Nybörjare ska vandra

Finns två trådar som ger tips om "allt", se länken :)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=29547&highlight=%22samla+v%E5ra+fj%E4llvandringstips%22

Inte minst att se till att hålla säcken torr. Man svettas ut mer än man tror, och säcken blir fuktigare och fuktigare. Viktigt att man har den nerpackad bara medans man vandrar, och om solen skiner tar ut den för att torka i solen. Det här blir faktiskt nästan viktigare när det är varmt. Dels så svettas man mer på natten och sen kan den fuktiga säcken börja mögla. Händer det är det bara att kasta den...

/Peter

Tack för alla tips, ni är toppen! Letar lite begagnat så kanske man hittar riktiga grejer för bra pris. Dock hitta jag på denna som verkade väldigt prisvärd http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/easy-camp-devil-200.html ? Eller har jag fel. Den har ju extremtemperatur på -10 :) borde funka ?

Ett alternativ till att köpa begagnat är att låna. Finns säkert någon i bekantskapskretsen som har någon bra säck att låna ut. Ännu bättre är om det finns några föräldrar eller andra äldre släktingar som sitter på någon gammal bra säck att skänka bort eller ge på långtidslån. Då slipper ni åtminstone att köpa två dyra säckar på en gång.

Jag och sambon gjorde vår fjällpremiär i fjol. Med oss hade vi två fina Helly Hansen- och Fjällräven- dunsäckar från 70-80--talet, som vi hittat i gömmorna hemma hos mina föräldrar. Välskötta och fungerar hur bra som helst trots sin ålder. Tog dessutom farsans gamla fjällrävenramryggsäck och köpte en likadan till tjejen för några hundringar på blocket.

Låna, köp begagnade kvalitetsgrejer och uppgradera efter hand så blir det snällare mot plånboken!

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips