Temperatur

Tjenare

Jag skall upp på vandring i Sarek i augusti/september. Jag är lite kluven då jag inte vet om jag skall ta med min lilla sovsäck som klarar -2 grader eller min stora säck som klarar -10 grader. När jag kikat på SMHI's observationer från Kvikkjokk ligger min temperaturen på +9 - -2 grader.

Frågan är hur står skillnaden är på kalfjället och vid mätstationen i Kvikkjokk.

//Fredrik
 

avslutad210712

Gäst
Långsiktiga prognoser för fjällvädret finns tex på www.yr.no men ta det för vad det är - en gissning.

Var upp till Kebnekaise förra veckan och kollade då på yr från veckan före tills det vi åkte samt även på Kebnekaise fjällstation. Vädret gick från att vara regn i början av veckan med klarblå himmel onsdag. Någon dag senare var prognosen regn alla dagar i veckan. Ytterligare någon dag senare var det mulet med regnskurar vissa dagar etc. Inte ens prognosen från dag till dag uppe vid fjällstationen stämde. Den dag det skulle regna var det uppehåll med rätt bra väder. Den dag det skulle vara några mindre skurar fick vi det värsta regn jag varit med om i fjällen.
 
Bra att veta, tack för länken. Finns det även långfristiga prognoser för fjällvädret?

En endygnsprognos är nog att betrakta som långfristig när det gäller just Sarek. Vädret har en tendens att svänga snabbt och vara lokalt. Strålande sol i en dalgång, hällregn i dalen bredvid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.