Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring

Hej,

I augusti planerar jag och fyra vänner att bestiga Kebnekaise. Planen är att landa i Kiruna 31 juli och åka tillbaka till Stockholm den 8 augusti. För min del blir det min allra första fjällvandring och därför suger jag nu i mig all info jag kan hitta här på Utsidan och på andra sidor. De övriga i gänget har vandrat förut, bl.a. Fjällräven Classic. Jag är den enda som inte har någon erfarenhet alls.

Jag har ett par frågor som jag gärna vill få svar på om någon vill ta sig tid:

1) är det möjligt för mig att träna upp mig tillräckligt för att klara av att nå Sydtoppen i augusti? Hur bör jag träna? Jag tränar i dagsläget inte alls mer än vanliga promenader med hunden men har trots allt god fysik förutom att jag är liten. Hur bra fysik/kondition krävs? Hur kan jag träna? Räcker tiden (1,5 månad) eller bör jag hoppa av och försöka nästa år istället? :(
2) tips på ryggsäck? Jag är 157 cm/46 kg.
3) tips på kängor?
som student är (lågt) pris viktigt. Givetvis vill jag inte tumma för mycket på kvalitén men det måste vara rimligt.
4) har någon (kvinna) gjort en liknande tur och vill dela med sig av sin packlista? Med tanke på min egen vikt och att jag är klen så är det viktigt att det blir så lätt som möjligt!
5) hur mkt mygg kan jag räkna med och hur skyddar jag mig bäst (är alltid den med flest myggbett)?

Ni får gärna dela med er av allehanda tips för nybörjare, i synnerhet när det gäller Kebnekaise.

Tusen tack för er hjälp!
 
Hej,
...
1) är det möjligt för mig att träna upp mig tillräckligt för att klara av att nå Sydtoppen i augusti? Hur bör jag träna? Jag tränar i dagsläget inte alls mer än vanliga promenader med hunden men har trots allt god fysik förutom att jag är liten. Hur bra fysik/kondition krävs? Hur kan jag träna? Räcker tiden (1,5 månad) eller bör jag hoppa av och försöka nästa år istället? :(
2) tips på ryggsäck? Jag är 157 cm/46 kg.
3) tips på kängor?
som student är (lågt) pris viktigt. Givetvis vill jag inte tumma för mycket på kvalitén men det måste vara rimligt.
4) har någon (kvinna) gjort en liknande tur och vill dela med sig av sin packlista? Med tanke på min egen vikt och att jag är klen så är det viktigt att det blir så lätt som möjligt!
5) hur mkt mygg kan jag räkna med och hur skyddar jag mig bäst (är alltid den med flest myggbett)?
...
Tusen tack för er hjälp!

1. Gå mycket i backar (upp och nedför). Sydtoppen är en lång promenad och det går upp- eller nedför hela tiden så det sliter på låren och knäna. Det räcker som träning för sydtoppen.
För själva vandringen är det bra att gå med ryggsäcken lastad för att vänja kroppen.

4. Du bör nog skriva om ni ska tälta eller bo i stugor, det påverkar packningen mycket.

5. Det är inte farligt mycket mygg i Augusti, knott och svid kan vara besvärliga i björkskogen. Myggmedel är alltid bra att ha med, för den känslige gäller handskar, mygghuva och långa ärmar och byxben.

/M
 
Tack för snabbt svar! Vi ska tälta. Är mkt tacksam för förslag på packning och ryggsäck. Provade säckar idag på Naturkomp. och lyckades inte hitta någon som passade då jag är kort (157 cm). Tips mottages tacksamt! Samt vilken volym som krävs.

Har en jacka sedan tidigare och undrar om denna funkar för ändamålet eller om jag måste investera i en ny (i sådana fall - vad är det som jag behöver?). http://www.intersport.se/Produkter/Klader/Jackor/VarSommar/FERNIE-JACKET/
Jackan har en tjock fleecetröja/jacka som man kan fästa i eller ta av som man vill.

Tänker köra med underställ i funktionsmaterial (prisvärt alternativ, förslag?) samt ett par Fjällräven-byxor G-1000.

På kängfronten ser det ut att bli Meindl Lady Pro MFS.
 
Jackan funkar säkert bra, så länge den håller mot regn. Du vill inte ha en fodrad jacka, men gärna en tjock tröja under en regntät jacka (fundera över om fodret eller en annan tröja passar bäst för ändamålet.

Jag är relativt ny i friluftssammanhang o vet hur det är att inte ha så mkt pengar att lägga på saker o ting. Min ryggsäck är 65-70 l, den sväljer all min icke-optimala packning o det blir fortfarande inte för tungt att bära(brukar landa på ca 20 kg). Satsa på ett billigt syntetunderställ, märket spelar absolut ingen roll. Jag gillar ullångkalsonger o syntettröja, m med lite pengar skulle jag satsa endast på syntet. Strunta i fjällräven byxorna, de är både dyra o tunga. Det brukar finnas en del resebyxor i tunnare syntetmaterial som är kanon att vandra i, svala, sköna o billiga.

Som tjocktröja har jag en stickad ylletröja m dragkedja som jag har köpt på en marknad. En sån där "indiantröja" med lama djur på från sydamerika. Precis vad jag ville ha till ett kanonpris (300 kr).

Jag hade ett par Meindl Island förut, de höll 6 år innan de läckte som ett såll, fast innan de gick sönder var de ett par bra kängor. Funkar nu bra som ridskor o då o då vinterskor här nere på västkusten.

Inte behöver du vara särskilt vältränad, men ju bättre kondis desto roligare. Se det som ett bra tillfälle att börja träna lite, promenader med ryggsäck eller joggingturer är säkert bra.

Torkad mat är både enkelt, billigt o gott.

Maila mig om du vill se min utrustningslista.
 
1. Tiden räcker säkert. Behöver inte vara någon direkt atlet. Jag brukar inte träna specifikt för vandring. Men tycker du det normalt är jobbigt att bära ryggsäck eller gå i uppförsbackar så kanske det kan underlätta med sådan träning.
2. Storlek på ryggsäck för 7 dagar i fält? Jag skulle tippa på runt 60l lite beroende på vad du ska ha med förstås och om alla ska bära lika stor del av det gemensamma. De finns i vilken prisklass man vill (nästan).

Köper du underställ i merinoull t.ex. från ullmax.se om du vill ha billigt (annars Icebreaker) så räcker det med ett underställ eftersom det klarar rätt mkt svett utan att lukta, de har billiga strumpor i merino också (jag brukar ha med runt 4 par). Då sparar du vikt som behöver ta med färre kläder :)

Angående jacka så beror det på om ni har planerat att vandra även i ösregn, i sådana fall kan det vara fint med regnbyxor också. Annars funkar nästan vad som. Troligen räcker en fleecetröja som förstärkning utöver jacka och underställströja. Sovsäck med komfort runt 0 får man för 3-400 och liggunderlag för 80 om det ska vara billigt. Lägger man ganska mycket mer pengar blir det lite lättare vikt och lite bekvämare.

Mitt tips är att inte bränna iväg för mycket pengar om det är första vandringen, om det inte är sådana prylar du vill ha i vardagslivet ändå förstås. Det mesta funkar för en fjälltur, det är mycket bekvämlighet man betalar för.
 
Min erfarehet från samma tur förra sommaren är att om du sover i stugor och skippar tältningen så kommer du mycket billigare undan! Lättare packning gör att du inte behöver satsa på nyinköpta dyra och lätta saker utan kan ta lite tyngre = billigare saker( typ ta det du har) eftersom du inte måste kånka på allt som följer på tältning.
Dyra Meindel kängor , behöver man verkligen det?Det tror inte jag. Fast du kan ju ha hyperkänsliga fötter, då är det kanske bra att satsa på något riktigt säkert kort.
Min sons nya Meindel-kängor gick sönder efter bara en säsongs användning ( i stan med vägsalt förvisso), sulan lossnade. De gick då inte att laga, de görs så att man inte ska kunna laga enligt skomakaren. Inte så high-class trots allt alltså..
 

avslutad210712

Gäst
Min sons nya Meindel-kängor gick sönder efter bara en säsongs användning ( i stan med vägsalt förvisso), sulan lossnade. De gick då inte att laga, de görs så att man inte ska kunna laga enligt skomakaren. Inte så high-class trots allt alltså..

1.Ta kontakt med Sporthaus som importerar Meindl så tror jag inte att det är några som helst problem med att byta sulan. Självklart kan vägsaltet ställa till problem men fråga kostar inget och nämn i så fall att den lokala skomakaren sagt att det inte går. Dessutom kan det tänkas att de gör det för ett lågt eller inget pris alls med tanke på hur nya kängorna är.

http://www.sporthaus.se/

2. Om 1 fungerar så är nästa steg att hitta en ny skomakare. Finns bättre och sämre såna kan jag lova. Trodde att bra skomakare var slut när den gamla i Luleå lade av men har hittat en som har gjort bra jobb åt mig på de saker jag har lämnat in och då inte bara skor utan även annan friluftsutrustning. Självklart kan du ta kontakt med honom också om du vill skicka din sons skor. Om han inte fixar med paket och sånt så kan jag fixa den biten.
 

avslutad210712

Gäst
Mitt standardsvar när det gäller ryggsäck är förstås att du skall köpa en Osprey Ariel. Finns i olika storlekar och jag vet att den finns i en storlek som passar dig och priset är inte alltför svettigt.

Köpte själv ett par Hanwag Tatra kängor för att ha som vinterskor hemmavid men även för lättare vandringar och de sitter perfekt på mina fötter. Just kängor är det viktigt att du både provar ordentligt före köpet och då på eftermiddagen eftersom fötterna ofta sväller lite under dagen. Om du "bara" skall ha kängorna för en sväng upp på Kebnekaise skulel jag fundera på ett lättare (och framförallt billigare) alternativ som Hanwag Banks (eller liknande av annat fabrikat).

När det gäller underställ så är ullmax redan nämda och själv kör jag mest med dem även om jag har ett aclima som jag ännu inte ännu hunnit testa. Mest avsett för vinterfärderna.

http://www.hanwag.de

http://www.ullmax.se

http://www.ospreypacks.com/Packs/2010ArielSeriesWomens

I övrigt är det inga problem att orka om du har normal kondition. Klädmässigt är ett par regnbyxor också rätt bra att ha med sig.
 
1.Ta kontakt med Sporthaus som importerar Meindl så tror jag inte att det är några som helst problem med att byta sulan. Självklart kan vägsaltet ställa till problem men fråga kostar inget och nämn i så fall att den lokala skomakaren sagt att det inte går. Dessutom kan det tänkas att de gör det för ett lågt eller inget pris alls med tanke på hur nya kängorna är.

I ett utbrott av frustration i kombination med en stor tilltro till min skomakare så slängde jag kängorna!
Det såg väldigt kört ut för dem, sulan under det som lossnat var liksom porös och sönderfrätt.
Skorna var förvisson inte nyinköpta, de hade legat helt oanvända i en garderob i 10 år först hemma,så jag kunde ändå inte riktigt gått tillbaka till Meindel med dem..Man borde kanske gjort det ädå, men som sagt, dom åkte i tunnan direkt. De var dock fantastiskt sköna och min som älskade dem.
 
Mitt standardsvar när det gäller ryggsäck är förstås att du skall köpa en Osprey Ariel. Finns i olika storlekar och jag vet att den finns i en storlek som passar dig och priset är inte alltför svettigt.

När det gäller underställ så är ullmax redan nämda och själv kör jag mest med dem även om jag har ett aclima som jag ännu inte ännu hunnit testa. Mest avsett för vinterfärderna.

I övrigt är det inga problem att orka om du har normal kondition. Klädmässigt är ett par regnbyxor också rätt bra att ha med sig.

Tack för ett mkt bra svar!

Jag har köpt en ryggsäck från Bergans "Telemark 45" men har fortf. möjlighet att lämna tillbaka den. Den vägen 2,1 kg vilket är en nackdel. Har du tips på var jag kan hitta denna Osprey Ariel i minsta storlek? Har testas S7M och den var för stor för mig.

Vad det gäller kängor så har jag köpt ett par Meindl Island MFS, fick dem nya för 1999 kr så det kändes värt det och de sitter super! Enda nackdelen är att jag som ovan tycker att det känns som att gå med tunga stenar på fötterna...

Angående underställ: Har tittat på ett underställ från Aclima "warmwool", 200g. Är detta lämpligt eller bör jag satsa på ett svalare ställ? Vi kommer vara ute i 7 dagar så kommer troligen införskaffa två underställ (har inget för tillfället).

Funderar på att skaffa ett tunnare microställ från Craft samt detta varmare merinoställ fr Aclima. Alternativt bara en byxa och två tröjor från Aclima. Eller så inskaffar jag Ullmax microställ?

Kommer ha med mig fleecetröja/jacka samt regn/vindtät skaljacka samt Fjällrävenbyxor G-1000.

Vad föreslår ni för mellanlager?
 
Jag vill mkt varmt rekommendera underställ i silkejersey! Alltså äkta silke.
Finns på klassiska damunderkläders butiker, säkert oxå på nätet.
Jag köpte undertröja+långkalsonger i äkta silkejersey på en hälsokostbutik för ca 100 kr, vanligen är det nog lite dyrare. Extremt funktionellt !Värmer när det är kallt, absorberar svett när det är varmt. Mkt lätt, skönt mot kroppen. Även ni män borde få tillfälle att prova detta överlägsna underklädesmaterrial, men det är kanske lite gay-stämpel på det..
 
Jag vill mkt varmt rekommendera underställ i silkejersey! Alltså äkta silke.
Finns på klassiska damunderkläders butiker, säkert oxå på nätet.
Jag köpte undertröja+långkalsonger i äkta silkejersey på en hälsokostbutik för ca 100 kr, vanligen är det nog lite dyrare. Extremt funktionellt !Värmer när det är kallt, absorberar svett när det är varmt. Mkt lätt, skönt mot kroppen. Även ni män borde få tillfälle att prova detta överlägsna underklädesmaterrial, men det är kanske lite gay-stämpel på det..

Hej!

Låter ju superbra. Har nämligen provat mig igenom otaliga underställ nu och de enda som suttit bra är Aclimas för barn och Icebreakers minsta för dam - men - prislappen är lite väl saftig för mig.

Var kan jag hitta dessa silkes-ställ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.