Äventyr i skogen, första gången

Tjena!

Jag och en kompis tänkte ta en tur i skogen.

Vi utgår från en stuga långt från bebyggelse i hälsingland och planen är att vara ute i två nätter.
Ingen av oss har någon som helst erfarenhet av detta och tar således gärna i mot synpunkter på vår plan.

Planen just nu är att runda tre sjöar vilket är 6,5mils gång i skog, det finns inga väger eller dyl.
Hur lång tid tar det att gå en mil i skogen ungefär? Är det en realistisk plan?

Hört att det finns en del björn och varg i området. Någon sa att vi bör göra lite ljud då och då.
Hur orolig behöver man vara?
Vi tänkte lagra maten vi har med oss några hundra meter från lägret när vi sover. Nödvändigt?


Vi tänkte tillaga all vår mat med hjälp av brasa. Fungerar det även om det regnar/har regnat?
Gör det någon skillnad om vi packar med något vedträ ifall det skulle vara blött?
Vi tar med oss tändvätska.

Vi tänkte bygga ett vindskydd dom två nätterna vi ska sova. Med rep, pressening och det naturen har att erbjuda.
Sover gör vi på liggunderlag och i sovsäck. Det ska enligt smhi vara runt 10C på natten.

Det finns mycket vatten där vi ska gå som vi tänkte koka för dricksvatten.

Vi tänkte i stort käka konserver, pasta, ägg, proteinbars och mackor.

Vi har med oss varma kläder, kompass, karta, myggmedel, plastpåsar för att hålla tätt och regnskydd till våra väskor, skavsårsplåster, diskgrejjer, papptalrikar, pannlampor, stekpanna och kastrull


Vad har vi inte tänkt på?
Övriga tips till förstagångshajkare?
 
Kul med folk som vågar sig ut!

En första fråga: hur gamla är ni?
En andra fråga: har ni någonsin tidigare gjort delar av det ni vill göra? (Nej, det skriver du ju att ni inte har, iofs)

IMHO bör ni göra några saker innan ni ger er ut på en sådan tur:
- gå i skogen efter bara karta och kompass. Learning by doing kan bli dumt vid såna tillfällen där man kan gå vilse....
- kan ni tolka en karta? ...runt sjöar är det ofta blött och era 6,5 mil kan lätt bli det dubbla om ni har otur....
- i terräng och med packning gar jag ca 3-3,5 km/timme om jag har en stig att följa. Ingen stig = kan gå ännu mer sakta. Testa själva!
- Har ni övat på att bygga bivak/vindskydd enligt modellen ni tänker er?
- Har ni testat att sova ute någon gång under de premisser ni får på er tur?
- Lagat mat ute med den utrustningen ni tänkt?
- Eldat i naturen (utan att tända eld på omgivningen, fast risken för att det inte ska bli nån eld öht är väl mer överhängande). Tändvätska är fusk! Och väger... Släpa med vedträn??? Du skojar, va?
- Skitit ute? (Jo, det hör till...)
Konserver, papptallrikar...ursäkta, men det låter helt komplett åt pepparn!
Konserver = tungt.
Papptallrikar = sopor man ska bli av med. (Vad gör ni om ni inte får igång elden och inte kan elda upp skräpet). Nä, men låt för guds skull inget ligga kvar efter er!

Förresten vindskydd - tänk på att det inte ingår i allemansrätten att riva ner grenar, bark osv från växande träd.

Jag tycker ni ska satsa på att lära er några färdigheter "hemma" först, innan ni ger er ut.
Hur ser det ut med första-hjälpen-kunskaperna, förresten?
 
Går man väglöst är det en otroligt stor skillnad om det finns en liten stig, om det är fin slät tallhed eller om man hamnar i värsta granplanteringen eller snårskogen och måste ta sig runt stora blötmyrsområden. Så detta med sträcka är svårt att säga något om. Och det kan vara svårt att planera utiftån karta. Ett tips kan vara att kolla in flygkartsfunktion på internet tex hitta.se eller google earth för att se läget med hyggen osv.
Om ni ska ut någorlunda snart så är det bara att konstatera att all ved kommer att vara blöt, riktigt blöt, och svårtänd. Gå ut i skogen idag och pröva att göra en brasa. Jag tror inte att det är lätt även om man har tändvätska. Överväg ett trangiakök. Annars är några buntar torra tunna trästickor guld värt när ni ska tända. Ett annat tips kan vara att försöka elda en. Enen är tät och har förmåga att hålla sig torr när annan ved är blöt och fuktig. Men som sagt, gör ett test på hemmaplan innan ni ger er iväg så blir behållningen av turen bättre och lusten att fortsätta större.
Ha en god tur.
 
"IMHO bör ni göra några saker innan ni ger er ut på en sådan tur:
- gå i skogen efter bara karta och kompass. Learning by doing kan bli dumt vid såna tillfällen där man kan gå vilse...."

Det finns egentligen inget utrymme att åka ut och testa saker och det skulle också förstöra lite av äventyrskänslan.
Vi är i 20 års åldern.
Inga erfarenheter alls av att vandra och sova i skogen på riktigt.
Är dock uppvuxen på landet och vet vad som gäller, kommer inte stå med en yxa och hugga ner småträd, skräpa ner etc.


"Eldat i naturen (utan att tända eld på omgivningen, fast risken för att det inte ska bli nån eld öht är väl mer överhängande). Tändvätska är fusk! Och väger... Släpa med vedträn??? Du skojar, va?"

Tror inte det blir några problem att göra en säker eld. Men funderar på hur det är om det är fuktigt vilket det antagligen kommer vara?
Planen är väl att börja samla brasmaterial på vägen ett tag innan det är dags att slå läger.

Vedträn kanske var lite fel ordval, en påse kraftigare stickor som äventyrssugen säger.
Att ta med lite tändvätska är en säkerhet, precis som vi har en GPS med oss om vi skulle tappa bort oss.
Vi tänkte att vi skulle köra på papptalrikar så vi kan bränna upp dom, annars har vi plastpåsar.

Eftersom ni verkar tveksamma till elden så kommer vi nog ta med ett trangiakök och testa brasa innan vi går. Får vi igång en brasa struntar vi nog i det.

Tack för hastighetsuppskattningen, självklart är det ganska individuellt och varierar efter terräng. Vi får anpassa rutten efter första dagen när vi har mer koll på hur det ser ut.


"- kan ni tolka en karta? ...runt sjöar är det ofta blött och era 6,5 mil kan lätt bli det dubbla om ni har otur...."

Har kollat på hitta.se kartor.
Det ser ut som ungefär 1/3 av sträckan är kalhygge, höjdskillnaden från sjöarna tror jag göra att vi slipper sump och blötmark. Resten av sträckan är skog, inga stigar eller dylikt.

Jag tror mig kunna tolka karta någorlunda men det återstår att se. Vi har en GPS som vi ska använda i nödfall.


"- Har ni övat på att bygga bivak/vindskydd enligt modellen ni tänker er?"

Vi planerar att bygga det vänstra vindskyddet.
http://www.sf-canoe.se/bilder/vindskydd_tre.jpg
Det ser enkelt och och bra ut?


"Konserver = tungt."

Vi har kollat lite på frysmat etc men det känns dyrt och onödigt. Det handlar inte om så många konserver var.
Vi tänkte grilla första dagen och sen blir det konserver, bandpasta, enkel omelett, mackor.

Vi ska ta med ett förstahjälpen kit. I övrigt har vi ingen/dålig koll på hur man tar hand om skador.


En grej med äventyret är att det ska vara just ett äventyr. Vi vill inte sova i tält även om vi har tillgång till det, helst undvika annat än öppen eld etc. Vi är inställda på att få kämpa lite, kanske gå åt helvete när vi ska bygga vindskydd och sådär. Det är en del av utmaningen.
 
En första fråga: hur gamla är ni?
En andra fråga: har ni någonsin tidigare gjort delar av det ni vill göra? (Nej, det skriver du ju att ni inte har, iofs)


IMHO bör ni göra några saker innan ni ger er ut på en sådan tur:
- gå i skogen efter bara karta och kompass. Learning by doing kan bli dumt vid såna tillfällen där man kan gå vilse....
- kan ni tolka en karta? ...runt sjöar är det ofta blött och era 6,5 mil kan lätt bli det dubbla om ni har otur....
- i terräng och med packning gar jag ca 3-3,5 km/timme om jag har en stig att följa. Ingen stig = kan gå ännu mer sakta. Testa själva!
- Har ni övat på att bygga bivak/vindskydd enligt modellen ni tänker er?
- Har ni testat att sova ute någon gång under de premisser ni får på er tur?
- Lagat mat ute med den utrustningen ni tänkt?
- Eldat i naturen (utan att tända eld på omgivningen, fast risken för att det inte ska bli nån eld öht är väl mer överhängande). Tändvätska är fusk! Och väger... Släpa med vedträn??? Du skojar, va?
- Skitit ute? (Jo, det hör till...)
Konserver, papptallrikar...ursäkta, men det låter helt komplett åt pepparn!
Konserver = tungt.
Papptallrikar = sopor man ska bli av med. (Vad gör ni om ni inte får igång elden och inte kan elda upp skräpet). Nä, men låt för guds skull inget ligga kvar efter er!

Förresten vindskydd - tänk på att det inte ingår i allemansrätten att riva ner grenar, bark osv från växande träd.

Jag tycker ni ska satsa på att lära er några färdigheter "hemma" först, innan ni ger er ut.
Hur ser det ut med första-hjälpen-kunskaperna, förresten?

Sluta larva dig.

Jag är trådskaparens vandringskollega och jag erfarenhet av trekking i Himalaya där jag var ute i 6 dagar utan guide eller någon som helst erfarenhet och tog upp mig upp på en peak på 5000m höjd. Få det inte att låta så jävla svårt att vara ute och promenera. Utan tält, utan konserver eller färdig mat öht klarade vi oss fint. Så svårt är det inte och man behöver absolut inte alla hightechprylar ni tar med er på era fjällvandringar.

Tolka en karta är lätt.

Bra att du informerade oss om det där med allemansrätten. Självklart kommer vi inte förstöra något eller lämna skräp efter oss.

Det vi är ute efter är allmäna tips när man är ute i skogen vilket vi själva inte gjort mer än långa skogspromenader, svampplockning etc. Ang djur eller kanske erfarenheter ni varit med om där ni fick komma på temporära lösningar för saker som pajjat etc.
 
Går man väglöst är det en otroligt stor skillnad om det finns en liten stig, om det är fin slät tallhed eller om man hamnar i värsta granplanteringen eller snårskogen och måste ta sig runt stora blötmyrsområden. Så detta med sträcka är svårt att säga något om. Och det kan vara svårt att planera utiftån karta. Ett tips kan vara att kolla in flygkartsfunktion på internet tex hitta.se eller google earth för att se läget med hyggen osv.
Om ni ska ut någorlunda snart så är det bara att konstatera att all ved kommer att vara blöt, riktigt blöt, och svårtänd. Gå ut i skogen idag och pröva att göra en brasa. Jag tror inte att det är lätt även om man har tändvätska. Överväg ett trangiakök. Annars är några buntar torra tunna trästickor guld värt när ni ska tända. Ett annat tips kan vara att försöka elda en. Enen är tät och har förmåga att hålla sig torr när annan ved är blöt och fuktig. Men som sagt, gör ett test på hemmaplan innan ni ger er iväg så blir behållningen av turen bättre och lusten att fortsätta större.
Ha en god tur.

Det har regnat för mycket så vi kommer bära med våran egen ved.
 
Det lär nog inte bli några större problem det där. Björn och varg lär ni inte få ynnesten att se skymten av, de håller sig på avstånd.
Gamla tallstubbar, "tjärved", brukar gå att få fyr på även om det är surt i markerna. Men är man osäker på vad man ska leta efter så ja, då är det skönt att ha backup-ved i ryggsäcken. Är ni unga och starka lär den extra vikten inte spela någon större roll ändå.

Sunt förnuft, torra kläder och lite mat räcker långt.
 
Sluta larva dig.

Jag är trådskaparens vandringskollega och jag erfarenhet av trekking i Himalaya där jag var ute i 6 dagar utan guide eller någon som helst erfarenhet och tog upp mig upp på en peak på 5000m höjd.

Och där försvann lusten att skriva något för att bidra till en trevlig tur.
Ni har ju redan all expertis i gänget, varför startades tråden och varför angavs inte att det fanns massiv kunskap i gruppen?
 
Och där försvann lusten att skriva något för att bidra till en trevlig tur.
Ni har ju redan all expertis i gänget, varför startades tråden och varför angavs inte att det fanns massiv kunskap i gruppen?

Tråden skapades för att vi söker information från folk med erfarenhet från att vandra i skogen för efter en del googlade har vi hittat ytterst lite information. Går det bra och vi gillar det blir ev. ute ett extra dygn.
Finns absolut ingen massiv kunskap, poängen är bara att det inte är så svårt som folk vill få det att låta.

Himalaya och öknen som jag vandrat i tidigare skiljer sig mycket från den tjocka skog vi har här i Sverige.
 
Senast ändrad:
Det lär nog inte bli några större problem det där. Björn och varg lär ni inte få ynnesten att se skymten av, de håller sig på avstånd.
Gamla tallstubbar, "tjärved", brukar gå att få fyr på även om det är surt i markerna. Men är man osäker på vad man ska leta efter så ja, då är det skönt att ha backup-ved i ryggsäcken. Är ni unga och starka lär den extra vikten inte spela någon större roll ändå.

Sunt förnuft, torra kläder och lite mat räcker långt.

Låter bra, slipper man oroa sig för det!
Tjärved, tack för tipset.
 
Om ni ska vandra t tall- och granskog så är det inga problem att få upp eld även om det är blött. Leta efter granris som sitter längst ner på tjocka granar, det är oftast torrt och lätt att få eld på. Men, som alltid, är det alltid bäst att testa i förväg.

Ett vindskydd mha presenning är en enkel och bra lösning men om det är mycket mygg så kan det vara jobbigt att sova utan myggskydd, åtminstone för ansiktet. Jag är van mygg men jag hatar när dom surrar kring huvudet.

Granris på marken, liggunderlag, sovsäck och lägereld gör det extra mysigt att sova ute.

Orienteringen borde inte vara så svår särskilt om ni har ett antal sjöar att gå efter. Om det inte är myrmark runt sjöarna så är det lättast att hålla sig inom synhåll från sjöarna för att slippa gå vilse. I tjock granskog är det lätt att villa bort sig eftersom man har få fixpunkter att gå efter.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
Naturfantast Sugen på äventyr? Bestig Kebnekaise! Fjällvandring 7
fjälltarzan Manges Äventyr Fjällvandring 0
Gustav Cronhamn Äventyr, vill du följa med? Fjällvandring 0
T.M Äventyr/Vandring i Norge. Fjällvandring 2
fredric_verklig.se Strapatz.com - Här börjar vårtat äventyr... Fjällvandring 3
kajakmannen Arrangörsledda flerdags äventyr Fjällvandring 2
manke sarek äventyr med 7 övernattningar Fjällvandring 4
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.