Fjällvandring i Kirunaområdet

Hejsan

till sommaren juni/juli, så ska jag ut med två vänner och fjällvandra i 5-7 dagar. har semester då så vi kan plussa på ett par dagar utan problem.

syftet med resan är att uppleva naturen, sevärdheterna och fjällvärlden och förhoppningsvis även fiske efter röding, öring och harr (för mig).

vi har bestämt oss för fjällen i kiruna området för ena kompisen har stuga en bit från kiruna, men inte så mycket mer än så. jag tar gärna emot tips på områden som innehåller fjällkänslan, sevärdheterna och gärna (inget måste) fina jokkar och strömmar med ädelfisk.

vi har inte heller bestämt oss om vi ska ta bil eller tåg upp.

jag har inte fjällvandrat innan, men har en del kunskaper inom friluftsliv.
då det är ett av mina stora intressen att vara ute i skog och mark.
så jag är rätt grön, men erfaren nog att förstå att det är lätt att få hybris och överskatta sin förmåga.

om mig:
28 år ung
jag har hyfsad fysik, men är inte van att gå långa marscher med tyngre packning. funkar även med kortare dagsmarscher på fler dagar för att komma ut en bit.
det är ungefär samma med mina vänner.
dom är lite mer vana att vandra och joggar dagligen, medans jag besitter lite mer naturkunskaper generellt.
ryggsäck ska jag köpa nästa månad för att sedan packa och träningsvandra inför fjällresan.

jag har även börjat att skriva ihop en packlista som jag tänkte dela här.
ge gärna tips på saker att ha med och även saker att inte ta med.
det är lätt att ta med för mycket "bra-att-ha" saker som bara tynger ner en.

listan är inte klar. men jag har försökt skriva ner det jag vill ha med. men har även tänkt att skära ner på listan lite om det behövs.

* = Saker jag inte köpt än

Kläder:
Jacka vatten + vindtät
byxor vatten + vindtät
*underställ i ull*
*2 Tjocka och 3 tunna strumpor i ull*
*Skjorta*
fleesejacka
Kalsonger 3st
keps
liten handduk
*2-3st t-shirt i ull*
skärp
*kängor* eller skor + vax/impregnering
foppatofflor för vadning över vattendrag?
mina fiskehandskar
solglasögon
snusnäsduk
mössa?

Utrustning:
*Karta*
*kompass*
*vattentäta påsar*
brännare
*gas*
alu-kastrull
*lätt stekpanna*
*vandrings ryggsäck ca 75l med regnöverdrag*
sovsäck
tält
kniv
liggunderlag
*tändare/tändstickor*
eldstål
kopp
*sked/spork*
*vattenflaska med ett par lager silvertejp runt om*
*Sittunderlag*
*huvud myggnät*
Snöre
*nål och stark tråd*
skräp-påse
*matkåsa*

Hygien & medicin:
tandborste
tandkräm
*tvål*
toapapper
*Skavsårsplåster (Compeed)*
*Gasbinda och kompresser*
*Plåstertejp*
*Smärtstillande tabletter*
*Desinficerande våtservetter*
*myggmedel*
disksvamp
*silkestejp/leukoplast för fötter*

Mat:
frystorkad mat
bacon
snabbkaffe
Whisky glenlivet
salt och peppar
nötter,choklad och torkad frukt
grillkrydda/vitlökspeppar
alufolie
havregryn
blåband soppa

Fiskeutrustning:
filékniv
lätt haspelspö eller flugspö?
spinnare och små tobys
tubflugor?
bombarda?
florocarbon
beteslås
lekande
liten tång

som sagt så är listan långt ifrån färdig, men här har ni ett hum om hur jag tänker. sen om det är verklighetsförankrat låter jag er bestämma.

tack o hej!
 
Senast ändrad:
Hej! Varför inte skippa frystorkat och i stället torka själv. Marineradt kött, grönsaker jordgubbar o.sv blir så mycket trevligare. Glöm inte kryddorna till fisken. Trevlig tur
 
Hej, 2-3 t-shirt är onödig. Det räcker med den du har på dig. Behöver du byter av någon anledning så tar du din underställ troja på dig. Skjortan skulle jag ersätta med en långärmad merino och som förstärkning har du en tjockare fleece eller som jag har en tunn dunjacka (värmar bättre och är lättare men har andra nakdelar. Kikare är också bra att ha med sig.
Mvh Veni
 
Hej! Varför inte skippa frystorkat och i stället torka själv. Marineradt kött, grönsaker jordgubbar o.sv blir så mycket trevligare. Glöm inte kryddorna till fisken. Trevlig tur

jo det var ingen dum idé. frystorkad mat är ju ganska dyrt. kanske blir att göra några maträtter som tex köttfärssås och torka, sen kanske bara köpa ett par frystorkade för variation. vill gärna ha ganska lättlagat när jag är ute :)
 
Hej, 2-3 t-shirt är onödig. Det räcker med den du har på dig. Behöver du byter av någon anledning så tar du din underställ troja på dig. Skjortan skulle jag ersätta med en långärmad merino och som förstärkning har du en tjockare fleece eller som jag har en tunn dunjacka (värmar bättre och är lättare men har andra nakdelar. Kikare är också bra att ha med sig.
Mvh Veni

bra tips, sen så blir det ju ändå att man tvättar på vägen i div. vattendrag som här nere i södra sverige :)

min fleese är inte jätte tjock, men jackan vind/vattentät och tunt fodrad
men långärmad merino blir det
 
Jag tycker din lista ser bra ut, inte mycket som fattas, och inte mycket som går att stryka heller. Bara ett par kommentarer.

Du behöver två mössor, en sommarkeps och en varm luva. Orsaken stavas regn, mygg och kyla. Handskar är av samma skäl självklara.

På matsidan saknar jag förstås bröd, ost och korv eller annat pålägg. Jag föredrar grovt rågbröd för att begränsa volymen. Vanlig hårdost, typ cheddar, står sig utmärkt utan kyla och en bit salami är också gott.

Att göra eget frystorkat har aldrig blivit av för mig, men kanske är det mera fart på dig? Jag kompenserar det höga priset med att varannan dag äta Knorr Spagetteria, suverän pastarätt på fjället. En påse per person, ca 18 kr, behöver inte alls koka, värm upp i kastrull och vänta tio minuter bara.

Med tält har ni oändliga valmöjligheter, men det är främst vattendragen man måste ha respekt för och planera efter. Här på Utsidan finns många turförslag. Jag missar sällan tillfället att göra reklam för sträckan Abisko - Nikkaluokta via Mårma, tar ca 6 dagar. Ingen semesterresa, ganska krävande, men också givande. Rutten har beskrivits ingående här på Utsidan, bara att söka.

Lycka till önskar Pelle
 
Just området runt Kiruna är väl ganska tråkigt, mest platt och en massa fjällbjörk. Ingen "Fjällkänsla", så ni får nog transportera er ett stycke.
 
Jag tycker din lista ser bra ut, inte mycket som fattas, och inte mycket som går att stryka heller. Bara ett par kommentarer.

Du behöver två mössor, en sommarkeps och en varm luva. Orsaken stavas regn, mygg och kyla. Handskar är av samma skäl självklara.

På matsidan saknar jag förstås bröd, ost och korv eller annat pålägg. Jag föredrar grovt rågbröd för att begränsa volymen. Vanlig hårdost, typ cheddar, står sig utmärkt utan kyla och en bit salami är också gott.

Att göra eget frystorkat har aldrig blivit av för mig, men kanske är det mera fart på dig? Jag kompenserar det höga priset med att varannan dag äta Knorr Spagetteria, suverän pastarätt på fjället. En påse per person, ca 18 kr, behöver inte alls koka, värm upp i kastrull och vänta tio minuter bara.

Med tält har ni oändliga valmöjligheter, men det är främst vattendragen man måste ha respekt för och planera efter. Här på Utsidan finns många turförslag. Jag missar sällan tillfället att göra reklam för sträckan Abisko - Nikkaluokta via Mårma, tar ca 6 dagar. Ingen semesterresa, ganska krävande, men också givande. Rutten har beskrivits ingående här på Utsidan, bara att söka.

Lycka till önskar Pelle

Bra tips, tackar!
 
Just området runt Kiruna är väl ganska tråkigt, mest platt och en massa fjällbjörk. Ingen "Fjällkänsla", så ni får nog transportera er ett stycke.

Ok.
Har du några tips på bra platser. Fjäll känslan och fisket är väl det jag ser mest fram emot om jag ska vara ärlig.
Gärna någon plats som vi kan vandra till. Vi tar nog bilen upp. Så om man kan ställa den någonstans, för att sedan vandra ut
 
Har själv bott i Kiruna i två år, men det finns nog andra här som kan komma med mer konkreta turförslag. Har man annars tillgång till bil så finns det ju många pärlor längs E10 mot Narvik, Katterjokk, Björkliden, Abisko bara för att nämna några.
 
Ta reda på var stugan ligger och planera fiske utifrån den Kiruna kommun är lika stort som ett mindre mellaneuropeiskt land.
 
jag har haft tältet mitt liggande i förrådet hos föräldrarna och upptäckte nu att möss/råttor har gnagt ordentliga hål i duken. så det blir att köpa nytt...

har ni några bra tips på bra 1-2 man tält?
är mer inne på ett lättare 2man så man kan få lite matlagnings yta om det öser ner under turen.
eller hur tänker ni?

kikar på:
https://www.xxl.se/helsport-ringstind-2-talt/p/1090609_1_style#details
http://www.friluftsvaror.se/talt/fjalltalt/fjallmark-jeke-2p

men har märkt att om man vill ha ett tält som inte väger bly, så kostar det.

har en budget på max 3000ish kr
eftersom sovsäck/liggunderlag och ryggsäck måste köpas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.