Nybörjare ska vandra

Hej!

Jag och min sambo har bestämt oss för att vandra i sommar. Vi har aldrig vandrat och är nybörjare.
Vi ska vandra vid Grövelsjön. Vägen jag hade tänkt är.

Start Grövelsjön>Jakobshöjden>Långfjället>Hävlingsstugorna>Längssjön ner till nationalparken>Långfjällets naturreservat> Mellersta fosksjön och sen tillbaka till Grövelsjön. Det är cirka 5 mil, rätta mig om jag har fel? kanske har räknat helt åt pipan. Hur många dagar kan det ta om man går i lugnt takt?

Är det en lämplig bana för att vara nybörjare? Vad bör vi tänka på allmänt? Vi ska även ha våran hund med.
 
Vad bör vi tänka på allmänt?

Framför allt att inte ha för lite tid - det är inte roligt att behöva stressa, men om det går snabbare än ni tänkt er kan ni istället ta en dagstur med lätt packning. Hur långt ni går på en timme/dag beror bland annat på terrängen och kondition så det är svårt att svara på med någon större precision, men jag skulle nog sikta in mig 10-15 km per dag. Då borde ni få gott om tid för att slå upp tält, iordningställa tältplatsen, fixa middag, ta en kortare tur i omgivningen och koka lite kaffe/te när ni kommer tillbaka till tältet. Dessutom kan ni sova ut morgonen därpå och ta god tid på er med frukosten.

Se också till att ta med er något litet extra - inget är så gott som något man släpat på i flera mil...
 
Många bra råd från Patrik. Ta även lite tid extra för dåligt väder, skönt att kunna vänta ut ett regnväder i tältet och kunna bryta lägret torrt istället för att tvingas stressa och få allt vått.
Får ni lite tid över, ta en topptur på Storvätteshågna som är Svealands högsta topp. I fint väder har ni en fin utsikt därifrån:)

Använd denna första vandring till att bekanta er med utrustningen och er egen förmåga, och framförallt ha tid att ha skoj!
 
Senast ändrad:
Framför allt att inte ha för lite tid - det är inte roligt att behöva stressa, men om det går snabbare än ni tänkt er kan ni istället ta en dagstur med lätt packning. Hur långt ni går på en timme/dag beror bland annat på terrängen och kondition så det är svårt att svara på med någon större precision, men jag skulle nog sikta in mig 10-15 km per dag. Då borde ni få gott om tid för att slå upp tält, iordningställa tältplatsen, fixa middag, ta en kortare tur i omgivningen och koka lite kaffe/te när ni kommer tillbaka till tältet. Dessutom kan ni sova ut morgonen därpå och ta god tid på er med frukosten.

Se också till att ta med er något litet extra - inget är så gott som något man släpat på i flera mil...

Personligen känner jag till att jag är långsam och brukar sikta på 8 km per dag i snitt (orösat), men då inkluderar det några vilodagar nu och då (ca 1.5 per vecka) samt ordentligt med raster och småturer för att titta på saker (även om det i somras blev mest trist tälttid i regnet :( ). Speciellt andra dagen brukar vara långsam. Vissa dagar kan det gå betydligt snabbare än så (speciellt om man har en led att bara följa).
 
Jag skulle också rekommendera 1-1,5 mil. Det är alldeles perfekt. Ni hinner göra en redig frukost på morgonen, stanna en timme för att laga lunch och ha tid till att göra lite roligare middag än dedära frystorkade färdigmatspåsarna. Pizza är spännande att testa!
Nr 1 för mig är att aldrig få slut på energi. Så länge jag inte är hungrig så är jag glad och njuter.
 
Brukar planera in ett par extra dagar. Dag 2 eller 3 att göra "ingenting". Strosa lite, kanske en enklare topptur med lätt packning. Detta ger tid för kroppen att hämta sig lite och tid att vara med ännu mer mentalt.
Sen brukar jag ha en dag extra till. Som nämnts ovan så kan man ibland bli inregnad, eller så tar det lite mer tid än tänkt eller så hittar man en omväg. Om turen är längre, tex 10 dagar, så ser jag till att ha med ytterligare extra tid. Man vill ju inte bli stressad, och inte ha särdeles många "måsten" heller....

Go tur,
/Peter
 
hejsan
det beror lite på om ni går för att vandra eller bara vill komma ut och softa lite..
.
efter en vältrampad stig på fjället är det inga större problem att avverka 4-5 km på en timme.
blir det till att vada så kostar det tid.
vill du rasta ofta och länge så tillkommer tid.
- låt det gärna ta lite tid,,,;)
är det eländig eller svårforcerad terräng eller om du vill ta det lite lugnt och lukta lite på blommorna..så sänks naturligtvis ditt tempo.
men det viktigaste är att man ser till att upplevelsen blir behaglig så att man inte lessnar på utelivet
.
vänligen nils
 
Terrängen i Grövelsjöfjällen är lättgången uppe på kalfjället (ex Långfjället), däremot storblockig i dalarna vilket gör att det tar längre tid att vandra där.
 
Lite off ifrån ämnet nu, men sambon sa att hon ville ha en sovsäck som man kunde sova 2 i. Ja sa jag och beställde en utan och tänka ;) Väll när den hade kommit såg vi att den var stor och väger 3200G man kan dra ihop den med band ganska mycket. Har inte fått min väska än.

Jag undrar om den får plats i en 75L ryggsäck och kommer jag orka bära runt den med allt annat.

Väskan: http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/campingsovsackar/outwell-camper-dubbel.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.