Kebnekaise för första gången, tips?

Hej på er

Vi är 2st som planerar att bege oss till Kebnekaise i sommar för att vandra upp dit och skulle gärna vilja ha tips från er andra.

Våran plan är att ta bilen så långt man kommer, vilket är Nikkaluokta väl, och vandra till keb fjällstation och sen upp på toppen. Eftersom vi har en hel dags bilfärd till Nikkaluokta så blir de en övernattning där innan vi fortsätter till keb stationen. Hur är det med övernattningsmöjligheter i Nikkaluokta och kebnekaise stationen och vad kostar de ungefär?

Hur är de sen med toppturen, västra klarar man av utan extra "hjälpmedel" vad jag förstått? Östra? Vilka tider är lämpliga att vara där? Vi ser ju gärna att det inte är massor av folk uppe på toppen samtidigt, är ju liksom mysigare om man inte behöver trängas om ni förstår ;) Vi hade väl lite som plan att hålla koll på vädret och när det ser lovande ut för några dagar framöver där uppe hoppar vi i bilen och drar iväg.

Det är säkert fler frågor jag glömt också men vi börjar såhär.
 
Sök...

De flesta av dina frågor får du svar på om du använder "sök" funktionen högst upp på sidan och sedan klickar på forum. Det är vanliga nybörjarfrågor du har.

/M
 
Keb

Hej!

Kebnekaise Fjällstation drivs av STF. På http://www.svenskaturistforeningen.se/Templates/Pages/FacilityPage.aspx?id=7895&epslanguage=sv hittar ni det mesta om boende och guidade turer på Östra leden.

Turistanläggningen i Nikkaluokta drivs av familjen Sarri. Hemsidan är http://www.nikkaluokta.com/. Där finns också busstidtabell till/från Kiruna.

Helikoptertransport Nikka-Keb hittar ni på http://www.kallaxflyg.se/index.html. (Det verkade som om det bara var toppturen som intresserade, och då vill ni väl komma fram så fort som möjligt?)

Visst är det häftigt att stå på Sveriges högsta topp, men om ni "bara" tänker knalla upp och ner och sedan åka hem så missar ni jättemycket fantastiska upplevelser. Planera hellre in Keb som ett russin i kakan, en "bonusgrej" under en veckas vandring. Ta en stugvandring Nikkaluokta-Vakkotavare eller Nikkaluokta-Abisko och stanna 2-3 dagar vid Keb fjstn så ökar chanserna att få fint väder på toppen.


häpp / Filiokus
 
Tack för svaret bfia73

Nä vi hade tänkt att få en 3dagars vandring då från nikkaluokta. Självklart är toppen målet men utan tvekan kommer man att njuta av hela vandringen genom fjällmiljön. Så helikoptern överlåter vi åt andra ;)

Visst hade det varit kul att göra fler utflykter också i samma veva men eftersom vi båda har jobb och inget "fast datum" för när vi far upp så tror jag 5dagar kan vara nog länge för chefen att försöka hitta ersättare utan förvarning.

Dehär blir lite "prova på" också då vi inte är så vana fjällvandrare, men känns dehär som nått man vill göra igen så kanske man planerar in kanske en veckas semester extra i nått fjäll för att vandra omkring också. Vi har varit på några mindre utflykter och en del hemmavid men dehär blir första längre turen i fjällmiljö.
 
Mitt tips blir att ni bör läsa in så mycket som möjligt om kebnekaise innan ni åker dit. Det blir mer givande tur om man har lite kunskaper om målet.
Använd sökfunktionen på forumet! Sök på "kebnekaise" och du kommer att få minst 500 träffar!
PS. vill du slippa folk ska du inte bege dig till kebnekaise på sommaren! Sommartid kryllar det av folk där! DS.

God tur!
 
Jo jag har sökt en del och läser lite här å var. Har även en kompis som varit guide där uppe.

Men det är ju på sommaren vi vill dit ;) Är inte intresserad av någon vintervandring, även om vi är ute med snöskor här hemma så. Syftade väl lite mer på vilka tider som de är mest folk och när man kan ha chans till lite mindre folk iallafall (säger såklart inte att de ska va folktomt för då får man nog gå upp i nån snöstorm eller nått sånt...) men ändå bra väder.
 

avslutad210712

Gäst
Vi var upp 11:e juli 2004 rätt sent på kvällen och då var det en del folk i rörelse på leden men uppe vid toppen var vi i princip ensamma under närmare en timmes tid. Sen var jag upp 30:e juli i fjol mitt på dagen och det var så mycket folk att det inte var sant. Det var kö upp till toppen, sen några minuter högst uppe och sen ner för att lämna plats för nästa grupp. Och hela vägen ner till och förbi Kitteldalen mötte jag hela tiden massor av människor. Var också upp en sväng 8:e juli men då vände vi i svackan mellan Toulpagorni och Virrenvarr pga vädret men det var väldigt mycket folk då också.

Så jag undrar om det finns någon tidpunkt under sommartid som det är lite folk nuförtiden.i
 
Tack för svaret bfia73

Nä vi hade tänkt att få en 3dagars vandring då från nikkaluokta. Självklart är toppen målet men utan tvekan kommer man att njuta av hela vandringen genom fjällmiljön. Så helikoptern överlåter vi åt andra ;)

Visst hade det varit kul att göra fler utflykter också i samma veva men eftersom vi båda har jobb och inget "fast datum" för när vi far upp så tror jag 5dagar kan vara nog länge för chefen att försöka hitta ersättare utan förvarning.

Dehär blir lite "prova på" också då vi inte är så vana fjällvandrare, men känns dehär som nått man vill göra igen så kanske man planerar in kanske en veckas semester extra i nått fjäll för att vandra omkring också. Vi har varit på några mindre utflykter och en del hemmavid men dehär blir första längre turen i fjällmiljö.

För en prova på-tur i fjällen på tre dagar finns det betydligt bättre alternativ än Kebnekaise. Leden från Nikkaluokta till Kebnekaise är en rätt trist transportsträcka som du nu får gå fram och tillbaka för att få en dag vid fjällstationen med ev topptur beroende på vädret. Och har ni otur så att det är gråmulet så blir det en rätt trist upplevelse.

Jag tror att det är mer givande att göra en tur runt Abisko med de tidsmässiga förutsättningarna. T ex Abisko-Kårsavagge via Njulla-Abiskojaure-Abisko. Eller Abisko (eller Björkliden)-Låktatjåkka-Vassijaure via Kärkevaggi. Är två alternativ om du tänker dig stugboende.

Kan ni tänka er att tälta så kan en tur upp mot tältlägret i Pallinvagge och Siellavagge vara ett fint alternativ från Abisko.

Dessutom går tåget hela vägen fram till Abisko så du slipper ta bilen.
 
Nu är de så att de är kebnekaise som är målet, thats it!

De jag menade med "prova på" var alltså att känns dehär kul å så är de inte omöjligt att vi far till nått annat ställe nästa sommar igen och vandrar.
 
Det låter vanskligt ...

... att göra en tredagarstur till Kebnekaise och ha som enda mål att ta sig upp på toppen. Ska man göra toppturen så ska vädret vara bra. Det har hänt att jag har väntat i tältet (med dagsturer till angränsande intressanta mål på lägre höjd) i fem dagar utan att kunna göra toppturen. I somras var vädret perfekt ända upp till Björlings glaciär. Då kom dimman (och vinden) och bäddade in hela fjället. Jag gick upp ändå i hemskt väder bara för att komma upp för sjätte gången. Utsikt noll. Jag har också gått upp i perfekt väder i bara t-shirt och badshorts från tältet och hela vägen upp.

Västra leden rekommenderas för den oerfarna, men det är ingen som förbjuder dig att gå Östra leden. Jag har gjort alla mina toppturer den vägen. Nu, efter en dödsstörtning 2002, finns det en vajer (via ferrata) uppför hela klätterpartiet. Då fanns rep bara på de besvärligare ställena. Tanken är att du ska ha en sele med två tampar med karbinhakar så att du är säkrad i vajern hela tiden. Är man försiktig och ser till att ha bra grepp och är noga med var man sätter fötterna så går det bra även utan säkringar. Man kan ju alltid hålla i vajern om man vill.

Det är även osäkert att vänta hemma på vackert lappländskt väder, för vädret kan variera väldigt mycket från en fjälldal till nästa. Jag har haft en hel underbar vecka i Kebnekaise när väderkartorna har visat regn över hela norra Norrland. Det lokala fjällvädret bestäms mer av vindriktningen än av SMHI:s väderkarta.

Det bästa vore om ni kunde vara borta en hel vecka för att öka chansen till en toppdag. Det finns många andra ställen på lägre nivå som är värda ett besök när vädret är dåligt högre upp, t.ex. Tarfaladalen, Singivagge, Ladtjovagge (mot Singihållet eller nedanför fjällstationen).
 
Nu är de så att de är kebnekaise som är målet, thats it!

Då behöver du betydligt mer än tre dagar om du ska vara säker på att komma upp.
Är det riktigt grisväder så bör man vänta. Är det bara regnigt, så visst kan man gå upp, men särskilt stor behållning man inte av en topptur med 10 meters sikt.
 
Nja... nu var de ju inte riktigt så ja menade med 3dagar. Ska försöka va tydligare...
Vi har som minst 5dagars tur (2 dagar för resan) om vädret är bra. Självklart går vi ju inte hem igen bara för att är dåligt väder på toppen. Om de är på de viset och de istället är bra väder i "dalen" tar man ju nån dagsutflykt där istället i väntan på bättre väder. Så vi far ju inte hem direkt för den sakens skull, men vi planerar inte för att hinna med nått mer om vädret är bra på toppen på "första försöket".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
lmakynen Första gången till Kebnekaise Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.