Söker tips på lämplig fjälltur.

Planerar en resa norrut nästa sommar. Ibland bär det av till Kreta med familjen och ibland på något annat. Kommande sommar vill jag och frun samt pojkarna 14 och12 år gamla Åka norrut. Vi kommer att åka bil Europaväg 45 från hemmet i Östersund till Kiruna och sedan till Narvik. Boendet blir i tält och ibland kanske hos folk vi känner. Vi beräknar restid till två veckor. Hållpunkter på vägen är titt på gruvan i Kiruna samt på Esrange. Slutmålet Narvik får bjuda på andra världskrigs museum. Vi hoppas också hälsa på vänner i Ritsem. Fiske grejer och uppblåsbar kanot kommer att ligga med i packningen.

Så till den egentliga frågan:
vi vill fjällvandra några dagar. Vi vill se något som är annorlunda än södra delen av fjällkedjan. vi behöver inte vara ensamma på den här turen. Funderingar finns på bestigning av Kebnekaise alternativt liten tur in i Sarek.
Fjällvana finns. Vi rör oss i Jämtlandsfjällen samt kring Marsfjället och Stekenjokk. Turer går ibland efter leder men ofta bara dit vi vill. Även sönerna för sig bra i fjällen.
Anledningen att trycka på det sista här att vi inte behöver tips på huruvida vi klarar turen eller ej utan frågan handlar om hur man kan se så mycket pampigt Norrbottens fjäll som möjligt på Bara säg fyra till fem dagar.

Bosse
 
Finns ju otaliga möjligheter då ni bl a skriver att ni skall till Ritsem. Ett alternativ är Vakkotavare till Nikkaloukta via Kaitumjaure, Singi och Kebnekaise. Lämplig tid 5 dagar (+ extra dag(ar)) om ni vill försöka bestiga Kebnekaise. Här tvingas ni parkera bilen på lämplig plats och utnyttja tåg+buss för att ta er runt.

Självklart finns det även Sarek turer (förutsatt att ni är vana vid vad och gå utanför led). Dessa turer kräver mer tid än 4-5 dagar, dessutom måste man ha extratid som marginal när man rör sig i Sarek. Kortaste Sarek turerna som ger mäktiga fjällvyer som jag direkt tänker på är:

1. (Om ni kan tänka er åka helikopter mellan Ritsem och Staloloukta):
Vandring Stalouloukta via Alkavaare kapell-Alggavagge-Övre Rapadalen-Skarja-Routhesvagge-Gisuris-Änonjalma (båt tillbaka till Ritsem).
2. Sourva-Gukkesvaggebron-Biellevallda-Skarja-Rothesvagge-Gisuris-Änonjalme-Ritsem.

Båda dessa turer är mycket vackra, men kräver mer tid och har en del vad som kan vara utmamade.
 
Ta båten över från Ritsem sedan kan ni vandra efter Sarvesvagge eller upp på Ahkka. Eller stanna vid Sourvadammen och gå in i Sarek därifrån.

Lite sen där. he he
 
Abisko!

Precis det du söker finns söder och sydväst om Abisko. Detta fjällområde är så speciellt just för att det bjuder på nya/växlande fjällvyer flera gånger per dag om man planerar son vandring väl.
Jag skulle välja start i Katterjokk - gå söderut genom Dossagemvaggi - svänga österut i Hoiganvaggi - Gå över fjället (ungefär från Hoiganjavrri) och ner i Gorsavagge (ungefär vid stugan). Det ser brant ut på kartan men det är görligt med lite sickande och sackande. Ungefär halvvägs ner är det vidunderligt vackert när man ser dalgången i sin fulla längd.
Följ dalen västerut och gå upp i Guoblavaggi. Makalöst vackert ju högre upp man kommer.
Följ dalgångar (och leder efter ett tag) till Låktatjåkkastugan och njut av vad de erbjuder. Kanske ligga över två nätter? Ta i så fall en dagstur till höjderna ovanför Kärkevagge och Trollsjön.
Gå tillbaka genom Guoblavagge men sväng av till Latnjavagge. Passa på att prata med de som arbetar vid fosrkningsstationen. Därifrån fortsätter ni uppe på höjderna mede Gorsavagge vid er högra sida. Sväng förstås upp till Frippes fall och ta ett foto så att ni kan kvittera ut era diplom efteråt. Fortsätt österut på kanten - gå rakt över Slåttatjåkka och ta stolliften ner till Abisko.

På väg ner till Narvik har jag också två tips:
1) Stanna i Björkliden och besök de fantastiska grottorna där. Med en guidad tur får man vara ned om äventyr som barnen garanterat kommer att minnas.
2) Nästa stopp blir i Låktatjåkka. Följ stigen därifrån in i Kärkevaggi så att ni får se den i grodperespektiv också.

Blir du intresserad av detta område så rekommenderar jag dig att skaffa fjällkartan BD6 samt att läsa ett par av mina artiklar som handlar just om detta område. Du hittar dem här:

Två vandringar i Abiskotrakten


Abiskoalperna för sista gången

HåkanF
 
Tack så mycket för svaren hitintills.
Just den typ av information jag hoppas på.

Gällande extra dagar är jag medveten om Problemet med väder och vår resa sker på lösa boliner Mitt i en lång semester så inga problem att tänka om. Glömde förresten att säga att det är början på augusti som är aktuellt.
Bra att ni nämner det där med svåra vad. Vi är vana att vada från marsfjällen men det är ju bara bäckar och små åar.
Som flugfiskare har jag skaplig koll på vadningar, vad som går och vad som inte går men den här vandringen kanske inte är till för att flytta gränserna för pojkarna.
Frun är sugen på Kebnekaise. Hon har varit där på vintern under nittiotalet och gått Kebnekaise classic. Det är en utav de saker som jag är jävligt imponerad på att hon gjort. Antar dock att Kebnekaise fjällstation Är lite som Mallorca då i början på augusti. Supermycket folk.

Har ni något mer att föreslå så ös gärna på. Att tänka på gällande våra pojkar, de är vana att tälta, plocka hjortron, fiska småöring etc. Allt det här kommer de att göra i marsfjällen under nästa sommar oxo så just den här turen ska visa spännande natur som är lite mera brant och drastisk än vår egen.

Bosse
 
Har ni 7 dagar på er så kan jag rekommendera Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistasvaggi-Nallo-Unna Räitavagge-Vistasvaggi-Nikkaluokta.

Mycket omväxlande tur. Dock är de sista 3 km ut från Unna Räitavagge-dalen till Vistasdalen krävande med skrågång och snårig björkskog.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
När vi plockar hjortron så åker vi båt första halvmilen. Därefter ganska rakt upp mot en kalfjällsmyr. På väg upp får man kliva över, eller gå runt rejält mycket vindfälld gran. Sista biten är brant så man tar i fjällbjörk med händerna för att hjälpa sig framåt. Ner brukar vi gå längs en risig bäck, rätt mycket Hal sten där. Tilllika brant. Det samt att gå långa sträckor på risigt kalhygge Är då jag på rak arm brukar höra gossarna klaga. Dock går det över och de följer gärna till Skogs igen. Sålunda tål de lite dåligt terräng. Även föräldrarna tål en del. Spektakulär natur är vad som önskas inför denna sommar i Norrbotten. Kanske av typen djupa dalar med höga fjällsidor branta och nära.
Kanske är ändå grundtipset att gå upp på Kebnekaise. Funderar bara på om det är lite för hårt för tolvåringen ännu. Det är flera år sedan han tog sig till marsfjälltoppen, men det är trots allt bara 700 höjdmeter och Stig på skrovlig sten. Jag har aldrig varit till Kebnekajse och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Frun har varit dit men bara på vintern och under en period när hon var absolut elittränad.

Bosse
 
Tarfala är sevärt! Går att gå på stig hela vägen eller välja oledade färdvägar.
Sedan tycker jag absolut att ni ska stanna till och gå till Trollsjön när ni ändå passerar på vägen till Narvik. Finns gott om tältplatser i dalen där.
 
Alltså... Kebnekaise är ju ganska tråkigt. Vägen dit är urtrist. Vägen upp är sten, sten, sten och åter sten. Inga överraskningar på vägen upp. Visst, man ser långt, men vackrare utsikter finns det gott om. Det är mest känslan av att ha varit där.
Blir jag utbuad nu? ;-)

HåkanF
 
Vill ni se häftig natur så är ju skierfe ett självklart mål. Det är drygt 3mil från saltoloukta längs med kungleden om ni vill gå den vägen.
Alternativt tar man bilen till Måhkkål och går eller beställer en dyr taxi via 4hjuling och båt till Aktse. Väljer man den vägen så går man dock miste om mycket naturupplevelse. Jag kommer av personliga skäl heller aldrig att betala för några tjänster till Aktse igen då jag har mycket dåliga upplevelser av deras kundservice...
 
Ja, Kebnekaise på sommaren är mycket folk, så det är bra att vara förberedd på om man väljer det.

Jag vill också slå ett slag för Tarfala. Höga berg, nära. Passa på att besöka isgrottan under Pallins halvjökull. Det är riktigt häftigt! Därifrån är det inte speciellt långt för att ta sig upp på Kebnetjåka.

Från Tarfala kan man också bestiga Kaskasatjåkka vilket ger rejält med sjysst utsikt.

Bilden är tagen inuti isgrottan.
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_56d.jpg
    fullsizeoutput_56d.jpg
    45.9 KB · Visningar: 534
Precis det du söker finns söder och sydväst om Abisko. Detta fjällområde är så speciellt just för att det bjuder på nya/växlande fjällvyer flera gånger per dag om man planerar son vandring väl.
...

Tack för tipset Håkan! Även jag tar alltså till mig det. Jag har tittat på kartan och blivit riktigt sugen på att vandra där vid tillfälle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Magget Söker tips på vandringsområde. Fjällvandring 4
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
insidanut Söker Medkompanjon(er) Fjällvandring 0
Larssss Söker en själsfrände Fjällvandring 0
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
British Söker inspiration Fjällvandring 3
Spiros Söker partner för vistelse i vildmarken Fjällvandring 6
skaidde söker hundhistoria från Sallohaure Fjällvandring 3
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3
Klockren Ninja Söker vandringskompis! Fjällvandring 12
kanis Söker sällskap för veckolång tur Fjällvandring 6
Pesson86 Kebnekaise Juli söker sällskap:) Fjällvandring 2
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Shrinker Söker fjällvandringskompisar Fjällvandring 2
Söker information om tidig vandring Fjällvandring 5
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
DMAX marchtävling Haninge, jag söker medtävlare.8-maj Fjällvandring 1
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
Söker foton och berättelser om handgjorda vandringsstavar Fjällvandring 0
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...