Bestiga Kebnekaise - tips för första gången

Hej, tänkte bestiga Kebnekaise för första gången och har då förstått att det är södra sidan som är bäst?
(Norra behöver man guider med sig?)

vi flyger från Stockholm till Kiruna och sedan antar jag att man tar buss till Nikkaloukta? (vad är de för bussar man tar där emellan?)

Iaf vi är fyra stycken, 23 år, vi tänkte bestiga och kanske tälta en natt och detta sker den första veckan i augusti troligen.(Vi är inte vana bergsklättrare men vi har väl helt okej kondition)

Har ni några tips till vandringen-
exempelvis:
-vart bör man tälta? Går det att tälta uppe på berget?
-Hur lång tid tar det att bestiga?
-Tar man samma väg ner som man går upp?
-Behöver man betala för att ta någon viss led?
 
Bussar hittar ni på Länstrafiken Norrbottens hemsida (googla) och gå sedan in på sidan med tidtabeller.

Sen tar det en dags vandring Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation. Ytterligare en dag upp och ner och sen en dag tillbaka till Nikkaluokta.

Dock bör ni ha mer än en dag på er att bestiga Kebnetoppen då det är stor chans att det är dåligt väder en dag, men kan vara bra nästa osv. Ni bör läsa på om själva leden upp. Generellt kan man säga att i er situation så betalar man antingen för en tur med guide upp längs med östra leden eller så traskar ni själva västra leden upp. Dock bör ni läsa på. Sök här på forumet tillexempel så kan ni säkert hitta tips om tex tältplatser en bit på vägen längs västra leden för att inte behöva gå riktigt lika långt på bestigningsdagen.

Vill ni ha tips på dagsutflykter att göra andra dagar när ni ej bestiger topp så tycker många att höghöjdsdalen Tarfala med glaciär är vackert.

Sen är sträckan mot Singistugorna där man går på botten av en djup klyfta med branta bergssidor också en behållning.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Hej och tack för info!

(håller på att google samtidigt)

Går det att ta buss ända fram till Kebnekaise fjällstation, är de värt att skippa den gångbiten mellan nikkaloukta och fjällstationen , är ju enda två dagar och vi kan nog inte ta hela veckan ledigt.

Men nu pratar du om västra och östra leden, är det inte södra amatörer brukar gå och norra är den jobbiga med guide?
Eller är det så att vänstra är bättre än södra?

Är det glaciärer vid höghöjdsdalen Tarfala även på sommaren?

Är det här Singistugorna? : http://2.bp.blogspot.com/-7kfzU5R5ACY/UjdjzjqXLJI/AAAAAAAACoA/oPCIhqROJCY/s1600/IMG_9935.JPG
 
Jag tror du behöver titta på kartan, Kebnekaise fjällstation ligger inte vid väg. Ni behöver mer tid än två dagar om ni ska upp på toppen. Har ni bara två dagar föreslår jag att ni hittar på något annat i år och sparar Kebnekaise till när ni har tid till ett seriöst toppförsök.

Det är riktigt att man går upp på toppen söderifrån om man inte har klätterutrustning, men det finns flera vägar upp till toppplatån - den som kallas östra leden går över glaciär, och bör därför inte normalt gås utan guide, den västra leden går bara över berg och kan vandras av alla som är i god kondition.

Is som smälter bort på sommaren kallas inte glaciärer - jag är säker på att du googla fram en bra beskrivning.

Lycka till med toppförsöket, kom ihåg att fjällen njuts bäst utan stress - och att vädret varierar väldigt mycket ovanför trädgränsen.
 
Bussen går fram till Nikkaloukta, inte längre (finns ingen väg).
Man kan ta båt och slippa 5-6 km av de totala 24 km (22-26 km ? minns inte exakt). Men man spar ingen tid på båten, bara energi och krafter.
Västra och östra leden är "normalveien". Sen finns det ett par leder till men då bör man behärska fjällklättring.
 
En sida som jag tycker är bra om du söker information om att bestiga Kebnekaise för första gången är http://www.bestigakebnekaise.se/. Där står det bland annat om hur du reser till Kebnekaise, vägen från Nikkaluokta till Kebnekaise Fjällstation, de olika lederna till toppen och lite om vilken utrustning du behöver.
 
Jag tror du behöver titta på kartan, Kebnekaise fjällstation ligger inte vid väg. Ni behöver mer tid än två dagar om ni ska upp på toppen. Har ni bara två dagar föreslår jag att ni hittar på något annat i år och sparar Kebnekaise till när ni har tid till ett seriöst toppförsök.

Det är riktigt att man går upp på toppen söderifrån om man inte har klätterutrustning, men det finns flera vägar upp till toppplatån - den som kallas östra leden går över glaciär, och bör därför inte normalt gås utan guide, den västra leden går bara över berg och kan vandras av alla som är i god kondition.

Is som smälter bort på sommaren kallas inte glaciärer - jag är säker på att du googla fram en bra beskrivning.

Lycka till med toppförsöket, kom ihåg att fjällen njuts bäst utan stress - och att vädret varierar väldigt mycket ovanför trädgränsen.

Okej, ja vi kanske inte har 7 dagar men iaf 4-5.

Visste inte om det var så att isen låg kvar under sommaren, vilken väg upp är finast och roligast att ta enligt dig?
Jag tror du behöver titta på kartan, Kebnekaise fjällstation ligger inte vid väg. Ni behöver mer tid än två dagar om ni ska upp på toppen. Har ni bara två dagar föreslår jag att ni hittar på något annat i år och sparar Kebnekaise till när ni har tid till ett seriöst toppförsök.

Det är riktigt att man går upp på toppen söderifrån om man inte har klätterutrustning, men det finns flera vägar upp till toppplatån - den som kallas östra leden går över glaciär, och bör därför inte normalt gås utan guide, den västra leden går bara över berg och kan vandras av alla som är i god kondition.

Is som smälter bort på sommaren kallas inte glaciärer - jag är säker på att du googla fram en bra beskrivning.

Lycka till med toppförsöket, kom ihåg att fjällen njuts bäst utan stress - och att vädret varierar väldigt mycket ovanför trädgränsen.


Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Du ska inte gå någon annan väg än västra utan guide eller betydligt mer kunskap. Vid "normal"-tempo tar den ungefär 12h ToR till Kebne-stationen.

Du behöver absolut läsa på mycket mer om detta! Vi gjorde Keb för två år sedan som ganska "gröna" men läste på väldigt mycket innan! Dessutom är det många som underskattar vandringen, den kan ta styggt så ha respekt för den.

Precis som folk skriver, normalt 1 dag för Nikka -> Kebstationen (vanligt att tälta runt där). Plus en dag tillbaka. Sen ska ni minst ha 2 dagar för toppen. Har ni tur kan ni gå upp första dagen och då har ni en extra dag för tex Tarfala, vilket är väldigt fint.

Bussarna brukar gå rätt bra i anslutning med flygen, så ni kanske kan ta bussen direkt till Nikka och börja gå redan första dagen. Då sparar ni en dag. Men ha ändå 2-3 dagar vid Keb!

Och återigen läs på mer!!
 
Som Vanish skriver, gå västra leden om ni inte kostar på er guide!
Om ni tycker det är värt extra kostnaden för guide är annars östra leden mindre upp och ner och mer spännande ( över glaciär plus lätt klättring - som "alla" som inte har svår svindel brukar klara ) - det går dagliga turer om vädret tillåter från fjällstationen, kolla på turistföreningens hemsida vad de tar för det, och om ni kan förboka.
Jag har gått flera olika vägar upp, men aldrig västra leden, så den kan jag tyvärr inte kommentera - utom att många ser ganska trötta ut när de kommer ner från den.
 
Du ska inte gå någon annan väg än västra utan guide eller betydligt mer kunskap. Vid "normal"-tempo tar den ungefär 12h ToR till Kebne-stationen.

Du behöver absolut läsa på mycket mer om detta! Vi gjorde Keb för två år sedan som ganska "gröna" men läste på väldigt mycket innan! Dessutom är det många som underskattar vandringen, den kan ta styggt så ha respekt för den.

Precis som folk skriver, normalt 1 dag för Nikka -> Kebstationen (vanligt att tälta runt där). Plus en dag tillbaka. Sen ska ni minst ha 2 dagar för toppen. Har ni tur kan ni gå upp första dagen och då har ni en extra dag för tex Tarfala, vilket är väldigt fint.

Bussarna brukar gå rätt bra i anslutning med flygen, så ni kanske kan ta bussen direkt till Nikka och börja gå redan första dagen. Då sparar ni en dag. Men ha ändå 2-3 dagar vid Keb!

Och återigen läs på mer!!

Okej är östra farlig på något sätt?:)
Jo jag ska läsa på mer :)
Vad menas med " det kan ta styggt "?
Tältade ni alla dagar då ellee sov ni i fjällstationerna? Och besteg ni under sommaren?

Vad tog ni med er för mat då om ni var borra fyra dagar? :)

Hur är det förresten i början av augusti, är myggen väldigt jobbigt då om man ska tälta?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Okej är östra farlig på något sätt?:)
Jo jag ska läsa på mer :)
Vad menas med " det kan ta styggt "?
Tältade ni alla dagar då ellee sov ni i fjällstationerna? Och besteg ni under sommaren?

Vad tog ni med er för mat då om ni var borra fyra dagar? :)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Om du har googlat det minsta så borde du kunna få upp vad skillnaden är mellan östra och västra. Dessutom har ju någon redan kommenterat att det är lite "klättring", och främst att du går över glaciär med allt vad det innebär (isyxa, stegjärn, rep osv).

Det kan vara jobbigt. Många tror att Keb är någon lätt vandring, beroende på hur tränad man är så kan det vara riktigt, riktigt jobbigt. Bara för att man kan jogga 10km på 45min så är det inte samma som att vandra i 12h med 1800 höjdmeter (eller vad det nu va för hm). Att man dessutom måste vandra in från Nikka med full packning gör det hela också tuffare!

Vi tältade i anslutning till Kebstationen ja. Sen kan man betala för service grejer så får man tillgång till dusch, kök osv om man nu känner för det.

Ja, vi besteg Keb under sommaren i fantastiskt väder. Och trots det va det jobbigt för oss (vi startade vandringen på natten, vilket va tur då dagen blev kopiöst varmt).

b5EiNyP.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.