Första fjällvandringen i sommar

Nu har jag, efter snart ett års tids planering, köpt tågbiljetter till gällivare och kommer vara där i Juli. Returdatumet är en månad senare, så jag har god tid på mig att njuta av naturen, som är det huvudsakliga syftet. Jag har aldrig fjällvandrat tidigare (men jag vandrar 2-3 timmar om dagen hemma i göteborg (såklart på vildmarksleden och på svår terräng) så det ska nog gå bra). Kommer att åka själv, vandra själv och bo själv. Jag vet inte vart jag ska vandra än exakt och undrar om ni har några förslag. Är mest intresserad av sarek och padjelanta men undrar isf om lederna där omkring är markerade. Kan man t.ex följa markeringar hela vägen i mål eller måste jag kunna navigera med karta och kompass? Det är inget problem, jag har tid att lära mig, men har fortfarande inte mycket aning om vad jag kan vänta mig när jag börjar traska däruppe. Min egentligen enda oro är att jag ska gå vilse/inte våga börja gå av oro för att gå vilse. Vill vara så förberedd som möjligt. Packning och utrustning är nemas problemas, det har jag ordnat, men andra råd till en nybörjare och solokvist vore mycket uppskattat. :)
 
Hmm, låter som en lång tur att ge sig in på första gången. Men om man pallar ensamheten i längden så är det ju underbart o slippa stressa. Se till att lära dig karta o kompass ordentligt. Sen är det bara o köra på, men ta det försiktigt.
Lycka till.
 
Vet inte hur det ser ut med markerade leder i Padjelanta, men i Sarek så gäller karta och kompass.
Även om lederna är markerade, så kan de vara dåligt markerade. Så att kunna läsa karta är bra i vilket fall som helst, även om du har en GPS.
 
Markeringar

Vandrar du tex Padjelantaleden är det inga problem, den är delvis markerad men är så upptrampad att det är inga problem att följa den, tex från Ritsem söderut mot Kvikkjokk.

I Sarek finns ju egentligen inga direkta leder men det har blivirt en del stigar där många vandrare tvingats passera. Man kan gå tex Ruotesvagge efter stig men det finns inga direkt markeringar. Vandrare har dock på en del ställen gjort rösen som underlättar tex vi passage av större stenpartier..

Karta och kompass tycker jag är ett krav att man kan hantera. Dessutom är det ju kul med en GPS om man har tillgång till en sådan.
 
Två saker kan skilja sig ganska mycket när man jämför fjällvandringar och skogsvandringar.

Det ena är vinden. När det blåser mycket och du ska slå upp tältet, är det bra att ha en slinga av stark lina som sitter fast i tältöglan i den ände du vill ha mot vinden. Låt den änden sticka upp ur tältpåsen så kan du förankra den i t.ex ryggsäcken när du slår upp tältet. Garderingen mot att tältet drar iväg över fjället. Bra med 2 dm linöglor i tältets markremmar runt om där du kan lägga en sten.

Det andra är dimma. Karta och kompass som sagt, och bra att hålla koll på var du är.

Raskesven
 
Träna karta och kompass

På de flesta orter har orienteringklubbar s.k. "TRIM-orienteringar". Du köper en karta (normalt 50 kr) och på denna finns kontroller som ligger ute hela året. Träna några gånger att förflytta dig mellan dessa vid ett antal tillfällen innan du åker.

Att tänka på är att du i första hand (inledningsvis) väljer väl markerade leder, t.ex. Börja med Kungsleden från Saltoluokta ner till Kvikkjobb och därefter Padjelantaleden från Kvickjokk upp till Ritsem.

Ska du bege dig in i Sarek första fjällvandringssäsongen föreslår jag att du TAR MED ETT SÄLLSKAP. Sarek är som tidigare nämt ett område utan markerade leder samt att det är stora avstånd vid ev. olycka

Jag är övertygad om att du kommer att få en helt fantastik månad i sommar även om du väljer markerade leder. Det är skönt att få sociala med människor då och då efter några dygn i ensamhet. Eftersom du ska vara borta och vid ev. beräknat dåligt väder kan jag rekomendera några dagar i Muddus nationalpark. lämpligt att gå runt leden på 3-4 dagar.
 
Hej,
Jag har gått ett antal gånger ensam, det längsta omkring 11 dagar i streck. Efter Kungsleden, Padelanta och Björnleden (Finland) vilka är alla väl markerade ville jag utmana mig själv. Så jag bestämde mig för att gå Nordkalottleden. Jag brukar sova i stugor/ ödesstugor eller vindskydd. Men vid första sträckan av Nordkalottleden måste man ha tält med sig, det var en ny erfarenhet för mig.
Det är alltid en väldigt speciell känsla att lämna tryggheten bakom sig, känns lite i magen. Men det går snart över och tankarna fylls av annat, man måste koncentrera sig på vägen och kartan. Jag föredrar alltid att gå på sensommaren, dels på grund av myggen och så gillar jag när höstfärgarna dränkar naturen. Sedan är mycket mindre folk ute och man har stugorna nästan för sig själva. Men visst är det också en skön känsla att träffa på någon under dagen och på stugorna, bytta ut erfarenheter osv. Vilse gick jag många gånger särskild rund Raisajärvi området, men jag hittade alltid till leden igen med bara kartan. Man går mentalt stärkt ur varje gång. Jag försöker alltid ha en plan B i huvudet, det gör mig mindre rädd. Men visst har jag blivit rädd många gånger men man lär sig hantera rädslan med tiden, jag tycker det är sund med lite rädsla, då är man mer försiktig. Har stavar med dig för de hjälper mycket. Personligen gillar jag inte områden med mycket träsk, Nordkalotten är inte spångat på samma sätt som Kungsleden och övriga, har ramlat i träsket några gånger och då är stavarna till stor hjälp. Varje gång när jag passera ett sådant område blir jag lite rädd. Det är en härlig och samtidig vemodig känsla varje gång när man har klarat av hela vandringen.
Men visst, har man sällskap som man trivs med och kan kommunicera utan att behöva prata mycket så är det ännu bättre än att gå ensam. Men vem har det?
Hälsningar och lycka till med solo vandringen.
Veni
 
Det står på baksidan av sarek-kartan hur du navigerar med kompass, men det är osannolikt att du behöver navigera så mycket på det sättet i Sarek. Man är omgärdad av toppar som är enkla riktmärken och behöver oftast inte följa någon stig eller titta så mycket på kartan. Det är bara vid promenad i tät dimma färdriktning är bra där. Kan rekommendera från Ritsem genom Ruhtesvagge, Basstavagge och båt från Rinim som första tur i Sarek, då får du en bra inblick i landskapet och har möjlighet till flera spektakulära toppturer om vädret blir bra. Enda som kan vara lite otäckt är om det är stora vattenflöden i vaden, men har man någon extradag och kan vänta till tidig morgon i värsta fall borde det vara lugnt. Hoppas du kommer iväg på någon fin tur!
 
Grattis, du har en underbar upplevelse framför dig. Om du håller dig till leder eller större dalar i Sarek så är det i stort sätt omöjligt att gå vilse. Dalarna är lättorienterade. I sarek är det bara vaden som kan krångla men har man tålamod så hittar man alltid tid och plats att ta sig över. Min favorit är fortfarande abisko-kebnekaise området. Övre vistasvagge och mellandalarna mellan vistas och tjäktjavagge (kungsleden) t ex vid nallo är mycket fina. Ta med dig lite böcker och glöm inte att stanna till och lägga dig i gräset och njuta om vädret tillåter.

På tal om väder, misströsta inte om vädret skulle kärva. Det kommer kännas hårt just då men efteråt kommer de dagarna vara lika mycket värt som de fina. För mig är vandring som äkta kärlek, det berör mig på gott och ont, väcker känslor i mig, ömsom lycka ömsom frustration men aldrig likgiltighet.

God tur och lyckönskningar från en annan göteborgare. Skulle det fortfarande kännas oroligt så får du gärna skicka frågor, och om det inte krockar min egen vandring kan du få låna en spot satellit sändare. Det vore synd om oro satte hinder för en fin vandring.
 
Senast ändrad:
Kungsleden och Padjelantaleden

Grattis till beslutet att göra en rejäl fjällvandring! Du har här fått många goda råd. Med tanke på att detta är din första fjälltur vill jag avråda från Sarek. Välj hellre att gå Kungsleden från Saltoluokta till Kvikkjokk och därifrån Padjelantaleden till Ritsem. Det är ca 15 dagars vandring, så du kan ta det lugnt. Stanna gärna i Staloluokta några dar och gör en tur söderut till Staddajåkk och Sårjåsjaure om orken räcker till. Går du med tält ger det fullständig frihet att övernatta var som helst, men stugorna längs lederna är bra att ha vid dåligt väder och om man trots allt vill träffa lite folk ibland!

Lycka till önskar Pelle
 
Grattis till beslutet att göra en rejäl fjällvandring! Du har här fått många goda råd. Med tanke på att detta är din första fjälltur vill jag avråda från Sarek. Välj hellre att gå Kungsleden från Saltoluokta till Kvikkjokk och därifrån Padjelantaleden till Ritsem. Det är ca 15 dagars vandring, så du kan ta det lugnt. Stanna gärna i Staloluokta några dar och gör en tur söderut till Staddajåkk och Sårjåsjaure om orken räcker till. Går du med tält ger det fullständig frihet att övernatta var som helst, men stugorna längs lederna är bra att ha vid dåligt väder och om man trots allt vill träffa lite folk ibland!

Lycka till önskar Pelle

Du vill bara ha Sarek för dig själv så det blir mindre folk där ;) Jag håller egentligen med, men i Juli brukar det väl vara så mycket folk ändå... så man måste ändå röra sig i uppe på bergen om man inte ska träffa på andra vandrare
 
hej anna
välkommen ut på fjället :)

nu bor ju jag lite längre norrut men häruppe finns det mycket malm i backen som stundtals får kompassen att missvisa riktigt ordentligt.

köp en gps med karta och ta med några lithiumbatterier...
det är trevligt att alltid veta var man är .
medtag naturligtvis även vanlig karta och kompass.

kom ihåg att karta och verklighet inte stämmer till 100%
bla vattendrag varierar efter säsong etc etc

ta med öronpluttar och nåt att dra ner över ögonen så får du sova.

go tur

vänligen nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.