Tips på lämplig led till och från Kebnekaise

Hej,

Jag och min 13åriga son tänkte vandra i Kebnekaise området 7dagar första veckan i Augusti.
Målet är att få en vacker tur med ett försök att bestiga Kebnekaise. Vi är båda nybörjare vilket innebär att vi tänker följa leder, vi har med oss tält så vi är inte bundna av stugor. Jag har beställt hem böcker och kartor men vill ändå höra om någon kan ge bra tips på en led som kan passa oss. Om vi startar i Nikkaluokta är det för långt att runda Keb? vill gärna undvika att gå fram och tillbaks på samma led.Eller är det bättre att utgå från Abisko?
Vi kommer inte ha bil så start och mål behöver inte vara på samma plats.

Tips mottages tacksamt,
/M
 
För tre år sedan vandrade jag runt Kebnekaise. Här är en kort beskrivning av min vandring:

Dag 1-2: Vandra Vistasdalen från Nikkaloukta upp till Vistasstugan. Ta antingen båten upp en bit i dalen eller vandra hela sträckan uppdelat på två dagsetapper.

Dag 3: Vandra från Vistasstugan till Nallo. Stugan ligger i en fascinerande smal dal med höga fjäll på båda sidor. Nallo kan bestigas även om det är lite luftigt där uppe.

Dag 4: Vandra från Nallo till Sälka och Kungsleden.

Dag 5: Sälka till Singi, en etapp på Kungsleden.

Dag 6: Singi till Kebnekaise fjällstation.

Dag 7-8: Att bestiga Keb tar en hel (lång!) dag. Ha helst en reservdag då vädret inte alltid lämpar sig för toppbestigning.

Dag 9: Kebnekaise fjällstation till Nikkaloukta.

Det blir lite längre än 7 dagar men det går att spara en dag på att hoppas över Singi och vandra direkt från Sälka till Kebnekaise fjällstation.
 
Hej,

Jag och min 13åriga son tänkte vandra i Kebnekaise området 7dagar första veckan i Augusti.
Målet är att få en vacker tur med ett försök att bestiga Kebnekaise. Vi är båda nybörjare vilket innebär att vi tänker följa leder, vi har med oss tält så vi är inte bundna av stugor. Jag har beställt hem böcker och kartor men vill ändå höra om någon kan ge bra tips på en led som kan passa oss. Om vi startar i Nikkaluokta är det för långt att runda Keb? vill gärna undvika att gå fram och tillbaks på samma led.Eller är det bättre att utgå från Abisko?
Vi kommer inte ha bil så start och mål behöver inte vara på samma plats.

Tips mottages tacksamt,
/M

Om ni kan rucka på att inte vandra samma led fram och tillbaka så är det en ganska lagom första tur att gå från Nikkaluokta till Kebnekaise station och sen tälta i närheten. Finns gott om möjligheter att göra fina dagsturer, tex Tarfala, silverfallet, ta er upp i Kitteldalen som en rekogniseringstur inför sydtoppen. Fördelarna är dels att om ni är slitna har ni inte press o stress att ni måste vandra 15 km den dagen, är det dåligt väder kan ni lätt torka utrustning, laga mat och värma er på fjällstationen och ni har möjlighet att göra toppturen den dag det ska bli bäst väder. Är ni riktigt sugna så kan ni flyga ut med helikopter, det är dels häftigt och dels ger det er en extra dag i fjällen och ni slipper vandra samma sträcka tillbaka.
 
Om ni kan rucka på att inte vandra samma led fram och tillbaka så är det en ganska lagom första tur att gå från Nikkaluokta till Kebnekaise station och sen tälta i närheten. Finns gott om möjligheter att göra fina dagsturer, tex Tarfala, silverfallet, ta er upp i Kitteldalen som en rekogniseringstur inför sydtoppen. Fördelarna är dels att om ni är slitna har ni inte press o stress att ni måste vandra 15 km den dagen, är det dåligt väder kan ni lätt torka utrustning, laga mat och värma er på fjällstationen och ni har möjlighet att göra toppturen den dag det ska bli bäst väder. Är ni riktigt sugna så kan ni flyga ut med helikopter, det är dels häftigt och dels ger det er en extra dag i fjällen och ni slipper vandra samma sträcka tillbaka.

... och fina dagsturer även söder om fjällstationen. Under Skartoaivi stora stenblock som rasat ner och bildar labyrinter och grottor. Från Skarttoaivi härlig utsikt både mot Kebnekaise i norr och Sarek långt i söder. Rekommenderas!

/ F
 

avslutad210712

Gäst
...

Dag 5: Sälka till Singi, en etapp på Kungsleden.

Dag 6: Singi till Kebnekaise fjällstation.

Dag 7-8: Att bestiga Keb tar en hel (lång!) dag. Ha helst en reservdag då vädret inte alltid lämpar sig för toppbestigning.

...

Förstår inte varför man rekommenderar att gå upp på Kebnekaise från fjällstationen om man kommer på "baksidan" av berget. Enklaste vägen till toppen är fortfarande in i Singivagges västra mynning, tälta där, bestig toppen och tillbaka till tältet. Alternativt ta packningen till Kaffedalen, lämna packningen där, upp på toppen, ner efter västra leden med packning. Enda anledningen som jag ser det är möjligheten att hyra stegjärn på fjällstationen för i början på januari är toppen med stor sannolikhet barsmält och kanske inte så speciellt skoj att bestiga sista biten. Oavsett om man har stegjärn eller ej.
 
Tack för era svar!

Vi vill nog se nytt varje dag och hela tiden vandra mot nya vyer. Funderar på att boka enkelt flyg till Kiruna och sen hoppa på första bästa när vi kommer tillbaks. Frågan är då bara vad man får betala för en sån biljett....

/M
 
Hej! Om ni avslutar keb till nikkaluokta så är det täckning redan vid keb. Så biljetten behöver inte bli så blodig om du kan söka runt lite eller om du ringer be säljaren söka. Har själv bokat på plats och överlevt.
 

avslutad210712

Gäst
Förstår inte varför man rekommenderar att gå upp på Kebnekaise från fjällstationen om man kommer på "baksidan" av berget. Enklaste vägen till toppen är fortfarande in i Singivagges västra mynning, tälta där, bestig toppen och tillbaka till tältet. Alternativt ta packningen till Kaffedalen, lämna packningen där, upp på toppen, ner efter västra leden med packning. Enda anledningen som jag ser det är möjligheten att hyra stegjärn på fjällstationen för i början på januari är toppen med stor sannolikhet barsmält och kanske inte så speciellt skoj att bestiga sista biten. Oavsett om man har stegjärn eller ej.

EEEEEEEEEEEEEEE

Såklart början av augusti INTE januari. Nu var jag ovanligt dålig :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Söker tips på lämplig fjälltur. Fjällvandring 12
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.