Första vandringen, tips mottages varmt.

Hej Hej

Jag och tjejen har börjat att planera för en fjällvandring med några övernattningar i vår (runt Maj). Jag fiskar en hel del och har varit i trakterna runt Björkliden, Stordalen, Lerälven mm och vi funderar på att starta i Abisko och gå vandra längs kungsleden. Har dock dålig koll på de olika "turerna" och skulle gärna ta emot tips för en förstagångsvandrare. ca 3 nätter i tält är smärtgränsen innan regeringen börjar bli otålig.
Utrustning har vi (tält, trangia, skor, kartor, kompass mm) och kan hantera. Det jag skulle vilja ha tips om är alltså:

* Vandringsturer med 3,4 övernattningar som ni rekommenderar och har fina minnet utav

* Fiskevatten läng dessa leder? (flugfiskespöt är alltid med och detta är en stor del av upplevelsen för mig)

* Årstiden, har endast varit i riksgränsen på sensommaren (mygg, fiskekvoteringar mm)

Tack på förhahand.
/Rickard
 
Skulle tippa på att maj är alldeles för tidigt för abisko om ni inte hade tänkta att skida. Om inte annat så brukar det vara mkt blött tidigt på säsongen efter all snösmältning. Var vid Latnjajaure (ca 20 km från Abisko) för några år sen vid måndasskiftet juni/juli och då var halva sjön fortfarande täkt av ca 1m tjock is. Juli/Augusti skulle nog passa mkt bättre.
 
Hej Hej

Jag och tjejen har börjat att planera för en fjällvandring med några övernattningar i vår (runt Maj). Jag fiskar en hel del och har varit i trakterna runt Björkliden, Stordalen, Lerälven mm och vi funderar på att starta i Abisko och gå vandra längs kungsleden. Har dock dålig koll på de olika "turerna" och skulle gärna ta emot tips för en förstagångsvandrare. ca 3 nätter i tält är smärtgränsen innan regeringen börjar bli otålig.
Utrustning har vi (tält, trangia, skor, kartor, kompass mm) och kan hantera. Det jag skulle vilja ha tips om är alltså:

* Vandringsturer med 3,4 övernattningar som ni rekommenderar och har fina minnet utav

* Fiskevatten läng dessa leder? (flugfiskespöt är alltid med och detta är en stor del av upplevelsen för mig)

* Årstiden, har endast varit i riksgränsen på sensommaren (mygg, fiskekvoteringar mm)

Tack på förhahand.
/Rickard

Jag har funderat på att göra en skidtur mellan Abisko och Nikka i Maj :).

Ofta väldigt fina dagar på fjället, fin skidåkning på morgonskaren, slappa i solgropar och kanske vidare framåt kvällen när det fryser på igen.

Hint: försök i slutet av juni istället om ni ska så långt upp ;).

I slutet av maj kan det dock gå i de södra fjällen dvs norra dalarna-södra härjedalen, under förutsättning att det har gått några veckor efter snösmältningen.

//J
 
Jepp, senare!

Skulle desutom rekomendera att ni undvek kungsleden, känns lite motorväg.

De ovan angivna förslagen är bra, vill ni ta en lite kortare tur går det att gå via vassijaure station, trollsjön, locktatjocka, goblavaggi, korsavagge, abisko.

Jag och flickvännen gick den som hennes förstatur nu i somras och då tog vi det mycket lungt på fyra övernattningar, fiskevattnen vet jag dock inget om, jag fiskar inte annat än som ursäkt för att få ta det lungt.

Fördelen med att inte kliva av i abisko utan vassijaure (och bortom?) är att ni kliver rakt ut för kalfjället, inga jobbiga stigningar inne i brösket med mygg och fanstyg, man kan börja vandra i himlen direkt! Sen är den infarten (bakvägen in sas) i kerkevagge en sak man inte bör missa!

Är ni låsta vid maj får ni nog testa "halvfjällen" längre söderut.
 
Tack för tipsen

Tack för tipsen! Har förstått att Maj är för tidigt att bege sig upp dit... Vi är inte låsta till Maj men det är lättast för båda att komma loss då. Hmm får läsa vidare och försöka planera något under sommaren. Är från Dalarna och har sett de mesta runtikring här och det var av den anldedningen jag ville bege mig uppöver. Tack och bock
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
Lerede Första vandringen Fjällvandring 31
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...