Första gången, för svår vandring?

Detta är tredje året jag vill ge mig iväg på fjällvandring i den norrbottniska fjällvärlden efter att ha fjällvandrat i Helagsfjällen tidigare. Har nu på vårsidan börjat inse att de kompisar jag har tänkt att göra det hela med inte kommer fungera, det är svårt att matcha tider, skiftande intresse osv. Jag är som sagt inne på det tredje året nu utan att det blivit av.

För första gången så känns det riktigt bra att tänka mig att göra detta själv. Lite hjärnspöken som förstört denna tankegång tidigare såsom mörkrädsla och andra helt ogrundande rädslor.

Jag fyller 22 år om ett par månader och jag skulle definitivt kalla mig oerfaren fjällvandrare även om jag inte är helt grön! Min självbild är att jag är en rätt lugn och förståndig person, inte speciellt vild och galen, utan det mesta jag gör är genomtänkt och planerat. Gör jag något som inte riktigt vill sig så går det alltid oftast med lite jädrar anamma. Det är jag.

Har en drömrutt jag har varit jättenyfiken på att vandra under de här åren, men som nybörjare vet jag inte om jag kan lita på min förmåga att tro att jag klarar det här, är det en för svår rutt för mig helt enkelt, jag hoppas och vill tro att det inte är det.

Har själv stakat ut den för flera år sen genom idogt studerande av BD6 :)

Rutten som finns här: https://maps.google.se/maps/ms?msa=0&msid=201785110564457036297.0004d8bcd44022501c8ca är följande:
Abisko-Lapporten-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaloukta.

De problemområden jag har identfierat enligt lite sökningar både här på utsidan och google är:
Snårigt i dalen bakom lapporten?
Mårmapasset, stenigt och rösigt.
Vattenflöden i Kaskavagge (osäker på denna)
Orientera sig från Kaskavagge ner till Tarfala, väster om Vardu och öst samt syd runt tarfalaglaciären.

En i stort sett likadan rutt som användare här på Utsidan diskuterar: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48744


Inte helt säker på vart man ska slå upp tältet och sova, vart ska man ha vilodagar? Egentligen bara natt 1 och 2 jag är säker på.. Kan man tälta mitt i Mårmapasset och sedan tälta nere i Vistas 1 natt med?

Vad tycks?

Väntar på spännande svar! /André

(Kanske borde tillägga att jag arbetar mot att vandra den här sträckan tillsammans med en kompis främst, även om det inte verkar bli så. Ur säkerhetssynpunkt kanske det är att föredra?)
 
Mmmmm BD6..... :)

Kör på, du har fjällvandrat förut skriver du, du har identifierat (såvitt jag kan bedömma) eventuella svårigheter, du verkar tänka efter före. Lycka till det kommer att bli kanon. Jag vet inte vad du menar med vattenflöde i Kaskavagge, där går du över bron vid vindskyddet.

Nere i Bessisvagge vill jag minnas att det finns hyfsat med tältplatser från lapporten till där snåren börjar, en bit efter Nissunvagge tror jag.

Från bron över alisetnu och upp till vindskyddet ungefär kan man tälta. Det finns några plana ytor vid vindskyddet också.

Norr om Mårmapasset är det dåligt med tältplatser fram till vindskyddet. Det är ganska stenigt där. Söder om Mårmapasset ner till Vistas har jag dålig kunskap.

Det är inga problem att gå fram till mårmapasset med tanke på sten. Är det dimmigt kan det bli problematiskt att ta sig upp, är det bara lite grått och trist ska det gå. Är det fins väder så gå upp på toppen väster om passet (1940 möh). Jag tror att det rekommenderas att inte gå rakt ner söder om passet utan följa bergsryggen åt sydost och gå nerför vid första toppen. Sök här på forumet.

I vistas finns det tältplatser vid bron och en bit efter bron. Sedan kan man även tälta uppe på höjden (Njunni?) och nere vid vindskyddet.

Mellan Kaskavagge och Tarfala är det väldigt ont om tältplatser. Om man behöver lägga in en tältnatt där någonstans så ta en vidare sväng så du håller dig på lite lägre höjd uppe på platån.

Beroende på kondition och sånt så kan längderna på dagsetapperna diskuteras. Dag 3 kanske är lite mastig, och dessutom kan det rekommenderas att lägga in en extra dag vid mårma. Det finns fina toppturer, dagsutfärder att göra där om vädret är fint. Även toppturer från Kaskavagge kan vara något att tänka på.

Är det dåligt väder vid mårma kan en plan B vara att gå från passet genom leavasvagge och sedan till Arosjokk. Lätt fin vandring med tältplatser mest hela tiden.

Är det dåligt väder på höjden efter Kaskavagge och då riktigt svårorienterat kan du sikta direkt på Nikkaluokta. Gå först mot Renvaktarstugan. Med hjälp av jokkarna hittar du den.

Lycka till
Peter P.
 
Tack för ett mycket informativt svar, skulle nog säga att det är mårmadelen som känns mest "oförberedd" och där fick jag veta mycket!
Jag vet inte vad du menar med vattenflöde i Kaskavagge, där går du över bron vid vindskyddet.
Har för mig lite lösryckt att bron var trasig alt. inte fanns längre.


Du har ingen koll på hur det är med is och sånt? Behövs stegjärn på någon sträcka, kanske i närheten av någon av de glaciärer som finns efter vägen?
 

avslutad210712

Gäst
Jag har inte gått hela vägen men stora delar så jag skall försöka ge mina tips.

Har gått Abisko - Lapporten och det är inte mycket att orda om. Har också gått Abisko - Alisätno via Pallenvagge och Siellavagge. När man sen skall ner mot Alisätno så bör du hålla ända bort till renvaktarstugan som är markerad på kartan och följa stigen ner. Stigen är snårig, blöt och jävlig i största allmänhet och de som kommer från ditt håll och har försökt gena har inga roliga ord att berätta om nergången mot bron.

Efter Alisätno är det bara att promenera upp mot vindskyddet som ligger nedanför Mårmapasset. Inte speciellt svårt men en hel del höjdmeter att ta. Mot slutet rätt stenigt.

Från vindskyddet upp mot Mårmapasset är det hyfsat enkelt men som sagt var en hel del sten där också. Själva Mårmapasset ser rätt elakt ut men även om det är brant och tungt kände jag aldrig någon som helst luftighet den väg vi gick upp.

Efter Mårmapasset rekommenderar jag att du håller åt ost eftersom det finns en hel del landtungor du kan följa ner men du får ända gå över en hel del stora stenar. Sedan nästan hela vägen ner till Vistasstugan är det sten, sten och åter sten förutom de sista höjdmetrarna.

Vistastsugan upp till Unna Räitta stugan via Nallo är hyfsat enkelt även om det är en hel del sten i själva Unna Räitta Vagge. Efter Nallo skall du vada och då är rekommendationen att söka reda på en stålstolpe som markerar var vadet är. Enkelt vad vid pinnen och troligen står den där av en anledning.

Pyramidpasset har jag inte gått men det ser ut rätt "skoj" eftersom det är en glaciär och det ser ut hyfsat brant. Har inte heller gått passet mellan Kaskavagge och Kuopervagge. Däremot har jag gått passet mellan Kuopervagge och Tarfala och jag upplevde inte själva passet som speciellt svårt men hyfsat tungt. Nergången mot Svarta sjön tyckte jag var enkel men eftersom det är en glaciär så skall man kanske vara försiktig om man går när det är barsmält. Nergången från Svarta sjön mot Tarfala hade vi lite svårigheter att hitta utsteget och nästa gång jag går där kommer jag troligen att söka mig högt upp och gå ut på glaciären där och följa den i kanten. Såg att det var många spår i kanten när vi kom ner efter utsteget.

När det gäller tältplatser så finns det direkt när man kommer in i Lapporten. Sen finns det fina tältplatser efter man kommit över bron över Alisätnno och en bit uppför jokken som kommer ner där. På vägen upp mot vindskyddet är det lite si och så med tältplatser eftersom det är så pass stenigt. Vid vindskyddet finsn det några röjda tältplatser. Finns också några röjda tältplatser mellan vindskyddet och själva passet.

När du kommit förbi Mårmapasset så finns det tältplatser direkt vid den första lilla sjön nedanför passet. Sen känns det lite mer ont om tältplatser innan du närmar dig Vistasstugan så är du trött efter Mårmapasset kanske du skall fundera på att tälta vid den lila sjön. När du kommer ner till Vistasstugan rekommenderar jag att du går över bron och tältar på andra sidan. Finns fina tältplatser rätt högt upp i Stuor Räittavagge så vill man fortsätta förbi Vistasstugan en bit så är det bara att traska på. I närheten av Nallostugan är det också hyfsat fina tältplatser.

Vid Unna Räitta stugan finns det några röjda tältplatser och efter Pyramidpasset nere i Kaskavagge finsn det någar röjda platser. Efter passet mellan Kaskavagge och Kuopervagge skall det finnas tältplatser längst in i Kuopervagge vid den lilla sjön men när vi gick förbi där såg det ut riktigt jäkla blött längst inne i dalen. När du kommer ner till Svarta sjön finsn det en röjd tältplats alldeles vid stranden på en liten utskjutande markbit. Där vill jag tälta men det känns som att det kan bli kyligt på natten med tanke på höjden och det är massor av berg runt om som skymmer solen. Nere i Tarfaladalen finns det en hel del fina röjda platser.

[Ändrat]

Ser nu att du inte skall via Nallo-Pyramidpasset-Tarfala så glöm de delarna :)
 

avslutad210712

Gäst
Du har ingen koll på hur det är med is och sånt? Behövs stegjärn på någon sträcka, kanske i närheten av någon av de glaciärer som finns efter vägen?

Beror på när du går men Pyramidpasset kan troligen vara rätt "skoj" utan stegjärn om den är barsmält.

[Ändrat]

Som tidigare - glöm det här :)
 

avslutad210712

Gäst
För övrigt funderar jag på ungefär samma vandring dock kommer jag att gå samma väg som jag tidigare gått mellan Abisko och Alisätno av den enkla anledningen att vägen via Lapporten av många beskrivits som snårig och lerig på sydsidan av Honga (inte riktigt säker på om berget heter så där man går ovanför Rautasjaure).
 
Fint vägval

Det blir nog en toppenvandring!

Några synpunkter: det finns flera tältplatser vid Mårmapassets vindskydd. Ytterligare en fin plats att tälta på finns på vägen ned mot Vistas efter Mårmapasset är vid sjön Vassaloamijavri.

Mitt tips är också att avvakta vid Mårmapasset om det regnar. Annars borde passet inte innebära några större problem.

Gick stora delar av ditt turförslag och har sammanfattat erfarenheten i ett blogginlägg här:
http://fjallvandraren.wordpress.com...n-vandring-over-marmapasset-och-trepassleden/

God tur!
 
Mitt tips är också att avvakta vid Mårmapasset om det regnar. Annars borde passet inte innebära några större problem.

Efter att ha gått det i måttligt regn så tycker jag inte det var någon större fara att ta sig upp annat än på humöret när man kommer från Mårma. Var bara att ta det lugnt och följa stigen.

Det blev värre när vi väl kom upp och hade dålig sikt. Att försöka hitta landtungor och undvika den värsta blockterrängen på vägen ner när man hade ca 20 meters sikt var rätt hopplöst och det var riktigt uttröttande att halka runt på stenarna som aldrig tycktes ta slut.

Jag har gått det mesta där i olika vandringar förutom första biten, där gick vi istället tältlägret - balinvagge - alisätno vilket var riktigt fint.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.