Första fjällvandringen

Hallå där!

Jag och min sambo har bestämt oss för att ut och vandra i slutet på juni eller början av juli.
Tanken är att vi ska vandra sträckan Saltoluokta-kvikkjokk och vara ute runt 5-6 dagar.
En sak jag undrar över och som jag inte hittat i trådarna här är hur det fungerar med kommunikationen.
Om man tar tåg till Gällivare så går det buss därifrån till Kebnats, men hur är det när man ska ta sig från kvikkjokk och tillbaka för att åka tåget hem? Går det bussar därifrån till Gällivare eller liknande? Någon som har koll? :) Annars, tror ni att sträckan Saltoluokta-Kvikkjokk är en bra tur för två nybörjare? Vi ska tälta hade vi tänkt. Tackar på förhand.
 
Sträckan är omväxlande, kalfjäll, björkskog och en av landets finaste barrurskogar. Två båttrurer ger ytterligare omväxling. En extradag kan ni tillbringa i Aktse om vädret är lämpligt. En klassisk utflykt därifrån går till utsiktsklippan Skierfe. Så ni har valt en fin sträcka, tycker jag. Dessutom är det en bra tid på året ni ska ut. Kvarliggande snö i högre terräng skapar fina kontraster.

Som framgått tidigare går bussarna vid lämpliga tider, normalt anpassade efter tågen. Från Kvikkjokk åker ni först till Jokkmokk, en paus där och bussbyte, sen avfärd mot Murjek som är närmaste hållplats. Köp gärna en s.k. resplusbiljett från hemorten direkt till Kebnats och från Kvikkjokk hela vägen hem. Tåg och buss på samma biljett alltså. Det kan vara en stor fördel om det krånglar, d.v.s. tåget inte passar tiden. Då har man någon slags garanti för att ändå komma fram

Lycka till önskar Pelle
 
Trevlig tur

Hej!

Om jag vore som er så skulle jag vända på turen och gå från Kvikkjokk istället. Anledningen till det är att ni annars den sista dryga milen, från Pårtestugan till Kvikkjokk, nästan bara befinner er i skogen.

Det kanske kan vara roligare att spara det bästa till sist genom att vända på den tänkta turen?

Hur som helst så får ni nog en fin vandring.
 
Vi pratade faktist idag om att göra som du säger Jeremiah Johnson. Fick nämligen samma råd när jag köpte tält idag. :)
Jag tar gärna alla tips jag kan få.
 
I vilken riktning man ska gå diskuteras här då och då. Min slutsats är att för- och nackdelar ofta jämnar ut sig. Det är med andra ord inget avgörande beslut. Ibland får tåg- och busskommunikationer avgöra.

Själv går jag gärna söderut. Jag gillar motljuset i fjällen, sol i ansiktet och ofta, men inte alltid, vinden i ansiktet. Sydvästliga vindar dominerar ju. Går man i medvind kan myggen åka "gratis" och plågan blir värre.

Ni har två båttransporter. Just till dessa två är det en fördel att komma norrifrån, eftersom båtförarna bor på den sidan. Inget avgörande under säsong kanske, men om det krånglar, t. ex. hård vind som omöjliggör transporten, så kan man lättare få besked på norra sidan. På södra sidan får man vackert vänta. Och det löser sig ju förr eller senare.

Hälsn Pelle
 
Jag tycker att det är en härlig avslutning på en vandring att avnjuta en god middag på restaurangen på Saltoluokta Fjällstation. Detta kan sedan toppas med ett välgörande bastubad.
 
Ok, det blir nog till att ola om vilken riktning det blir :)
Är det något man absolut inte får missa på den turen eller har ni något annat ni kan rekommendera?
Någon avstickare eller liknande? :)
Tackar för alla svar! Dom är guld.
 
En avstickare till Nammatj är fin. Tåg morgonbåten från Aktse upp genom Rapaälvens delta. Båten stannar strax nedanför berget. Det är sedan enkelt att bestiga berget bakifrån (västsidan). Tag sedan båten tillbaka på eftermiddagen då den kommer för att hämta vandrare inifrån Rapadalen.

Och gå norrut! Annars blir det lätt lite antiklimax eftersom ni kommer att gå genom skog hela sista dagen. Det är bättre att ta det först och ha fjällen framför sig snarare än bakom. Myggen kan vara mycket besvärlig på sträckan i skogen, men det blir mycket bättre uppe på kalfjället norr om Pårtestugan.

God tur!.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.