Blåmannsisen - hur säker är den?

Hej!

Sitter och planerar en tur genom västra Padjelanta och inser att jokken från Blåmannsisen till Virihaure är ett stort hinder. Ett alternativ till att vada denna farliga fors tycks vara att vandra över Blåmannsisen och på så sätt undvika vadet.

Har något gjort detta? Vilken typ av utrustning och kunskap krävs för att säkert genomföra en sådan övergång? Är det rep, sele och isyxa som gäller eller är glaciären så säker att man vågar gå över den osäkrad?

Tacksam för svar!

/Johannes
 
Om du går själv är sele och rep väl inte av stor nyttja, då behövs ett replag, så en eller flera andra håller dig om du ramlar i en spricka.

Att gå själv på en glaciär är mycket riskfyllt.

Jag rekommenderar att informera dig om glaciärer generellt och Blåmanisen speciellt.
Det finns mycket litteratur om glaciärkunskap (boken "mountaineering, the freedom of the hills" är en fin lärobok) och också kurser där man lär sig hur att vandra/hantera olyckor på isen.
 
På alla glasiärer behöver du sällskap, tre brukar orka en som faller ner. Givetvis stegjärn på alla och inknutna.
Läs gärna Breboken och gå någon glasiärkurs, men gå aldrig ensam över någon glasiär.
Att ramla ner i en spricka eller isfors under är ingen lek.

go tur
 
Slugt att gå kurs först.

Hejsan

Om man förenklar det hela lite finns det i princip bara två sätt att gå över en glaciär på ett helt säkert sätt. Oavsett om man talar om Blåmannaisen eller någon liten nichglaciär. Det ena är att gå i replag där alla i replaget vet vad som ska göras om någon trillar ner i en glaciärspricka.

Alternativ 2 är att bara gå där all snö är bortsmält. Då kommer alla sprickor och vattenbrunnar i dagen och går därmed att undvika. Men det finns givetvis ingen garanti att det går att ta dig fram, i värsta fall finns det ingen väg runt sprickorna, så man tvingas vända.

Sen har jag läst att man ska kunna gå själv med ett långt rep med knutar släpande bakom sig. Teorin var då att om man ramlar ner i en dold spricka så skär repet in i snön och sen fastnar knuten. Är dock inget jag själv skulle satsa på.

Mitt tipps om du vill göra den mycket vackra och spännande turen genom västra Padjelanta är att åtminstone gå en glaciärkurs först. Arrangeras bland annat i Kebnekaise.

Annars går det att avsluta turen i Rago i Norge. Eller så bär man med sig någon ultralätt raft så man kan paddla sig över.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
viktoredlund Blåmannsisen Fjällvandring 2
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.