Diverse hygien på vandringen

Tjena,

Fjällvandring på agendan i september och tänkte passa på att dela med mig av den begränsade kunskap man inhämtat så här långt. Om någon har några bra idéer för badandet där man inte har en bra badplats får man gärna hugga till :).

Toalett: Köpte en Culoclean. Har bara testat den hemma ännu men det där verkar inte vara någon dum idé.
Slipper bära på dasspapper för 3 veckor.
Säkert någon som tänker att "bajs på händerna när man tvättar låter äckligt"... Vi har alla torkat hål på pappret någon gång och det är nog snäppet värre :p.
Skölj lite innan du gör nr 2 så är det lekande lätt.
Riktigt bra för naturen också :).

Tvätta händer: Grumme gulsåpa. Nu finns det nog lite fetare varianter av såpa men då blir det svårare skölja bort.
Såpa används även inom sjukvården för att tvätta sår.
Såpa är dessutom miljövänligt och vi vill ju alla skydda våran fantastiska miljö.

Dusch/bad: Jag har inget hår så när det blir badläge så tvättar jag med såpa. Man luktar rent och gott när man kryper ner i sovsäcken.

Disk: Faktiskt så går det ganska bra med såpa i just kallvatten. Har en disksvamp å lite såpa. Vi använder en diskho för att inte lägga någon mat i vattnet. Dessutom har vi en ho full i vatten vid köket så man kan släcka en eventuell olycka.

Tvätta svettluktande kläder: Ner i diskhon med lite såpa. Luktfritt efter 30-60 minuter.
Vrid ur, häng på tork och vänta. Bra för vilodagarna :).

Borsta tänderna: Det är verkligen ingen höjdare med såpa, det går säkert men vi kör med tandkräm. Försöker sätta lite mindre tandkräm och aldrig spotta i bäckarna där andra stackare sedan ska hämta dricksvatten.

Vi gillar att vandra och vara rena så vi funderade på att kanske testa en dusch, sen insåg vi att det var en dålig idé för på kalfjället blir det svårt att hänga upp den :p.

Någon annan som har några coola idéer för att skämma bort sig lite extra när man är ute?

Go tur till alla som är på G!
 
Genom att använda rengöringsmedel på kroppen så dödar du kroppens naturliga bakterieflora...o d e därför folk kallar d för "att lukta svett". Jag har vandrat i fjällen i två veckor utan ens deo. Har bett flickvännen gôra luktprov utan att veta. Resultatet var positivt; "like a boss-smiley" 😎😎.
 
En snäll hårdtvål till en enklare tvagning tycker jag räcker fint. En trasa i microfiber kan användas att torka sig med. Jag bär oftast en minimal flaska diskmedel som aldrig används, saknade dock en tuss stålull på senaste turen då vi råkade bränna vid risotto i en rostfri kastrull (vi lagade mat åt 6pers), det var dock ingen större fara. Mossa funkar väldigt fint att tvätta fett med. Först torr mossa att torka ur med och sen blöt till sista diskningen.

Använder inte deo på fjället men bra kläder som inte luktar mer än skog. Använder syntet till underkläder som torkar snabbt och är lätt att tvätta om det behövs.
 
Tycker bara vatten räcker långt för det mesta avseende fälttvätt. Men du skiver om tre veckor, ska ni vara bortom civilisation så länge? Blir lite mat att bära på.
Toapapper för baken och tandkräm hade jag burit med mej oavsett. Om du väljer bort tandkräm så skölj munnen noga med vatten efter mat. Använt toapapper eldar man upp eller bär med sig om det är läge att elda, annars gräv ner i jord tillsammans med fekalierna, ordentligt.
Inga kemikalier i fjällvatten, Blöta sig i vatten men kommer tvålen eller tandkrämen fram så skölj av dig på land så det filtreras genom jord innan vattnet återförenas. Då kan alla nyttja vattnet, även längre nedströms/bredvid.
Tvättlapp kan vara skönt om väder och vattentemp inte inbjuder till helkroppsdopp.

/Patrik
 
Jag skippar tandkrämen på tur, för mig är det onödig vikt. Men borstar noga och använder tandtråd ibland. Vanligt folk skulle kalla det sjukligt noga. En vecka eller två går bra, längre än det skulle jag vilja ha något som tillförde fluor.
Jag är tandläkare och jag rekommenderar ingen att följa ovanstående exempel.

Att tvätta av kroppen med tvål är ett måste varje kväll eftersom all intorkad svett gör det svårt att sova. Deo är också trevligt, jag har aldrig varit borta från folk mer än 4-5 dagar och vill väl inte visa mig från min absolut sämsta sida när jag möter nån på en stuga. Använder bara ull mot kroppen, dålig lukt fäster långsammare i det än i syntet.
 
Om man nu använder PET-flaska, funkar det inte att ta en kork och borra ett hål från sidan?

Första gången jag såg den här tråden trodde jag man skruvar på den på flaskan, men ser nu att man trycker in den och den tätar med O-ringar. Då finns väl risken att om man klämmer för hårt på flaskan åker den ur?
 
Amazon har lite kvar att jobba med sina produktbeskrivningar... Sista punkten.

Men vilken katastrofal brist på korrekturläsning, det blir ju närmast humor! Hjälp...
"It is durable, it is ecological. Use and throw products contaminate the planet with waste."

Antar att meningen med det man vill säga är att "use and throw products" leder till nedskräpning, och/men hållbara saker man återanvänder är bättre... om man nu kan säga det om en liten plastbit, men gör den jobbet som tänkt är den ju inte så dum! Kan dock hålla med många recensenter om att den är dyr, dock.
 
Senast ändrad:
En minitub tandkräm och en liten flaska med tvål.......vad mer kan en människa behöva på fjälltur för att tvaga sig ?
Som skithuspapper brukar servetter från tex ICA som man eldar upp vartefter fungera bra.
 
De senaste turerna har jag bytt ut tandkrämstub mot tandkrämstabletter. Köpte mina från Lush. Har enast en liten tvålbit i en meshpåse från SidenSelma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Miss Yster Diverse Fjällvandring 7
Otto Lager Hygien Fjällvandring 49
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.