Hygien

Första frågan är vart man lägger denna tråden.

I skolan är man uppfostrad att duscha efter gympa. Över då till vandring, hur stora risker är det med dålig hygien i form av intorkad svett? Socialt problem blir det rätt snart men i övrigt vilka risker är de?. Ylle ex luktar mindre men är det mindre risk? Är doften ett bra tecken på dålig hygien?
 
Tvål och tvättlapp, tex en halv weetexduk. Friluftsliv leder inte till hygienfrihet. Bäst mår man om tvagar sig efter tältslagningen före middagsbestyren. Tandborstning efter måltider och handtvätt med tvål och nagelborste efter toalettbestyr. Fler än en har fått ont i magen av egen sk-t.
 
Haha, troligen har du härmed startat forumets nya långkörare :)

Ok, jag har tråkigt på jobbet så jag börjar, helt säker på att genast blir emotsagd: nej, det finns inga automatiska hälsorisker med att bära omkring på ett lager gammal svett (handhygien vid matlagning och toabesök är en helt annan sak). Det är inte så länge sedan hårt arbetande bönder badade två gånger om året i Europa (det har faktiskt varit renligare på andra håll).

Men jag kan lika gärna börja säga emot mig själv - blir det mycket salt i mer strategiskt belägna kroppsveck, så ökar uppenbart risken för skav och värmeutslag för folk med känsligare hudtyper. Råkade själv ut för detta i varma länder ibland, tills... jag slutade tvätta mig ;).

Frågan är alltså, om det inte är en vanesak. Vi tvättar med tvål och donar med krämer, tills den naturliga balansen i hudens egen fettproduktion störts. Jag har rätt mycket erfarenhet av att behöva hantera problemet i hett klimat, under förhållanden där ingen skulle drömma om att slösa en droppe vatten på tvätt, och har som sagt insett att huden vänjer sig vid saltlagret, om man bara lämnar den i fred. Konstigt vore väl annars - vi kommer ju från Afrika, utan medföljande duschtvål ;).
 
Börjar frysa om jag inte tvättar av svetten och tar på torra kläder sen jag "jobbat färdigt"(nej jag talar inte om förvärsarbetet utan det fysiska)
 
Jag är väl "indoktrinerad" men jag känner mig ofräsch ifall jag inte tvättar mig på något sätt efter en dags vandring. Det blir inga långa bad i jokkvatten men det känns så otroligt mycket bättre att krypa ner i sovsäcken hyfsat ren. Jag sover inte i underställ eller så (om det inte är riktigt riktigt kallt) så om jag är svettig så tycker jag att det liksom klibbar, mellan armar och kropp och mellan insida lår/vader. Det är inte en mysig känsla. Samma sak blir det med håret efter ett par dagar - en fet flottig hårboll modell större som kliar och killar. Och sen är inte svettlukt en favoritdoft heller. Då bär jag mer än gärna på handduk, schampo, tandborste, tandkräm, deo, hårborste...

Sen om det är farligt att vara smutsig - nedanför midjan är det väl hyfsat normalt att ha en del "tarmbakterier", det är när de sprider sig "norrut" som man får problem. Som tjej kan man gärna slippa urinvägsinfektioner mm ute i vildmarken. Sårvård blir lättare om man är ren, man slipper skav osv.

Om man inte lider av akut vattenbrist så ser jag ingen nackdel i att vara ren. Så många gram kan det inte väga att hålla sig ren... (Men nu var det väl inte en viktfråga utan mer en säkerhetsfråga...?)
 
Nja, ute i det gröna kan det bli lite si och så. Dock försöker jag oftast att kunna sköta det på ett sätt som passar mig.

Man behöver inte duscha. Det funkar med tvättlappar på de ställen som behöver det bäst, vatten till det går att värma i campingköken.

Är man flera ute i spenaten som i lumpen, och alla börjar lukta "fältvecka" då känner ingen i gänget doften, men alla som går förbi :-/.
 
Normalt har jag långt helskägg. Under förra årets vandring över Sonfjället, med barn vilket gjorde att vi var ute i 3 nätter, blev det några dagar utan dusch och tvagning. Resan upp från Västergötland tar ju sin lilla tid. Jag fick svinkoppor på halsen, under skägget. Det tog tid att få bort det, det är inte särskilt farligt men kliar något ofantligt. Inför detta årets vandringar har jag trimmat ner skägget med 2an på hårtrimmern. Det kliar också, men p g a att halsen inte är van vid kort skägg i stället för av svinkoppor. Vilket är att föredra.
För att förhindra framtida hygienproblem badar vi inte varje dag på fjället, men åtminstone var tredje dag - barnen blir nog inte förtjusta över att bada i iskalla fjällbäckar varje eller varannan dag. Däremellan försöker man hålla sig så ren som möjligt med tvättlappar och alcogel och tvål vid behov.
 
Tvättämbaret från Ortlieb låter luften och solen värma de litrar du behöver för att tvaga av dig salt och död hud.
Har under långliga övningar gett sjutton i hygienen och efterbörderna därifrån är inga muntra minnen.
Några kollegor under GWII tvagade sig inte på +110 dygn, det fick de givetvis plikta för.
Förvisso är vi inte gjorda för att ligga i tvål och schampolösning dagarna igenom, men lagom ren gör att man känner sig bättre oxså. Förutom att man fryser mindre. YMMV
 
Hej,
Att vara lite "skitig" är inget problem för mig. Men finns det tillfälle att tvätta sig i stugor så gör jag det, finns inte det så går det också bra. Eftersom jag brukar gå sent på saisongen är vattnet iskallt i jokkrarna och då blir det bara händarna som tvättas i de fall jag tältar.
Har numera yllunderställ och går i en tunn ylltröja, den håller borta lukten rätt länge. En deodorant är bra att ha med sig. Värst är det nog med håret, 2veckor utan hårtvätt och gå omkring med någon typ av pannband eller mössa på. Håret är som en enda stor rishög som klia och svart att kamma.
Men hälsoproblem ser jag absolut inte med att vara lite skitig, tvärtom man stärkar sitt imunförsvar.
Hälsningar Veni
 
Ha, jag visste att ämnet skulle ta skruv ;)!

Jadå Karolina, jag hatar också klibbet - svettas mycket medan jag vandrar och vill absolut inte missa den nattliga njutningen av ren hud mot sidenlakan (även om ullunderställ löser det mesta av problemet i nödfall). Men nu frågade ju inte TS om det var otrivsamt, utan om det var farligt ;).
Vad jag försökte beskriva, var insikten jag fick under rätt extrema omständigheter, nämligen att kroppen/huden, och även kanske själen, verkade anpassa sig, när behovet uppstod. Åtminstone om man inte (kem)tvättade bort dess naturliga skyddsmekanismer.

Nej, det finns ingen anledning att inte skölja av sig svettsaltet när man kan (dock gärna utan uttorkande tvål, sprit etc), men från det till att tro att man blir sjuk om man låter bli är det rätt långt.

Resten är personligt och olika för oss alla. Någon är känslig för urinvägsinfektioner, någon annan för salt, fukt eller värme, någon tredje för otvättat hår eller fötter. Jag tvättar mig varje kväll med vatten om jag kan och byter/tvättar underbyxor varje dag, men klarar inte tvål överallt på kroppen. Har jag bara att välja på acogel-lappar och ingen tvätt alls, så avstår jag hellre än torkar ut huden och stör den naturliga bakteriefloran (obs detta gäller som sagt inte handhygienen). Har varit med om att "tvätta" (eller skall man säga: "blästra"? mig i het ökensand - faktiskt en mycker uppfriskande upplevelse!
Deo och shampo följer absolut inte med - det förstnämnda för att jag inte använder deo, parfym eller något annat i den vägen överhuvudtaget, det sistnämnda p g a att jag verkar sakna svett- och fettkörtlar i mitt konstiga negerhår ;).

Den enda svett som luktar lär vara den som kommer från armhålor, underliv och fötter, så det gäller att satsa där om man måste välja. Jag går som veni i ullunderställ, ullstrumpor och ulltröja, och det verkar lösa det mesta av luktproblematiken i själva kläderna.
 
Ull

Ha, jag visste att ämnet skulle ta skruv ;)!

Jadå Karolina, jag hatar också klibbet - svettas mycket medan jag vandrar och vill absolut inte missa den nattliga njutningen av ren hud mot sidenlakan (även om ullunderställ löser det mesta av problemet i nödfall). Men nu frågade ju inte TS om det var otrivsamt, utan om det var farligt ;).
Vad jag försökte beskriva, var insikten jag fick under rätt extrema omständigheter, nämligen att kroppen/huden, och även kanske själen, verkade anpassa sig, när behovet uppstod. Åtminstone om man inte (kem)tvättade bort dess naturliga skyddsmekanismer.

Nej, det finns ingen anledning att inte skölja av sig svettsaltet när man kan (dock gärna utan uttorkande tvål, sprit etc), men från det till att tro att man blir sjuk om man låter bli är det rätt långt.

Resten är personligt och olika för oss alla. Någon är känslig för urinvägsinfektioner, någon annan för salt, fukt eller värme, någon tredje för otvättat hår eller fötter. Jag tvättar mig varje kväll med vatten om jag kan och byter/tvättar underbyxor varje dag, men klarar inte tvål överallt på kroppen. Har jag bara att välja på acogel-lappar och ingen tvätt alls, så avstår jag hellre än torkar ut huden och stör den naturliga bakteriefloran (obs detta gäller som sagt inte handhygienen). Har varit med om att "tvätta" (eller skall man säga: "blästra"? mig i het ökensand - faktiskt en mycker uppfriskande upplevelse!
Deo och shampo följer absolut inte med - det förstnämnda för att jag inte använder deo, parfym eller något annat i den vägen överhuvudtaget, det sistnämnda p g a att jag verkar sakna svett- och fettkörtlar i mitt konstiga negerhår ;).

Den enda svett som luktar lär vara den som kommer från armhålor, underliv och fötter, så det gäller att satsa där om man måste välja. Jag går som veni i ullunderställ, ullstrumpor och ulltröja, och det verkar lösa det mesta av luktproblematiken i själva kläderna.

Betyder det att det inte luktar att det är rent och ok? Troligen har det varit lika svettigt även med ull.

Men svaret på min fråga skulle då vara, risk för skavsår och hudirritation vilket kan leda till infektion?
Försökte googla på det och hittade massor om att ungar i skolan ska ära sig att men inte varför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.