Nybörjare ska vandra

Finns två trådar som ger tips om "allt", se länken :)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=29547&highlight=%22samla+v%E5ra+fj%E4llvandringstips%22

Inte minst att se till att hålla säcken torr. Man svettas ut mer än man tror, och säcken blir fuktigare och fuktigare. Viktigt att man har den nerpackad bara medans man vandrar, och om solen skiner tar ut den för att torka i solen. Det här blir faktiskt nästan viktigare när det är varmt. Dels så svettas man mer på natten och sen kan den fuktiga säcken börja mögla. Händer det är det bara att kasta den...

/Peter

Tack för alla tips, ni är toppen! Letar lite begagnat så kanske man hittar riktiga grejer för bra pris. Dock hitta jag på denna som verkade väldigt prisvärd http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/easy-camp-devil-200.html ? Eller har jag fel. Den har ju extremtemperatur på -10 :) borde funka ?

Ett alternativ till att köpa begagnat är att låna. Finns säkert någon i bekantskapskretsen som har någon bra säck att låna ut. Ännu bättre är om det finns några föräldrar eller andra äldre släktingar som sitter på någon gammal bra säck att skänka bort eller ge på långtidslån. Då slipper ni åtminstone att köpa två dyra säckar på en gång.

Jag och sambon gjorde vår fjällpremiär i fjol. Med oss hade vi två fina Helly Hansen- och Fjällräven- dunsäckar från 70-80--talet, som vi hittat i gömmorna hemma hos mina föräldrar. Välskötta och fungerar hur bra som helst trots sin ålder. Tog dessutom farsans gamla fjällrävenramryggsäck och köpte en likadan till tjejen för några hundringar på blocket.

Låna, köp begagnade kvalitetsgrejer och uppgradera efter hand så blir det snällare mot plånboken!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips