Temperatur Kebenekaise

Vi är ett gäng som ska upp och vandra i Keb-fjällen v 34. Så nu undrar jag hur kallt det brukar/kan tänkas vara på nätterna då. Hur pass varm/kall somvsäck är lämpligt att ta med sig?

Vi kommer att komma upp till Kirruna på söndagen och åka hem på lördagen veckan efter. Vårat mål är att bestiga Kebenekaise. Så nu skulle jag vilja ha lite fina turtipps av alla ar som har varit där. Nallo ska vara fint har jag hört. Vi är inga proffs, men har en del fjällvana.


Jag vet att det finns trådmeter om keb om man bara söker, men jag har inte hittat nått angående sovsäck.

Mvh Ola Jacobsson
 
Du kan hitta lite temperaturstatistik här:

http://www.kebnekaise.nu/se/index.php

Beroende på hur frusen du är så borde en sovsäck någonstans mellan -10C och 0C i komforttemperatur vara lagom. Då borde du klara de flesta nätter. En riktig kall natt kan det bli att ta på sig lite varmt i säcken också.

Ha en fin tur
Peter P.
 
Jag har varit uppe i Kebområdet ca 8-10 ggr, alla i augusti och jag tror att nattemperaturen som lägst varit någon minusgrad och som högst 12-13 grader. Mellan 0 och 5 tror jag är vanligast, det beror ju också på vilken höjd ni ligger på. Vandringar i området är jag inte så väldigt hemma på (har själv mest varit där för att klättra), men Tarfala är ju alltid ett populärt mål. Härifrån kan man t.ex. gå upp på Kaskasatjåkka som har en utsikt som jag tycker är i klass med Kebnekaisetopparnas. Nallo som ni nämner är också ett sevärt område. Jo-joleden kanske också kan vara något. Sök på den här i forumen så finner ni en hel del information.
God tur!
 
Tarfala - ett måste!
Absolut värt sin dryga vandring uppför. Passa på att besöka Tarfalasjön, men se upp för måsarna... ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.