Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden

Nyss hemkommen från min vandring i Rago NP (4 dagar) och sedan vandring från Hellmobotn till Sörfjorden (4 dagar) via Nordkalotten & Grenseleden. Jag mötte inte en enda människa på etappen Hellmobotn till Sörfjorden. Även i Rago mötte jag väldigt lite folk till min överraskning, kanske ett sällskap per dag och på dagsetappen till Ragohyttan ingen alls. Att vandra i Rago NP var mycket svårare än vad jag trodde, brant och många stenblock. Händerna fick användas titt som tätt för att ta sig runt. Som tur var hade jag jättefint väder annars hade det varit väldigt hal på vissa ställen.
Jag fick rådet här på Utsidan att starta i Nordfjorden och avsluta i Lakshola, som jag bara kan bekräfta som helt rätt val. De flesta brukar göra tvärtom.

Efter att ha vandrat i Rago fick jag skjuts från Lakshola till Straumen som ligger vid E6. Därifrån tog jag bussen till Drag och båten till Hellmobotn. Att vandra upp från Hellmobotn var ansträngande, men ej svårt. När man väl var uppe gick det sedan rätt behagligt vidare till Svenska gränsen och därifrån upp mot Roysvatn längs Nordkalotten. Vid korsningen Nordkalotten/ Grenseleden fortsatte jag mot Sörfjorden. Denna vandring tog 4 dagar, 3 nätter i tält och sista natten i gratisstugan vid Dåppavarre. Enligt norrmännen har det varit fint väder i 4 veckor, det gjorde att det var inget problem med vadningen över tillflödet till Sårgåjavrre vilket folk inte kom över en månad tidigare. Även Valldajavrre och Rikkekjåhkå fick utan större problem vadas.
Från Sörfjorden tog jag den förbeställda båten till Kjöpsvik och vidare gick det med buss till Narvik. Jag vilade upp mig 2 dagar i Abisko där det blev några dagsturer och sedan hem till GBG.

Första bild: Litlverivassfossen i Rago NP
Andra bild: Blick tillbaks över Hellmobotn
Tredje bild: Gussejavrre
Fjärde bild: Jiegnajarrasj
Femte bild: Bilden tagen strax innan korsningen Nordkalotten & Grenseleden
Sjätte bild: Blick över Rijddabarre och Kärringvatn.
 

Bilagor

  • IMG_9727_1.jpg
    IMG_9727_1.jpg
    64.9 KB · Visningar: 1,283
  • IMG_0131_1.jpg
    IMG_0131_1.jpg
    51.7 KB · Visningar: 1,091
  • IMG_0172_1.jpg
    IMG_0172_1.jpg
    87.7 KB · Visningar: 1,029
  • IMG_0220_1.jpg
    IMG_0220_1.jpg
    85.5 KB · Visningar: 1,032
  • IMG_0235_1.jpg
    IMG_0235_1.jpg
    60.2 KB · Visningar: 971
  • IMG_0292_1.jpg
    IMG_0292_1.jpg
    45.3 KB · Visningar: 896
Trevligt, alltid kul med rapporter om hur en tur faktiskt var! Av en ren händelse satt jag just och sökte efter bilder från Rago. Har haft en tanke att någon gång i livet fotografera riksrösen och riksröse 242A vid Snötoppen ser ut att kunna vara ett av de besvärligaste att ta sig till. Du råkar inte ha någon mer bild på Snötoppen, gärna i mer närbild? Satt just och funderade på om det för en vanlig dödlig vandrare ö.h.t. är möjligt att ta sig upp (eller ner) till riksröset där...

Tillägg:
Snötoppen är alltså det trapstegsformade berget i fonden något t.v. om det mäktiga vattenfallet från Litlverivatnet på första bilden.
 
Hej Tobbe,
kollade lite igenom bilderna och hittade några. Vet inte om de bilderna är egentligen till någon hjälp...eller om det överhuvudtaget kan vara Snötoppen.
Sista bilden är tagen lite innan Ragohyttan, det borde vara samma berg men ser annorlunda ut. Från Ragohyttan borde man ha sett Snötoppen närmare men verkar inte ha någon bild.
Du kan trösta dig med Riksröset 251 som är lätt att nå när man vandra Grenseleden.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • IMG_9722_1.jpg
    IMG_9722_1.jpg
    58.6 KB · Visningar: 852
  • IMG_9740_1.jpg
    IMG_9740_1.jpg
    48.3 KB · Visningar: 897
  • IMG_9760_1.jpg
    IMG_9760_1.jpg
    55.2 KB · Visningar: 802
  • IMG_9849_1.jpg
    IMG_9849_1.jpg
    87.5 KB · Visningar: 837
  • IMG_0243_1.jpg
    IMG_0243_1.jpg
    74 KB · Visningar: 1,375
Stort tack!
Sista bilden är på Snötoppen (förutom den på riksröset då), tack! Riksröset står här på mellantrappsteget så man måste upp eller ner minst ett trappsteg oavsett vilken ansats man gör, därav svårigheten.

Sedan har du fått med några andra toppar också men det gör då rakt ingenting! Det är bara trevligt med fler bilder från Rago, ett område som har närt mina fjälldrömmar i flera år...
 
Ja, jag gick där det var markerat. Jag fick ta av mig kängorna så klart men vattnet kändes inte så strömt och det gick till halva vaden och då gick jag på stenarna. Skulle man ha trampat nerför stenarna då skulle det ha varit djupare. Det såg nästan ut så att man ha skiktat lite på stenarna just vid det stället.
Turen var lyckat, först sista dagen, från Dåppavarre till Sörfjorden var det molntäckt och regnet kom när jag redan var på grusvägen ner till Sörfjorden.
Kändes lite konstigt att inte träffa någon på hela vandringen även om jag är van vid att träffa lite folk från mina tidigare vandringar på Nordkalotten. Jag fick ju ingen respons på mina frågor här så jag förstådd att det skulle vara rätt ensamt. Men på Grenseleden brukar annars vandra lite folk.
Mvh Veni
 
Skulle jag gå om från Hellmobotn till Sörfjorden skulle jag planera sträckan på 5 dagar istället 4 dagar. Jag uppskattade det till 4 dagar, det gjorde att jag fick vandra ett visst antal km varje dag. På grund av detta fick jag gå förbi en del vackra tältplatser och sjöar som bjöd in till en simtur. Egentligen behöver man inte förbeställa båten. Det finns en bemannat kraftstation nere i Sörfjorden och från den kan man ringa till Viggo och beställa båtskjuts. Det tar max en timme tills båten kommer. Vid dåligt väder är 4 dagar tillräckligt med tid.
 
Kul att se dina bilder från Hellemobotn och Rago som jag besökt ett par gånger.

När det gäller Snötoppen så hittade jag en bild tagen i riktning NNV från platån söder om sjön 718.
Det kanske är röset som syns i svackan nedanför högsta toppen.
En brant blockrik sluttning, är nog inte så lätt att ta sig upp där.

/Hans
 

Bilagor

  • pad20101125.jpg
    pad20101125.jpg
    42.3 KB · Visningar: 732
  • pad20101125b.jpg
    pad20101125b.jpg
    38.6 KB · Visningar: 761
Tack för det, Hans! Ja det ser (som väntat) onekligen otrevligt brant ut!

Det var kanske inte riktigt meningen att kapa Veronikas turrapportstråd så åter till ämnet...Veronika, hur var leden från Hellemobotn upp mot Röysvatn? Var det upptrampad stig hela vägen eller var den lätt att tappa bort? Passerade leden genom några steniga partier?

Jag har markerat en alternativ färdväg på norska sidan om Skájdevárre och över vid sjö 783. Kommer inte riktigt ihåg varifrån jag fått den idén men det borde ha varit Utsidan eller kanske Fjellforum. Tror du att det kan vara ett bättre eller sämre alternativ än ledsträckningen?
 
Informativ text och mycket fina bilder. tack!
Nackdelen är att texten förmodligen kommer att falla i glömska, gömd långt ner i nätet av trådar. Jag tycker att det är synd. Texten är värd ett bättre öde. Om texten skrivs som en artikel istället, blir den lättare att söka/hitta.

HåkanF
 
Upptrampat kan man inte säga, det är som det är på Nordkalottleden. Det var synligt en svag stig som ibland var tydligt och ibland inte alls. Men det finns rösen med en röd prick eller T på i jämna avstånd. På svenska sidan är ej någon prick på men de går bra att urskilja. Jag siktade från röse till röse, ibland såg man inte med en gång nästa röse men efter några steg så såg man nästa. Någon gång åkte kikaren fram för att spana på nästa röset. Jag tappade lite bort mig efter att ha vadat Valldajåhkå. Det var efteråt ganska snårigt & sumpigt och jag kunde inte se något röse på andra sidan och då var kikaren till stor hjälp. När man sedan ser markeringen tycker man alltid det borde man ha förstått...

Stenigt var det bitvis uppför Hellmobotn och förbi Jiegnajarasj men ej svart. Lite tröttsamt upp och ner gick det däremot över "stenvallar" (vet inte riktigt hur jag ska kalla det) efter att ha passerat Jiegnjarasj och korsiningen till Grenseleden. Rikkekjåhkå och tillflödet till Sårgåjavrre ligger lite som små raviner i landskapet. Men det är ingenting mot hur stenigt det var i Rago NP. Ska jag vara ärligt så var Rago lite för svårt för mig...

Jag använde kartan Radjebalges Grenseleden mellom Tysfjord og Gällivare, 1:100000. På den kartan finns inritat en stig som avvika innan man når Svenska gränsen och går mot Nordbukta. Men den passerar inte precis sjön 783. Jag såg inte någon markering där den skulle ha avvikit. Överhuvudtaget är kartan lite otydligt just där, vid Njallojavrre borde det ha funnits en stig mot Vaisaluokta men den såg jag aldrig. Däremot var förgreningen tydligt en bit efter man har vadat Valldajåhkå, en stig gick mot Vaisa och en mot Roysvatn. Att jag inte såg stigen avvika mot Vaisa innan vadningen kan bero på att jag hade tankarna på att hitta en bra tältplats.
Bifogar några bilder till från leden, sista bilden visar vad jag menar med stenvallar.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • IMG_0192_1.jpg
    IMG_0192_1.jpg
    101.9 KB · Visningar: 672
  • IMG_0197_1.jpg
    IMG_0197_1.jpg
    77.5 KB · Visningar: 712
  • IMG_0203_1_1.jpg
    IMG_0203_1_1.jpg
    91.6 KB · Visningar: 638
  • IMG_0211_1.jpg
    IMG_0211_1.jpg
    76.7 KB · Visningar: 717
  • IMG_0223_1_1.jpg
    IMG_0223_1_1.jpg
    82 KB · Visningar: 724
  • IMG_0224_1.jpg
    IMG_0224_1.jpg
    46.9 KB · Visningar: 671
Ja flott tur og fine bilder Veni! Tydelig at du hadde flaks med været, man ser jo nesten ikke en sky på bildene. Takk for at du postet dette.

Jeg ser du hadde et enmanns telt. Kan du si noe om vekt totalt og hvordan det fordelte seg på utstyr og mat?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
AndersWWW Utmanande kort vandring Fjällvandring 1
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
jonas72 Kort jämtlandstur Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
nollett Kort men fin tripp Fjällvandring 3
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Ny kort vandringsled invigd Fjällvandring 1
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
johnny76 Kort tur Fjällvandring 1
Nyttförsök Kort tripp i Abisko och Kebområdet. Fjällvandring 5
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
Tryggvas Kort tur i Helagsområdet. Fjällvandring 8
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
mojmoj Berättelse från sommarens vandring Fjällvandring 0
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
rator Tåg/buss till vandringen? Fjällvandring 1
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Bluesbrother Värt att ta med haspelspöt på vandringen? Fjällvandring 9
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.