Nybörjare på vandring

Hej!

Är ny inom fjällvandringens värld och ska upp till Jämtlandsfjällen en vecka i augusti för att vandra i 7 dagar. Känner mig helt förvirrad då alla ger ut olika information och jag önskar lite bra svar på dessa :)

*Funkar foppatofflor att vada i eller bör man ta med sig några lätta gympaskor?
*Tips på alternativ till vandringsstavar. Funkar skidstavar eller vanliga gångstavar? Har inte lust att lägga ut massor av pengar...
*Keps eller pannband?
*Vad är att föredra för storlek på handduk? Har inte tänkt att köpa någon micro-lättvikts-handduk av nåt slag utan kör på något jag har hemma.
*Skulle man rekommendera torrschampo eller är det bara onödig vikt? Funkar tvål som allt-i-allo?

Hoppas jag få svar för just nu känner jag mest en skräckblandad förtjusning inför detta. Är helt förvirrad!!!
 
Hej!

Jag skulle inte vada i foppatofflor. De blir väldigt hala när det är blött och de sitter förskräckligt dåligt på foten. Jag skulle satsa på ett par sandaler med en sula som ger bra grepp (Några i stil med Teva terra Fi lite ). Ett par sandaler torkar betydligt snabbare än ett par gympa dojjor också.

Keps eller pannband är väl mest smaksak tänker jag. Kan vara skönt med skärmen mot solen. Pannband kan vara skönt att ha över öronen om det skulle vara kallt.

Handduk skulle jag ta med en så liten som möjligt för att spara vikt och plats. En vanlig frotté handduk väger ju också rätt mycket när den blir blöt och tar tid innan den hunnit torka.

Angående tvål/schampoo och dylikt finns det speciella att köpa som är superdryga.

Skickar med några länkar
http://www.outnorth.se/teva/terra-fi-lite-50.0.245011.1.php#color=Double+Zipper+Black
http://www.outnorth.se/fibertec/smart-wash-100-ml.php#color=
http://www.outnorth.se/sea-to-summit/wilderness-wash-40-ml.php?
 
*Funkar foppatofflor att vada i eller bör man ta med sig några lätta gympaskor?
Ja, det fungerar men är inte det bästa. Dom sitter rätt dåligt, speciellt i vatten och som Tilert skriver är fästet sådär. Men har du inget annat är det klart bättre än inget alls. Har du lätta gympaskor så ta dom istället.

*Tips på alternativ till vandringsstavar. Funkar skidstavar eller vanliga gångstavar? Har inte lust att lägga ut massor av pengar...
Vanliga gångstavar fungerar. Slalomstavar funkar med.

*Keps eller pannband?
Keps tycker jag skymmer utsikten :p Många använder pannband av modell Buff. Den funkar till att både hålla reda på håret och som mycket mer.

*Vad är att föredra för storlek på handduk? Har inte tänkt att köpa någon micro-lättvikts-handduk av nåt slag utan kör på något jag har hemma.
Leta i skåpen efter en som är så tunn som möjligt om du planerar att duscha med annat folk, kanske 120x60 cm.

*Skulle man rekommendera torrschampo eller är det bara onödig vikt? Funkar tvål som allt-i-allo?
Skaffa nån liten flaska att ha schampo i.
 
Jag skulle aldrig vada i foppatofflor. Känns livsfarligt...
Om det inte är så djup vadning drar jag åt mina remmar
längst ner på byxorna hårt om kängorna så brukar det hålla
torrt. Är det djupt tar jag regnbyxor och drar åt med extra remmar
över kängorna. Förutsätter dock att man har riktigt täta kängor
såklart.

Jag brukar fläta mitt hår hårt och köra keps eller buff uppepå.
Håret håller sig oväntat bra faktiskt o man blir inte så himla
noga med hur man ser ut efter ett par dar. Dock brukar jag
ha med mig lite tvål, schampo och balsam i gamla hotellflaskor.
Kan ju åtminstone vara skönt att fräscha upp sig innan man
åker hem igen...

Lycka till med din vandring:)
 
*Funkar foppatofflor att vada i eller bör man ta med sig några lätta gympaskor?
Håller med Tilert och insco ang.foppatofflor. Tänker du vandra i skalkängor, kan du även överväga detta sätt. Det handlar som alltid om personliga preferenser och förutsättningar.
*Tips på alternativ till vandringsstavar. Funkar skidstavar eller vanliga gångstavar? Har inte lust att lägga ut massor av pengar...
Ett av alternativen är ju inga stavar alls :)
Vid större vad är dock en "tredje fot" till stor fördel. Även här finns olika skolor, men det traditionella sättet har ju varit ett ad hoc-hjälpmedel från naturen :)
*Keps eller pannband?
För min del helst inget alls, men även detta är ju helt personligt. Själv vill jag bara ha skärm i regn, och det finns en sådan på min regnjackas huva. En lös skärm funkar dock även som solskärm, om man nu vill ha en sådan.
En scarf eller buff kan man använda på många sätt, bl a just som "pannband" om det blåser alltför kallt om öronen.
*Vad är att föredra för storlek på handduk? Har inte tänkt att köpa någon micro-lättvikts-handduk av nåt slag utan kör på något jag har hemma.
Beror på hur frusen och/eller pryd du är, ställt mot din vilja att bära några hundra gram mer/mindre :). Jag har använt allt från en normalstor wettexduk till en avlagd tunn sidensjal. Bägge tycker jag funkar bättre - och siden avgjort skönare - än den dyra super-duper-lättviktshanddduk jag också testat. Sidenet bör vara av den mer matta/porösa sorten, inte den glatta glansiga. Köp en stuv i tygaffären, om du inte råkar ha något lämpligt hemma.
En bredd som räcker från armhålorna till nedanför rumpan och en längd som räcker till att du virar handduken om dig kan ju vara praktisk bland folk och när det blåser kallt. Siden är ju så tunt, att lyxenav en lite större handduk "kostar" inte mycket plats/vikt i packningen.
*Skulle man rekommendera torrschampo eller är det bara onödig vikt? Funkar tvål som allt-i-allo?
För mig funkar en bit ren, oblekt olivoljetvål (de där stora bruna tärningarna som säljs billigt i invandraraffärer) väldigt bra till allt från kläd- och kroppstvätt till disk och inte minst just hårtvätt. När jag nu tvättar håret ö h t - normalt inte alls på en veckas tur (men jag är medveten om att behovet kan variera med hårtyp).

Det finns inga absoluta sanningar eller måsten. Det är ju sällan livsfarligt, om du råkar få med dig "fel" prylar - bara mindre bekvämt och/eller onödigt tungt att bära på ;).
Trots alla tips och råd kommer du med tiden att ha prövat dig fram till egna, personliga lösningar, med alla missarna som roliga historier ;). Så ta det inte så blodigt, använd sunt förnuft och de saker du redan råkar ha,och njut av turen!
 
Hej!

Är ny inom fjällvandringens värld och ska upp till Jämtlandsfjällen en vecka i augusti för att vandra i 7 dagar. Känner mig helt förvirrad då alla ger ut olika information och jag önskar lite bra svar på dessa :)

*Funkar foppatofflor att vada i eller bör man ta med sig några lätta gympaskor?
*Tips på alternativ till vandringsstavar. Funkar skidstavar eller vanliga gångstavar? Har inte lust att lägga ut massor av pengar...
*Keps eller pannband?

Hej!
Vadarskor - om du är nybörjare kommer du gå längs vanliga leder eller helt vilt? Ska man gå längs leder så är ju nästan inte vad något att tala om.... I augusti brukar det dessutom vara ganska låga vattenstånd om det inte har regnat kraftigt.

Stavar - spelar ingen roll vilka du har om du bara ska vandra. En annan sak om man behöver stoppa ner dom för att klättra eller använda isyxor. Då är det att föredra med några som man kan förkorta.....

Pannband - hade jag sagt, då du även kan använda detta som halsduk.

Go tur!
 
Hej!

Är ny inom fjällvandringens värld och ska upp till Jämtlandsfjällen en vecka i augusti för att vandra i 7 dagar. Känner mig helt förvirrad då alla ger ut olika information och jag önskar lite bra svar på dessa :)

*Funkar foppatofflor att vada i eller bör man ta med sig några lätta gympaskor?
*Tips på alternativ till vandringsstavar. Funkar skidstavar eller vanliga gångstavar? Har inte lust att lägga ut massor av pengar...
*Keps eller pannband?
*Vad är att föredra för storlek på handduk? Har inte tänkt att köpa någon micro-lättvikts-handduk av nåt slag utan kör på något jag har hemma.
*Skulle man rekommendera torrschampo eller är det bara onödig vikt? Funkar tvål som allt-i-allo?

Hoppas jag få svar för just nu känner jag mest en skräckblandad förtjusning inför detta. Är helt förvirrad!!!


Klart du får olika svar, och om jag bidrar blir det säkert ännu mer förvirrande ...

Jag har två mössor, faktiskt, en ylleluva för sällsynta kallare dagar och en skärmmössa större delen av tiden. Vad jag gillar med den är att jag kan skopa upp vatten ur bäcken och dricka.
Någon gång har jag en buff med, men som halsduk på morgonen.

Tvål duger inte att tvätta håret med, men själv låter jag helt enkelt bli den korta tid jag är ute.

Gångstavar bör fungera om de är ställbara, i tre delar.


Det är nog tio år sen jag hade med mig en handduk på turen. Man torkar ju ändå på väg tillbaka från bäcken till lägret. På min senaste tur i Frankrike-Italien sov jag under tak två nätter och inte ens då kände jag något behov av handduk.

Riktigt ruggiga dagar fyller jag vattenflaskan och gnuggar mig med svamp inne i tältet.

Det är 12 år sen jag slutade att ha med skor utöver kängorna, då som "lägerskor", inte vadarskor.

Jag har aldrig bytt skor för att vada, och när det handlat om djupare eller mer krävande vad (vilket jag undviker)
har jag tagit på mig regnbyxor. Sen tre år tillbaka använder jag enbart låga vandringsskor i viktsklass 8-9 hg paret, på turer i Alperna, Pyreneerna och fjällen.
 
Jag använder en Wettex som handduk. Den suger upp mycket vatten och när den är mättad kramar man bara ut vattnet. Den torkar snabbt.
 
Hej!

Är ny inom fjällvandringens värld och ska upp till Jämtlandsfjällen en vecka i augusti för att vandra i 7 dagar. Känner mig helt förvirrad då alla ger ut olika information och jag önskar lite bra svar på dessa :)

*Funkar foppatofflor att vada i eller bör man ta med sig några lätta gympaskor?
*Tips på alternativ till vandringsstavar. Funkar skidstavar eller vanliga gångstavar? Har inte lust att lägga ut massor av pengar...
*Keps eller pannband?
*Vad är att föredra för storlek på handduk? Har inte tänkt att köpa någon micro-lättvikts-handduk av nåt slag utan kör på något jag har hemma.
*Skulle man rekommendera torrschampo eller är det bara onödig vikt? Funkar tvål som allt-i-allo?

Hoppas jag få svar för just nu känner jag mest en skräckblandad förtjusning inför detta. Är helt förvirrad!!!

För att ytterligare bidra till förvirringen:
A) Jag vandrar MYCKET. Jag vadar OFTA. Jag använder alltid Foppatofflor. Men... ska du verkligen vada?
B) Vilka stavar som helst.
C) Självklart keps. Skyddar mot sol och är perfekt att blöta ner och svalka huvudet med när sommaren ser ut som den gjort i år.
D) Wettex
E) Allt-i-ett. Men det är klart... jag är ju gubbe :)

HåkanF
 
Unnskyld min svake svenskkunnskap, er "foppatofflor" det samme som crocs? Hvis så er tilfelle så bruker jeg disse mye på fjellturer. For vading av elver tar jeg på tykke ullsokker (det ekstra paret jeg har) og bruker helstroppen bakpå. Da sitter de så flott på foten, og ullsokkene gjør at det ikke blir så isende kalt siden vannet ikke renner så fort ut av dem.

I tillegg synes jeg crocs er fine til teltbruk og på hytter, som sko som man smetter fort på foten når man skal på toa eller noe annet. Man kan så enkelt ta dem av også, og dermed unngå å dra mye rusk og skitt inn i teltet.

Dessuten er de jo superlette, ingen problem å bære dem med seg heller.
 
Foppatofflor är lätta och behöver knappt någon torktid. Jag har aldrig upplevt halkproblem, snarare tvärtom, bra grepp på hala stenar! Jag tycker dessutom att de sitter mycket stabilt på foten om storleken är rätt dvs den bakre remmen sitter åt runt hälen som den ska. Funkar bra som lägerskor också, men de är inte myggtäta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Mackean Nybörjare på fjället Fjällvandring 12
Knix Nybörjare på fjällvandring! Fjällvandring 9
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
casimir Längd på dagsetapp för nybörjare? Fjällvandring 18
Zeeker Nybörjare på Kebnekaise Fjällvandring 8
hobbe Tips på bra fjällområden för nybörjare? Fjällvandring 17
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.