Första Sareksvandring

Hej alla Sareksvandrare,
Jag har hittat en Utsidare som ska vandra med mig för första gången I Sarek. Hon är i samma situation som jag, en van ensamvandrare som heller aldrig har vandrat i Sarek. Var och en ska ha sin egen utrustning. Vi känner egentligen inte varandra men planerar rutten ihop. På den bifogade bilden ser ni den rödmarkerade rutten. Jag antar att det är den lättaste rutten genom Sarek. Vi ska vandra i slutet av Augusti/ början September och har 14 dagar på oss (resdagar tillkommer). Det borde räcka gott och väl även om vi planerar ”bara” att gå 10-15km om dagen, eller? En toppbestigning på Slugga är planerat, enligt boken ska den vara lätt.
Ett alternativ är att vandra genom Guophersvaggi istället Ruothesvaggi, fördel / nackdel?
Något annat jag funderar på är att vandra upp till Glaciersjön som ligger nedanför toppen 1916 i Ahkkamassivet. Är det för svart? Vi är 50+ och har vara skavanker.
Som det är planerat nu, så skulle vi börja i Saltoluokta och avsluta i Ritsem.
Har ni synpunkter om rutten eller annat nyttig info är vi tacksamma.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • 15-03-21, Sarek sammanfogat karta.jpg
    15-03-21, Sarek sammanfogat karta.jpg
    667.6 KB · Visningar: 1,805
Jag tycker att det är en mycket vettig tur utan egentliga svårigheter om det inte blir mycket regn. Bra att ni har ordentligt med tid så att ni kan passa på att njuta. Har själv planer på att gå ungefär den här turen men istället starta vid Suorva. Tänk på att vara framme i Änonjálmme innan båten slutar gå för säsongen vilket år 2014 inträffade 8/9. Alternativt går det att gå åt andra hållet, men jag skulle föredra samma riktning som ni.
 
Kul att ni väljer Sarek i år! Rutten är mestadels lättvandrad. Det vattendrag som ibland kan vara lite besvärligt på er rutt är Tjågŋårisjågåsj men om vadet ser osäkert ut kan man gå ända ner till utflödet i Ráhpajåhkå för ett lättare vad.

Guohpervágge har jag bara gått den östligaste delen fram till Álggavágge. Detta är en fin sträcka men se till att hålla höjd, över 800 m. Stigen på kartan är för lågt ritad, långt nere i videt. Enligt goda vänner som har gått hela dalgången ska den vara lättvandrad hela sträckan förutom en kortare passage över en blocktunga mittför Guohper.

Ni har gott om tid så passa på att stanna till för att göra dagsturer eller bara ligga still och njut! Ett dagstursförslag är att från trakterna kring Bielavallda ta stigen upp till Snávvávágge och sedan gärna vidare upp på Låddebákte för fin utsikt över delar av Sarek som ni annars missar. Stigen upp till Snávvávágge är brant och ganska utsatt men om man bara tar det lugnt så går det bra. Rekommenderar dock att man är nytankad på vätska och energi innan uppstigningen påbörjas då det är svårt att ta paus mitt i branten.

Hoppas att ni får en kalasfin tur, lycka till!
 
Ja just det... Ang. utflykten upp i Áhkká har jag inte gått där själv men har svårt att tro att detta skulle vara besvärligt för fjällvandrande kruttanter (om ni ursäktar det epitetet ;) ). Det enda som ev. skulle kunna bli ett hinder här är vadet av Suottasjjåhkå.

...Och om ni ändå ska vada detta vattendrag, skulle jag rekommendera att ni därefter fortsätter mellan Áhkká och Sjnjuvtjudis till Akkastugorna. Ser ingen vits med att vada tillbaka igen för att ta omvägen via treparksmötet...
 
Kruttanter! Ha,ha. Den ska jag ta fram när vädret är surt och kroppen protesterar. Tack för den och det övriga.:)
 
Kruttant som gått rutten

Hej så roligt att se att det finns fler "kruttanter" som vill gå i fjällen, och som hittar varandra. Själv letade jag förgäves förra sommaren efter en kompis så det slutade med en härlig solotur i Padjelanta. I sarek skulle jag dock inte gå själv.

Om jag läser den ngt suddiga bilden rätt så ser det ut som om jag gått i stort sett den rutten, fast omvänt. (En av STF arrangerad gruppvandring för två år sedan.)

Fantastisk tur och görbar även med 50+knän mm. Några halvknepiga vad, gäller att ta det lugnt.
Som Tobbe C skriver så är Tjågŋårisjågåsj lurigt. Vi kom dit efter 1 dygns regn och fick slå läger och invänta nästa morgons lägre flöde och välja att vada nere vid mynningen till Ráhpajåhkå.

Om jag som sagt tyder rutten rätt så ska ni ju också passera Smajlajåhkkå längre upp i Routesvagge en dryg mil nordväst om Skarja. Där var det rätt många och breda vattenfåror varav en del ganska djupa så där krävs också tid och försiktighet. (Som ni förstår är jag inte överförtjust i vad…)

Önskar en fin tur!
Cecilia
 
Hej!
Tanken var att avsluta i Saltoluokta med god mat och dusch, men med de nya busstiderna så passar det bättre med start där istället.
Tack för påminnelsen om båttiderna till Ritsem.
Vi har inte bestämt vilken dal vi går ut, Routesvagge eller Goupervagge så tips och funderingar mottages med tacksamhet. Tack för hjälpen vi fått.
 
Från vad jag kan tyda av kartbilden ser det ut, som ni säger, att vara en rimligt lättvandrad rutt, och ni har ju gott om tid på er så det ska inte vara något problem. Som tidigare kloka postare redan påpekat så är troligen vadet över Tjågŋårisjågåsj det möjligen tuffaste med rutten, för vattennivåerna är extra höga i år, och av döma av snömängden i Sarek just nu så kan detta nog bestå hela Augusti ut. Men tipsen ni fått om det redan är ju mycket goda, så det ska nog inte vara något problem.

Jag vandrade Guohpervagge för några dagar sedan, och det var blött men inga problem att vandra där, men för er första vandring rekommenderar jag ändå Ruothesvagge, som är än mer lättvandrad och minst lika vacker i övrigt.

Rutten ni valt är som sagt mycket görbar, och den är fin på alla sätt, men jag vill ändå passa på att slå ett slag för Rapadalens höga väg från Aktse som alternativ till er första del. Det beror förstås på om ni tycker att skrågången och stenigheten högre upp är en dealbreaker, men ni tar det ju lugnt och det är helt sagolikt vackert att vandra med ständig utsikt över Rapadalen. De läger ni slår där kommer att vara de vackraste under hela resan, kan jag lova er. Till Aktse går man med apostlahästarna från Sitoälvsbron, men vill man kan man flyga helikopter direkt dit och kan börja äventyret direkt med första steget. Om inte annat kan ni ju lägga det till framtida ruttförslag ;)
 
Lite svårt att se exakt hur ni tänkt er rutten, men dalen sydväst om Slugga är ett eländigt moras av stora block och vide som ingen blir glad att passera. Gör man en lite nordlig sväng så är det lättare dock.
 
Tack alla, tyvärr blir det ingen Sarek då Maritha har fått förhinder och jag inte törs att vandra ensam i Sarek.
Eftersom jag redan köpt biljett till Ritsem så får jag hitta en tur jag filat tidigare men har några frågor angående följande rutt:
1, Ritsem - Sitasjaure (tåg & buss ankommer sent på eftermiddagen)

2. Sitasjaure - Hukejaure

3. Hukejaure - Gautelis

4. Gautelis - Cainavaggi

5. Cainavaggi - Lossi

6. Lossi - Hunddal

7. Hunddal - Unna Allakas via Oallavaggi

8. Unna Allakas - Stuor Kärpel

9. Stuor Kärpel - Katterjakk

Fråga 1: Går det att komma till Sitasjaure samma dag om man anländer sent på eftermiddagen till Ritsem? Hur många timmar är det att gå grusvägen eller kan man boka skjuts?

Fråga 2: Skulle vilja se Ivarstenen, ser man stenen från leden vid Vannaksvatnet? Antar att det inte går att ta sig över vatnet?

Fråga 3: Vet att bron över Steinälven är borta. Går det att komma över Steinelven eller måste man ta en omväg via Cunojavri? Det skulle ta en dag extra och jag har gått den sträckan tidigare därför skulle jag vilja variera.

Fråga 4: Har någon gått till Lossi via randen av Rienatchokka glaciären? Mycket snö kvar antar jag? Farligt?

Jag kommer förmodligen att bo i stugor men ska ta med ett bivakstält ändå. Har inte riktig bestämt det.
Andra synpunkter och nyttig info tas tacksamt emot. Jag har omkring 14 dagar så det finns marginal för vilodagar.
Mvh Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.