Nybörjare genom världen!

Hej på er!
Sitter och planerar min kommande cykelsemester men eftersom jag är nybörjare och aldrig cyklat något längre skulle jag uppskatta all typ av hjälp som jag kan få.
Hade tänkt att cykla hemifrån (göteborg) någon gång i början av juli med Grekland, meteora som första mål.
sitter nu och funderar på saker som cykelval, packning, väskor eller vagn och vägval.

Har funderat hur en postcykel skulle fungera? känns som de är byggda att cykla långt utan att haverera och också bära ganska tungt. hur det är med utväxling osv vet jag dock inte. Vad tror ni om det?

Sen är det ju det med väg val också. Ska ta med klätterracket på resan så jag funderar om jag skulle kunna kombinera nedvägen men fina klättermål.
Som det ser ut nu så funderar jag på vägen; Göteborg, Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Jugoslavien, Albanien, Grekland.
Hur tror ni vägarna och folket är i dem länderna? hade tänkt att tälta de flesta nätterna då jag vill ha en så låg budget som möjligt.
Planerar att vara framme i Grekland senast 5 september.

Eftersom jag är helt ny inom långcykling tänkte jag testa cykla till Gotland till påsk för att känna hur det funkar med packning osv.


Om ni kommer på något annat eller bra länktips får ni gärna skriva om det också.

Mvh Axel
 
Hej Axel!

Här sitter två till nybörjare och funderar på samma frågor. Vår plan är att cykla St Petersburg - Uralbergen 2011 eller 2012.

Postcykel tror jag är en dålig idé, om du inte vill bygga om den. Jag har haft en, och drog mig för att cykla mer än nån km på den. Låga växlar och små hjul gör att du lätt tar dig uppför backar med tung packning, men det går hemskt långsamt när det är plant eller utför. Den är gjord för att vara stabil i 10 km /h.. och det är den. :) Men kanske man kan bygga om växelsystemet på något vis så man får några tyngre växlar? Där är jag helt oinsatt så det får någon annan svara på.

Till Meteora skulle jag också vilja åka o klättra.. lovely.