SAREK för första gången

Sitter och planerar nästa års fjällvandring för fullt. Är ledare för ett gäng damer på 50+ som sen tio år tillbaka har genomfört en sommarvandring varje år. Hittills har det mest blivit stugvandringar, men det har ibland blivit etapper på över 3 mil, som tex på Nordkalottleden mellan Abisko och Kilpisjärvi. En viss fjällvana finns således i gruppen, och själv är jag utbildad färdledare och har lite mer kunskaper / erfarenheter.

Till sommaren skall vi för första gången ge oss i kast med SAREK, och det blir en tur som kommer att ställa helt andra krav på gänget. Större packning och tyngre ryggsäckar är nog inga problem, eftersom det är sega damer. Men det som jag oroar mig för är alla vad, och här är jag tacksam om jag kan få lite hjälp.

Mina tankar i dagsläget är att vi skall starta i Änonjalme och ge oss in i Ruohtesvágge, för att sedan via Basstavágge nå Sitojaure. Sista etappen blir Kungsleden till Saltoluokta. Efter att ha läst Claes Grundstens bok verkar vaden på den här sträckan inte vara så farliga ( vi skall gå den längre vägen via Kisuris), men jag tar tacksamt emot kommentarer om vaden, främst i Basstasvágge, från er som gått där. Tiden för vandringen är första veckan i augusti, och jag har tänkt att vi skall planera in nio vandringsdagar.
 
Beror på vattenförhållanden, men det finns vad på vägen som jag tycker krävt lite extra fokus. Om det är det som rinner ner från Tjågnåris eller närliggande.

För att undvika för häftiga vad i basstavagge kan man passera Alep Basstajåkå nere vid sjön där jåkken har stor spridning, sen gå på östra sidan genom halva dalen. Sen korsar man till västra sidan på höjden där det inte är något vad, då slipper man helt läskiga vad i basstavagge om det inte är stora vattenflöden i östra delen av basstavaggge, vilket jag iofs varit med om att det varit ett år jag gick där. Förstår inte riktigt varför leden inte går den vägen egentligen?

Jag tycker det är skönt att ha med ett rep och säkra över om vaden är för häftiga.. iofs inte sett många andra som gör så. Fast jag har iofs med mig rep oavsett.
 
En mycket fin och vacker sträcka.
Jag brukar rekomendera just denna sträcka för förstagångsvandrare i Sarek.
Det enda vad som jag tycker kan ställa till med problem är vadet över Tjågnårisjåkkåtj mellan Smailaträffen och Pielavalta. Tidigt på säsongen ligger det ofta en snöbrygga där stigen kommer fram till jokken. Skulle den vara borta och det är högt vattenstånd får man ta sig ned till Rapajokk där Tjågnårisjåkkåtj delar upp sig i flera armar och är därför lättare att vada. Vid normalt vattenstånd är jokken inga problem.
Sen håller jag med kjpil ang. färdvägen genom Pastavagge. Normalt inga problem med jokkarna i Pastavagge men som alltid vid ihållande regn kan dom ställa till med problem, särskilt då jokken från Skaitatjvagge, där man kan få leta ett tag för bästa övergång. Men som sagt vid fint väder och normalt vattenstånd en lätt vandring hela sträckan från Änonjalme till Rinim. Fin båttur mellan Rinim och Sitojaurestugorna vid Kungsleden.
Bild från Pastavagge:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2481713.htm
 
Er planerade tur låter som min första och enda Sarek-tur. Jag minns bara ett svårt vad, och det var nog till stor del vårt eget fel.

Jag gick i stövlar, och vid behov kompletterade jag med regnbyxor och packremmar runt anklarna, så vatten upp till knäna var inget problem.

Det vad som blev knepigt var uppe i Bastavagge, väster om vattendelaren (jag har ingen karta här, så skriver fritt ur minnet...). Glaciären söder om dalen står för det mesta av vattnet, och vi kom dit på eftermiddagen. Vi letade länge, men hittade inget bättre vadställe, så vi försökte ganska högt upp. Vi tog oss över men det var djupt, och djupet gör att det går långsamt, och går det långsamt blir man kall, vilket kan göra att det går ännu långsammare. Kändes inte tryggt, men det gick bra. Ca 1 km efter vadet slog vi upp tälten och sov.

Det smarta valet hade varit att vänta till morgonen därpå.

Du skriver "mest stugturer". Hur är det med erfarenheten av att bo i tält många nätter i sträck? Sarek kan ju vara ganska öde, och därmed inte det säkraste stället att prova på nya grejer, men med rätt inställning går det nog bra ändå.
 
En härlig idé med en sådan vandring! Och roligt att det inte bara är ungdomar som vågar sig på att göra förstagångsturer i Sarek. Det kan säkert bli en fin upplevelse.

Jag instämmer i allt väsentligt i det som skrivits tidigare. Kan komplettera med några synpunkter om vaden.

Om ni väljer vägen in via Treparksmötet kommer det första rejäla vadet bli när ni ska passera Smájllájåhkå. Detta vad är brett på grusig botten och med lite letande bland grusbankarna inte särskilt svårt. En bra övning.

Efter Skárjá kommer Máhtujågåsj som är smal och en aning strid, men vanligtvis ändå enkel. Strax därefter är det dags för Tjågnårisjågåsj som har rykte om sig att kunna vara besvärlig. Planera för säkerhets skull dagsetapperna så att ni kan slå läger precis innan, om vattennivån skulle vara hög. Det finns en snöbrygga ett par hundra meter ovanför huvudstigen, men den brukar spolas bort någon gång i juli. Om ni går i första halvan av juli ligger den troligen kvar (fast det gör ni ju inte ;-). Ett bra vadställe (om det är besvärligt vid huvudstigen) finns vadställe ett par hundra meter nedströms. Där vrider jokken söderut och det finns en stenö i vattnet som delar fåran två delar. Där kan man gå nedför den branta strandkanten och vada över lättare än vid huvudstigen. Om även detta verkar svårt väntar man till nästa morgon. Det går även att pröva det som Smaila nämner, att ta omvägen ner till Ráhpajåhkå och vada där.

Den lilla Bielajåhkå är inte svår om man följer stigen mot bergsknallen Bielavárásj men längre uppström kan den vara irriterande djup eftersom den glider fram så sakteliga. Jag rekommenderar vägen fram till Bielavárásj som är en fin utsiktspunkt, och därefter är det lättvandrat fram till Basstavágge. Men den andra stigen, närmare sjöarna är något kortare. Nära sjöarna lär det bitvis finnas sank mark som man ska se upp för.

För fortsättningen upp i Basstavágge instämmer jag helt i de råd som kjpil ger om Alep Basstajåhkå och vidare upp i dalen. Med den strategin kommer nästa större vad bli jokken från Lulep Basstajiegna. Den kan vara helt oproblematisk men lika gärna strid och fartfull. Kanske det går att även här planera läger strax före jokken? Fina gräsplaner finns något hundratal meter före. Gå över ungefär vid stigen och undvik all närhet till glaciärerna.

Sedan är det jokken från Skájdásjvágge, och den bör vara ungefär som jokken från Lulep Basstajiegna, dvs beror på vädret. Ibland plaskar man över i kängorna och andra gånger blir det ett riktigt vad. Sedan är det slut på de rejäla vaden och inga andra vattendrag ska vålla några bekymmer.

Om vädret är gynnsamt kommer ni nog uppleva vaden som en uppiggande utmaning som är lagom spännande. Men vid stor glaciäravsmältning eller mycket regn kan det bli häftigare än vad som känns behagligt. Ta det lugnt, gå sakta och stadigt på botten ända fram till andra stranden och se till att inte stirra ner i det förbiforsande vattnet. Men allt detta kan du förstås!

Om det nu skulle bli skyfall och syndaflod före Basstavágge så finns alltid möjligheten att ta sig ut via bron över Guhkesvákkjåhkå och till Suorva. Angående den vägen kan man lämpligen läsa i Mikael Strandbergs blogg om hur vaden där minimeras. Han skrev nyligen om sommarens vandring med en engelsman.

Lycka till med planeringen! /Hans
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen

Tack för era tips om vaden, och den fina bilden. Längtar redan till sommarens tur.
Jag kan lugna er med att ett säkerhetsrep alltid finns med i ryggsäcken, och på den här turen räknar jag med att det blir använt.
Jag är inte ett dugg orolig för damernas fältduglighet när det gäller att bo flera nätter i tält. Alla kommer från lottakåren, och som deras kapten har jag tillbringat många fältnätter med dem ute.

Nu när jag har lite mer koll på vattnet skall jag sätta mig och planera in turen mer i detalj.
Än en gång TACK!
Eva
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
sandstrand Sarek och Sarektjåhkkå, första gången. Fjällvandring 16
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.