Diverse

Hej!
Jag är ny på forumet och kommer säkert att bete mig som en gröngöling ;) Känner de flesta varandra här inne? Hur många procent av inläggen känner ni skrivs "av en kändis"? *nyfiken*
Har tidigare ofta halkat in här när jag sökt efter t ex rekommendationer av produkter på. Den samlade kunskapen verkar stor!!!

Jag gillar att gå i Jämtlandsfjällen och ute i naturen över lag. Vill nu gärna bli bekväm med att tälta vilket är nytt för mig. Jag vill generellt gärna känna mig så säker som möjligt. Förbandslåda, vill inte frysa osv. Det är främsta anledningen till att jag vill välja ganska lätta saker är att jag kan ta med mer grejer... Är lite rädd av mig :-/
Jag har nu samlat på mig följande utrustning: Bergans Helium 55 Lady, North Face Blue Kazoo ("damtemp" -2), Exped Downmat 7 ul M, ett tält på ingång Vaude Power Lizard. Gammalt Trangia 25 m gas och ett nyare Primus Mimer.

Mina frågor är:
- Synpunkter på utrustningen över lag? När kan jag vara begränsad?
- Borde jag skaffa en varmare sovsäck? Tittat på Roberts.pl. Vilken damtemp för att det ska göra skillnad mot Kazoon? Vilken modell isf? Voyager?
- Funkar det ostadiga Primus Mimer i fjällen? Vindskydd? Väger hälften mot Trangiat... Andra bra kök för ca två pers?
- Behöver också lära mig välja rätt och lätt mat! Tips? Bra trådar om det?

Vill också tipsa om två favoritprylar:
*Tierra Padded Blanket. Den är ALLTID med (t o m till jobbet) Otroligt fin värme vid rastning för sina ca 250 g.
*DD Tarp Superlight, använt som "rasttält" på fjället mha stavarna. Väldigt lätt (460 g) så den får nästan alltid följa med mig ut. Valde illgul, bl a av säkerhetsskäl.

Ursäkta långt inlägg ;)








Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Din sovsäckslösning borde fungera på sommarfjäll och under höst och vår i lågland om du inte är väldigt frusen. Använder du täcket och förstärkningskläder (sätta på sig alla kläder man har tricket) i sovsäcken så borde du klara 5-6 minusgrader utan problem.

Nästa steg är förslagsvis en sovsäck med minus 10-15 i komfort för kvinnor. Voyager är en bra modell för den temperaturen.
 
Jag har ett vaude power lizard tält som jag är supernöjd med. Men det tog ett par gånger att få in rätta knycket för att få bra spänning i yttertältet, så mitt tips är att öva dig att sätta upp det i trädgården ett par gånger innan du ger dig ut på tur med det.

Huruvida du behöver en varmare sovsäck beror ju på om du tänker tälta när det är kallare än vad din nuvarande sovsäck klarar av. Nu är det ju snart vår, så om jag vore du skulle jag testa den befintliga säcken under kommande tre säsonger och sen nästa vinter avgöra om du behöver en vintersäck.

Jag älskar mitt gamla trangiakök, som väger på tok för mycket egentligen, men jag har med mig det på kortare turer (en eller två dagars) för då bär jag inte på så mycket annat som väger, och kan kosta på mig några extra gram för köket eftersom jag gillar att laga riktig mat och inte bara hälla kokande vatten i en påse. På längre turer har jag däremot ett lättare kök med mig.

Mitt tips är helt enkelt att utnyttja kommande vår, sommar och höst till att testa all utrustning, lära känna dina behov och preferenser, komma underfund med hur just du vandrar/tältar/lagar mat osv, innan du gör några nya inköp. Jag vet av egen erfarenhet hur lätt det är som nybörjare att köpa på sig en massa totalt onödiga saker, eller fel modell av något, bara för att man har läst bra recensioner eller sett någon annan använda det. Likaså med maten, läs dom befintliga trådarna i matforumet här på utsidan, testa några av recepten på hemmaplan eller dagsvandringar och bilda dig en uppfattning av vad som är rätt för just dig och din kropp. Jag t.ex tycker inte om att vara mätt när jag vandrar, så min frukost består av endast kaffe och lunchen är väldigt lätt och så små-äter jag nötter och snacks under dagen. Sen vräker jag i mig mat på kvällen istället. Men det funkar ju inte för alla, så man måste ju hitta vad som är bäst för en själv. Jag föredrar mer fett och protein än kolhydrater, medan andra är tvärtom.
 
Tack för fina svar! Har faktiskt ikväll beställt ett nytt Trangia av lilla 27-modellen. De har ju gjort Trangiorna en del lättare sedan jag köpte mitt för 20 år sedan och dessutom är det ju mindre. Tar jag bort en gryta också så kommer jag neråt 700 gram inkl gasbrännaren tror jag. Nuvarande stora och gamla kök väger 1300 gr med gasbrännaren.
De verkar ha gjort gasbrännaren 60 gram lättare också. Lite sugen på att byta den också främst då jag undrar hur länge den känns tät och säker? Måste vara någon gummislang inne i metallslangen eller?
Nya köket kostade 349 kr på Outnorth och jag hade 10% rabatt och kupong på 300 kr :)
Jag har ingen lust att "lära om" till någon annan typ av kök då jag är så van vid Trangiat :)

Ska ta övriga råd i beaktande! Får nog bli några nätter i trädgården under våren. Tur man har insynsskyddad tomt ;)
Ska bli roligt att lära sig lite mat-tips. Jag har ju burit runt på Bullens och köttbullar och sådant innan på dagsturer och stugturer. Brukar ha massvis med Marabou choklad och det kommer nog att vara fortsatt prioriterat.



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag har samma liggunderlag som du införskaffat. Provade det under en veckas fjällvandring i fjor och är mycket nöjd med det. Varmt och skönt att ligga på. Använder nosslebag för att blåsa upp det. Dock finns det ett problem med att man glider av om man tältar i nedförsbacka, så tänk på det :)

Har också båda Trangiaköken du beskriver varav det ena är betydligt lättare och bättre för vandring. Men i mitt tycke är även detta för tungt om jag vandrar ensam.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.