Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!)

Jag har fått en del frågor om detta med "invandrarmat" och tänkte att ämnet var värt en egen tråd, som förhoppningsvis fler än jag kan fortsätta fylla med tips.
Det finns ju anledningar till att diverse torkade och på annat sätt konserverade livsmedel är så mycket lättare att hitta i invandraraffärer. Vi är bortskämda med kylskåp, frysar och lättillgängliga färskvaror året om, men det är ingen självklarhet i resten av världen.
Jag bor periodvis på Västbanken och har varit med om veckolånga utegångsförbud med strömavbrott och avskuren vattentillförsel, som inget svenskt hushåll skulle kunna hantera, men som palestinska familjer med en massa små barn överlevde utan direkt nöd. Men där står alltid säckar med ris, mjöl, linser, bönor, nötter, mandel och torkad frukt, jättekakor med torkad ost, stora bunkar med olivolja, femlitersburkar med tahina och inlagda grönsaker... samt en campinggasspis och en solvärmd regnvattentank på taket.
Men det räcker att ta sig över till Centraleuropa för att man skall kunna hitta äkta frystorkad grädde och fullfett mjölkpulver i varenda livsmedelsaffär.

Nåja, här kommer början på en lista med diverse gott, praktiskt och nyttigt som går köpa i invandraraffärer. Jag lagar i o f s gärna mat själv och gör t ex egen hummous och tapenade (olivpasta), men de köpta varianterna är oftast helt ok. Fler tips om hur man kan använda råvarorna finns här.

Det finns såklart mycket mer roligt och gott att uptäcka, så fyll gärna på med egna favoriter!

1. Centraleuropa:
- äkta frystorkad grädde (alltså inget läskigt "prädd" etc)
- mjölkpulver med fullt fettinnehåll
- knastertorra korvar, hållbara utan kylskåp
- riktigt torr pamesan- och grana-ost (riv och låt lufttorka lite till)
- lufttorkad skinka (torka den helt torr = mums som proteinsnacks)
- koncentrerat (skirat) smör (vattenfritt, hårdare, mer hållbart och lättare att steka i)
- äggpulver
- koncentrerad tomatpure (kan torkas till "chips" i ugnen, gott i många maträtter)
- rejäla musliblandningar med tuggmotstånd, utan socker och annat trams
- polentagröt
- majsbröd och tortillachips
- diverse goda pulversoppor, t ex polsk rödbetssoppa och "żurek", syrad soppa
- torkad skogssvamp
- kvalitetschoklad med hög kakaohalt till avsevärt lägre pris än i "svenska" affärer

2. Asien:
- supertunna äggnudlar (praktiskt, kräver bara ett uppkok)
- dito risnudlar
- fina krydd- och såsblandningar i pulverpåsar
- kokosmjölkpulver (gott i nästan all mat och mycket näring)
- kokosflingor och dito "chips"
- basmatiris (himmelsvid smakskillnad mot snabbris, kräver bara 10 min kokning alt. ett par minuters kokning + 10 min svällning i grytmysare)
- skirat smör/ghee, se ovan. Den indiska varianten görs genom långkok och smaka därför kola, den europeiska är helt neutral
- torkade räkor (mums)
- wasabi-godis
- papadum och andra torkade bröd

3. Medelhavsområdet:
- couscous (kräver bara svällning i hetvatten)
- bulgur (längre svällningstid men godare IMHO och lägre GI = man blir mätt längre)
- också här supertunna äggnudlar och diversr "småmakaroner", vissa ser ut som riskorn
- också här basmatiris
- små röda och gröna linshalvor (kan kokas & torkas hemma, men krävar annars bara 5-10 min kokning, dvs kan kokas blandade med basmatiriset)
- tahina (sesamfröpasta), tas med som den är (obs i tät burk!) eller blandad i hemmagjord hummous
- kikärter, kokas och torkas hela eller mals till hemmagjord hummous
- torkade kryddade kikärter (matigt och gott som som snacks)
- färdigt hummouspulver (idealisk fjällmat, behöver bara svälla i kallt vatten)
- torkade falafelbollar (skrymmande men kul att steka och i soppan, hummous är dock enklare och mer näringseffektivt)
- tapenade (olivpasta, lätt att göra själv av mixade billiga oliver eller köpa färdig och torka i ugn)
- soltorkade tomater
- torkad getost (svår att få tag på, men gudomligt gott!)

- solrosfrön i storpack tll frukostflingor m m
- pumpafrön (gott som snacks och i all mat, 30% protein)
- mandel, finns även rökt om man gillar
- tusen sorters nötter

- torkade dadlar och annan torkad frukt (fast det blir godast att torka själv)
- stora sultanrussin
- "fruktläder", dvs pressad torkad frukt, ser ut som stora hopvikta blad. Finns bl a gjorda på aprikoser och tamarind. Utrymmeseffektivt, kan lösas i hetvatten till vitamindryck, men jag tycker "lös" torkad frukt är godare.
- tusen sorters chalva (rena energibomben)
- sesamfrökakor och annat supersött om man gillar

- fina torkade örtkryddor, t ex mynta, basilika och "zatar": timjan+sesamfrön+sumak (en syrlig röd växt).
 
torka hummus

jag tänkte torka egen hummus inför höstens tur. vilket är bäst av att ha i vatten så att det går att mixa kikärtorna eller att använda olja och vatten direkt för att få en mixningsbar koncistens?

min första tanke var att ta vatten och sen använda olja och lite vatten i fält för att få upp energin. jag har hittills bara torkat rena grönsaker och grytor baserade på tomater. därav olje funderingen.

vad har du för erfarenheter? vilka andra finns det på utsidan?
 
jag tänkte torka egen hummus inför höstens tur. vilket är bäst av att ha i vatten så att det går att mixa kikärtorna eller att använda olja och vatten direkt för att få en mixningsbar koncistens?
min första tanke var att ta vatten och sen använda olja och lite vatten i fält för att få upp energin. jag har hittills bara torkat rena grönsaker och grytor baserade på tomater. därav olje funderingen.
vad har du för erfarenheter? vilka andra finns det på utsidan?
Torkar man hemmagjord hummous blir det inte pulver p g a fettinnehållet från tahinan (sesamfröpastan), utan mest som en fast, smulig massa, men det gör ju inget så länge den är vattenfri.
Tricket är att torka kokta och finmixade kikärtor separat, vilket är mycket lätt - det blir ett snustorrt pulver. När det är klart, blandar jag det med tahinan (som ju i sig är vattenfri) till en hanterlig konsistens. Jag gräver lite i botten på tahinaburken för att få med mer av det fasta proteinet än av det rinniga fettet.
Man får se till att packa den hemmagjorda hummousen väl - har man gjort den tillräckligt rinnig (dvs tsgit med mycket tahina), passar en påfyllningsbar tub bäst. Men jag gör den torrare och använder bara en liten plastask med tätt lock. Litar man inte på asken, kan man "fodra" den med matfolie, som sticker upp över kanten och knölas ihop på översidan innan man sätter på locket.
 
Den HÄR tråden skall jag följa!

Jag blir ju alldeles hungrig av att läsa

Några egna favoriter

¤ "Parma chips" och det är ugnstorkad italiensk skinka - ungefär nämnt tidigare, men lätt och GOTT
¤ Parmesanost... den behöver inte torkas mer för den är intensiv nog
¤ Citron... koncentrerad smak och miljövänlig förpackning :eek:)
¤ korv, korv, korv och korv
¤ Bacon... in sån där vacuumpaket från affären, om det inte är för varm
¤ Torkad frukt
¤ Gruyereost
¤ Soltorkade tomater, men det är ju redan på tapeten

Nu hoppas vi på andra tips
 
provat

tack för svaret.

nu har jag provat och taktiken blir att ta med torkade kikärtor och vitlök. sen får smaken bestämma om det blandas ner tahini eller olja. vi har lite olika önskemål i tältet :)
 
Vid närmare eftertanke har vi ett stort geografiskt hål, och det är Latinamerika! Det enda på listan är tortillachips, men det finns ju så väldigt mycket mer! Är det någon som är duktig på mat därifrån?
 
"Latinamerika" ...mjäe...

Latinamerika är väl väldigt "färskt"...
Färsk koriander, med märsk mango, och färsk fisk, å färsk... ihoprört till något man tar på färskt bröd.
Eller kött i färska groteska och grillade mängder.

Det där saltade, torkade, "ultralajta" är väl inte riktigt...
Det skulle vara brännvinet då :eek:)

MEN, jag har ofta klurat på om torkat rivet citrusfruktskal... lime, citron... hmmmm... man kan ju ha kristalliserad citronsyra.
Citrusfrukter ger en så fin "piff" på couscous, bulgur, ris eller vad man nu...
 
(...) MEN, jag har ofta klurat på om torkat rivet citrusfruktskal... lime, citron... hmmmm... man kan ju ha kristalliserad citronsyra.
Citrusfrukter ger en så fin "piff" på couscous, bulgur, ris eller vad man nu...
Ja, hurra för citrusfrukter! Torkat lime- och citronhack (med skal!) hör till mitt standardkit :). Det går faktiskt lätt att torka och blir jättegott som krydda i nästan all mat.
Citronskal och -saft är ett måste i väldigt mycket av maten från mellanöstern, jag har mängder i min hemmagjorda hummous och det är en förutsättning för en god tabbouleh.

En nästan äkta tabbouleh går faktiskt att åstadkomma i "fjällversion", men man får ersätta småtärnad gurka med t ex zucchini - torkad och återvattnad gurka är ingen höjdare. Alltså:
- Finhacka och torka zucchini.
- Finhacka och torka övriga ingredienser: rödlök, mycket citron inkl. skal och tonvis med färsk mynta och persilja.
- "Oljeimpregnera" bulgurgryn genom att fräsa dem en stund på medelhög värme i rikligt med olivolja.

På utflykten låter man bulgurgrynen svälla i hetvatten på vanligt sätt, återvattnar under tiden zucchini och öriga ingredienser i bara så lite ljummet vatten som sugs upp, och blandar alltihop med bulgurgrynen. Torkad färskost, återvattnad tapenade (olivpasta) och/eller hummous passar bra till.
 
forts Mellanöstern

Nyupptäckt från Libanon:
- torkade hela citroner, mer gott än vackert (ser ut som grå skrumpna småpotatisar...)
- torkade naturella ananasskivor, godare än det låter