Ekorrdörren, från vilket håll är bäst?

Hej. Planerar en vandring Kläppen-Helags-Sylarna-Helags-Kläppen i slutet av sommaren. Har förstått att det kan vara trevligt att passera Ekorrdörren på vägen mellan Helags och Sylarna. Nu undrar jag om det finns något föredraget håll att gå till Ekorrdörren ifrån, alltså om vi ska planera att passera där på vägen till, eller på vägen tillbaks från Sylarna, eller om det inte spelar någon som helst roll och vi bara ska låta vädret avgöra?

Jag har bara gått från Sylarna mot Helags, men det handlar mest om du vill ha brant j..la backe ned eller upp... :)
Den här bilden togs i Oktober 2015 och det är Ekorrdörren där nere under molnen.

SANY0099.JPG

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
DSC_0414.JPG

Vy mot Norge, genom Ekorrpasset. Jag kom från Nedalshytta och vandrade vidare till Sylarnas fjällstation. Det var brant uppåt, och jag vill minnas att det tog 30 min att gå upp, fast då gick jag ganska långsamt, tog bilder och så.
Smaken är som baken...Jag skulle nog välja att gå ned i passet efter att jag varit till Sylarna. Fast det spelar egentligen ingen roll. Allt är vackert där i området.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips