Tips på turer mottages med stor tscksamhet!

Jag har varit till Helags och till Sylarna. Till Sylarna var jag förra året. Gick från Nedalshytta i Norge, genom Ekorrdörren och vidare till Sylarna. Sedan runt Sylarns tillbaka till Nedalshytta. Det var en helt fantastisk tur!
Nu vill jag ha nåt liknande. Räknar med tre till fyra nätter i tält. Men jag kan inte bestämma vart jag ska. Helst vill jag till Abisko men det får nog bli nästa år då jag inte hinner med att förbereda mig riktigt plus att det blir tight med restid så långt upp.
Jag bor i Dalarna bör tilläggas. Jag har kikat på Lunndörrsfjällen, men har uppfattat det som ganska flackt och rätt nära trädgränsen. Jag har även kollat Vålåstugorna, Marsliden, Borgafjällen. Jag är även lite inne på Grövelsjön och vandra över på Norska sidan. Jag vill gärna gå runt. Alltså inte från A till B och sedan tillbaka. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig... Hade tänkt åka typ mitten av vecka 32. Någon som har några tips om turer i de omrpden jag nämnt eller något ställe som är underskattat som jag missat nör jag letat runt?

Hmm tittade även nu på att utgå från stugudalen mot sylsjön och vidare mot Helags... från Helags upp till Sylarna. Sedan förbi templet mot ekorrdörren och tillbaka mot stugudalen... det är iofs ett alternativ. Har inte mätt sträckan bara... plus att jag redan varit vid Helags och Sylarna... men blir ändå lite annat eftersom jag kommer från annat håll... men klart ett alternativ...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Utgår du från Stuggudalen kan det vara ett alternativ att gå söder om Sylsjön, genom Skarddörren och mot Bullfjället, Skarsfjället och Fältjägarstugan, för att sedan gå via Helags och Ekorrdörren tillbaka.

Tänker att du går med tält? Släpp att man måste längs lederna...

Kanske åka till Ramundberget och gå Skarsfjällen runt. Första dagen resan dit och sen några km till över trädgränsen. Sen två tältnätter inna du är tillbaks till Ramundberget.

Med tält finns hur många alternativ som helst :)

//Peter

1752857351099.png

Jo...Jag tänkte gå med tält.
Har lite för stor respekt för fjällen för att gå oledat. Har inte riktigt den fjällvanan. Plus att jag är helt värdelös på karta och kompass. Har tagit någon enstaka genväg någon gång mellan leder. Men inte mer än så.

Tack för tipset! Ska absolut kika mer på det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips