Nybörjare genom världen!

Hej på er!
Sitter och planerar min kommande cykelsemester men eftersom jag är nybörjare och aldrig cyklat något längre skulle jag uppskatta all typ av hjälp som jag kan få.
Hade tänkt att cykla hemifrån (göteborg) någon gång i början av juli med Grekland, meteora som första mål.
sitter nu och funderar på saker som cykelval, packning, väskor eller vagn och vägval.

Har funderat hur en postcykel skulle fungera? känns som de är byggda att cykla långt utan att haverera och också bära ganska tungt. hur det är med utväxling osv vet jag dock inte. Vad tror ni om det?

Sen är det ju det med väg val också. Ska ta med klätterracket på resan så jag funderar om jag skulle kunna kombinera nedvägen men fina klättermål.
Som det ser ut nu så funderar jag på vägen; Göteborg, Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Jugoslavien, Albanien, Grekland.
Hur tror ni vägarna och folket är i dem länderna? hade tänkt att tälta de flesta nätterna då jag vill ha en så låg budget som möjligt.
Planerar att vara framme i Grekland senast 5 september.

Eftersom jag är helt ny inom långcykling tänkte jag testa cykla till Gotland till påsk för att känna hur det funkar med packning osv.


Om ni kommer på något annat eller bra länktips får ni gärna skriva om det också.

Mvh Axel
 
Hej Axel!

Här sitter två till nybörjare och funderar på samma frågor. Vår plan är att cykla St Petersburg - Uralbergen 2011 eller 2012.

Postcykel tror jag är en dålig idé, om du inte vill bygga om den. Jag har haft en, och drog mig för att cykla mer än nån km på den. Låga växlar och små hjul gör att du lätt tar dig uppför backar med tung packning, men det går hemskt långsamt när det är plant eller utför. Den är gjord för att vara stabil i 10 km /h.. och det är den. :) Men kanske man kan bygga om växelsystemet på något vis så man får några tyngre växlar? Där är jag helt oinsatt så det får någon annan svara på.

Till Meteora skulle jag också vilja åka o klättra.. lovely.

Nu ska vi läsa vidare på alla gamla forumtrådar i vår nyfödda obsession för långcykling.

Dela gärna med dig om du kommer på något smart angående packväskor / cykelvagnar / cykelmodeller till rimliga priser.

Hälsningar Moa & Ellen
 
Hej på er!

Har funderat hur en postcykel skulle fungera? känns som de är byggda att cykla långt utan att haverera och också bära ganska tungt. hur det är med utväxling osv vet jag dock inte. Vad tror ni om det?

Hur tror ni vägarna och folket är i dem länderna? hade tänkt att tälta de flesta nätterna då jag vill ha en så låg budget som möjligt.

Mvh Axel

Postcykel tror jag är en dålig ide, för dom är ju (utöver förra kommentaren om utväxling) TUNGA! Jobbade lite som brevbärare på den gamla goda tiden, och då var man ju glad att få extra träning, men att ligga i hela hela dagarna tror jag inte blir lika roligt...

I princip alla rimliga cyklar (syperdyperkolfiberracer och liknande undantagna kanske?) klarar väl att hålla lite vikt (cykelväskor och förare) utan att haverera, så jag skulle nog bara leta efter en vanlig landsvägscykel i för dig lämplig prisklass.

Folk i alla dom länderna är trevliga! Tälta funkar överallt i europa med lite vanligt bondförnuft efter min erfarenhet (bondförnuft = tälta lite undanskymt, fråga om lov ifall nån verkar finnas i närheten, var snäll och trevlig och bjud på dig själv och kanske en bärs så blir du omtyckt överallt. Plus att bjuda på bärs blir i längden alltid en trevlig plusaffär, för statistiskt får man alltid 3 tillbaka).

Ha en trevlig tur! :)
 
Hela Balkanhalvön (längs din rutt: Slovenien, Kroatien, Bosnien, Montenegro, Albanien, Grekland) har massor av branta berg, inte minst längs kusten om det är där du tänker cykla. Landskapen är storslagna, det är lätt att tälta och människorna är trevliga, men höga växlar rekommenderas för de många uppförsbackarna.... T.ex. om du cyklar längs Albaniens kust måste du bestiga det över 1000 meter höga Llogara-passet, som omges av 2000 m höga berg...
 
Hela Balkanhalvön (längs din rutt: Slovenien, Kroatien, Bosnien, Montenegro, Albanien, Grekland) har massor av branta berg, inte minst längs kusten om det är där du tänker cykla. Landskapen är storslagna, det är lätt att tälta och människorna är trevliga, men höga växlar rekommenderas för de många uppförsbackarna.... T.ex. om du cyklar längs Albaniens kust måste du bestiga det över 1000 meter höga Llogara-passet, som omges av 2000 m höga berg...

...men låt inte dessa berg avskräcka när du planerar resan, de är värda varenda svettdroppe. Speciellt nyss nämnda Llogara-passet är en otrolig skapelse. Albanska kusten är en upplevelse och människorna är mycket gästvänliga. Vägarna kanske inte är av den bästa standarden, men när jag trampade igenom där 2008 förekom det vägarbeten lite varstans. Det händer saker med andra ord.
Montenegro var nog det tuffaste landet att trampa igenom, men å andra sidan kanske det allra vackraste. Slovenien är vid sidan av Albanien den stora favoriten på Balkan. Landet är det ultimata cykellandet. Missa inte Kranjska Gora, Bled, Ljubljana och städerna på Istriska halvön.

Kör hårt!
/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon
 
Jag håller med Anders. Balkanhalvön är enligt min mening kanske Europas intressantaste resmål. Själv åker jag ditt varje år för att vandra :)
 
Postcykel funkar säkert utmärkt! Se Tatis klassiker "Jour de Fete" från -49 innan så får du säkert mängder av inspiration!

18445934.jpg


Tror du har hela filmen i 12 delar här. Underbart! ;)
 
Tack för svaren!!

Det med postcykel har jag ju inte tänkt på innan. Ska kolla mer på andra cyklar. någon som har länk till sidor med tips?

va skönt att det var lätt att tälta och gästvänliga människor! känns verkligen bra!

Just nu sitter jag och kollar upp klätterområden som är värda att besöka på vägen ner för att kunna planera en lite mer bestämd resväg.

Uppdaterar med fler frågor senare :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Andreas123 Trött i underarmarna (nybörjare) Långcykling 3
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
Bohak Utrustningsfrågor från en entusiastisk nybörjare =) Långcykling 18
Fandango Korsa USA för nybörjare. Långcykling 4
WesternWin Nybörjare med stora planer Långcykling 33
rab Nybörjare undrar om Shimanos olika växeltyper? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
Banankontakt Flyg, cykel och nybörjare Långcykling 8
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
talltopp Genom Polen Långcykling 5
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
sten-allan Cykel genom USA Långcykling 6
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
jimpaw Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige. Långcykling 8
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
anad Transport med cykel genom Sverige Långcykling 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.