första vandringen, vars? :)

hej!

Jag och min fru planerar vår första fjällvandring (vi kommer bära med tält och mat) och tänkte få lite tips om vars man kan bege sig, vi bor i Luleå och tänkte köra bil alt ta tåg till t.ex. abisko, kvikkjokk eller någon annanstans ni rekommenderar :) Årstiden blir väl juli-augusti (kan gärna ta emot rekommendationer på det också)

Vi har rätt kass kondition så vi siktar väl på att inte överdriva första gången så vi blir avskräckta utan gå "lagom" långt (3-5tim?) och vara ute 2 nätter för att sedan återvända till bil/tåg, så tänkte att ni kanske har tips på lite enklare vandringsleder med fin natur? :)

om det finns nånstans efter vägen att stanna och meta är det ett plus men långt ifrån ett krav, (vi är inga fiskare heller men när man ändå provar nya saker så.. :) )

Tacksam för all hjälp!
 
2 nätter hinner man knappt bort från civilisationen, men Luleå är ett bra utgångsläge. Mitt tips om ni vill vara ute några fler dagar är att ställa bilen i Ritsem, ta båten över till Änonjalme och vandra Padjelantaleden fram till bron över Vuojatädno (den som ligger mellan Kisuris- och Låddejåkkåstugan, därefter Nordkalottleden tillbaka till Vaisaloukta och båten över till Ritsem.
 
2 nätter hinner man knappt bort från civilisationen, men Luleå är ett bra utgångsläge. Mitt tips om ni vill vara ute några fler dagar är att ställa bilen i Ritsem, ta båten över till Änonjalme och vandra Padjelantaleden fram till bron över Vuojatädno (den som ligger mellan Kisuris- och Låddejåkkåstugan, därefter Nordkalottleden tillbaka till Vaisaloukta och båten över till Ritsem.
Tack för tipset :) tyvärr har vi inte möjlighet att vara borta mer än en helg nu första gången pga barnvakt osv, men vi ser den här 2 dagars turen mer som en prova-på grej, det är svårt förstå allting kring hur man ska klä sig, vad vad man ska ha med sig osv när man aldrig testat, men vi hoppas ju på att vi ska tycka att det är roligt och nästa gång kan vi ta en längre sträcka som den du föreslår :)
 
Nu är det för all del fantastiskt med *fjällen* och i Luleå är de inte *så* långt borta, men om ni bara kan komma iväg en helg och mest vill prova på så att utrustning mm fungerar bra, då tycker jag det är vettigast att ta en vandringsled i närheten, så slipper ni slösa bort halva tiden på att sitta i bilen...

Här finns lite tips om vandringsleder i Luleå med omnejd:
http://www.vandring.se/Vandringsleder/Sverige/Landskap/Norrbotten/Lulea

Sen, nästa gång, när ni vet att ni inte får skavsår av några timmars promenad två dagar i rad iaf, vet vilka av blå koppens påsar som producerar oätligt resultat, och ni får lite längre ledigt, *då* drar ni till fjälls :).
 
Nu är det för all del fantastiskt med *fjällen* och i Luleå är de inte *så* långt borta, men om ni bara kan komma iväg en helg och mest vill prova på så att utrustning mm fungerar bra, då tycker jag det är vettigast att ta en vandringsled i närheten, så slipper ni slösa bort halva tiden på att sitta i bilen...

Här finns lite tips om vandringsleder i Luleå med omnejd:
http://www.vandring.se/Vandringsleder/Sverige/Landskap/Norrbotten/Lulea

Sen, nästa gång, när ni vet att ni inte får skavsår av några timmars promenad två dagar i rad iaf, vet vilka av blå koppens påsar som producerar oätligt resultat, och ni får lite längre ledigt, *då* drar ni till fjälls :).

hej!

Tack för svaret, vi vill dock se fjällen hehe, förstår att det kanske låter vansinnigt för er rutinerade proffs att åka bil 4tim enkel väg för att vandra runt 2 dagar och sen åka hem igen, men det är ändå vad vi har siktet på :) vi startar tidigt hemifrån på fredag så vi kan påbörja vandringen uppe i fjällen typ runt 10 tiden, knallar fredag och tältar, knallar lördag, tältar och på söndag tänkte vi vara tillbaka vid bilen på eftermiddagen någon gång, så vi får iallafall lite över 2 dyn ute i det "vilda" :)

Trollsjön kan man ju väl vandra till från t.ex. Abisko, är det en lagom tur? eller är det för kort/långt?
 
Era förutsättningar passar klockrent in på Abiskoområdet. Hit går ju tåget som ger möjlighet att starta på ett ställe och avsluta på ett annat. Man kan även lämna bilen och återvända till den med buss eller tåg. Studera fjällkartan så hittar ni en lämplig rutt!

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Skriv in Abisko som ortnamn, ta Sök, välj Fjällkartan, klicka på den gröna namnskylten som sökningen gett och zooma till lämplig nivå.

Hälsn Pelle
 
Om ni kan tänka er "tur och retur"

.. med tanke på den korta tiden till förfogande: Kring Abisko: Abisko - Kårsavagge eller Björkliden - Låktatjåkka - ev Trollsjön alternativt området längs luleälvens ursprung: Saltoluokta - Pietsaure eller Vakkottavare- Teusajaure eller utgå från Ritsem och följ gränsleden en dagsmarsch. Båtturerna söderut mot Padjelanta går nog inte längre än till ev nästa helg. Mot Kvikkjokk finns möjlighet att gå till Aktse och ta en tur till Skierffeklippan. Samtliga kan vandras på 2 dagar, förutsatt att ni inte inräknar restiden..
 
Salto

Jag rekommenderar starkt saltoluokta. Perfekt kortur om man bor i fyrkanten. Är bara dryg 25mil dit jämfört med över 40 till Abisko. Sen är det inte lika mycket folk i salto som det är runt Abisko. Man får vara ifred mer :)

Antingen tältar man nära fjällstationen och gör enkla dagsturer eller så går ni upp på fjället och tältar där.

Första båten från kebnats till salto går runt 10 på morgonen och sista går vid 16 .
 
klart ni ska till fjällen

Hej
vi gjorde en liknande tur men längre söderut för ett par år sedan. Åkte från Uppland till Härjedalen fredag morgon och hem söndag kväll, hade inte möjlighet till mer än en dag semester. så vi äkte 6-7 timmar enkel, bara för att komma till fjällen en gång till. Definitivt värt!

Men, ni skriver halvkass kondis, det gäller mig med, det är lätt att man blir ledbruten om man tar i från tårna och då blir det inte så roligt.

Jag vill föreslå att ni gör som vi gjorde, väljer en plats där man kommer högt upp mot kalfjället med bil. ställer bilen, knallar några timmar, letar noga rätt på en fin rastplats och sen har ni tältet där i två nätter. Går en dagsutflykt utan packning och sen hem på söndag morgon. Det blir en bra upplevelse och sen kan ni utöka era turer vartefter.

den enda plats jag varit på norr om jämtland är björkliden, men fjället ovanför där är enormt vackert med utsikt över torne träsk. Dock var det då, mitt i juli, massor med folk där.

god tur

marianne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
kungkokkos Första vandringen, tips mottages varmt. Fjällvandring 7
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Lerede Första vandringen Fjällvandring 31
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.