Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

Det var en överraskning, varför har inte SJ kunnat släppa biljetter hela vägen då man önskar resplus pga risk för förseningar till Stockholm (vilket ju hänt förut). Ett år blev det lokfel på X2000 bara en km från Gbg Central. Vi hann bytet i Stockholm med andan i halsen den gången tack vare att nattåget även det hade försenad avgång.
Det är verkligen jättedåligt att olika sträckor släpps vid olika tillfällen. Jag har råkat ut för att nattåget har blivit slutsålt under tiden som det inte gick att få anslutningsbiljetter. Vid det tillfället var det SJ på båda sträckorna.

Med tanke på hur ofta tågen är försenade så vill man ju inte riskera att inte komma fram eller behöva köpa nya biljetter för delar av resan.
 
Norrbotten-Stockholm går att boka så problemet är nog tågen mellan Stockholm och Göteborg.

Kollar uteslutande på sträckan sthlm-umeå för att undvika att banarbetet gbgsthlm strular till det. Kan tyvärr fortfarande inte boka kupé för djur på nattåg i augusti så problemet för trådstarten kvarstår.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har varit i kontakt med både SJ och Trafikverket idag, och de pekar på varandra. Jag noterar att nattågsbiljetterna från Stockholm försvinner och blir dyrare framför ögonen på oss när vi inte ens får en chans att boka anslutningen till Stockholm. Att boka två resor separat blir betydligt dyrare och man missar Resplus för att garantera hela resan, förseningar mellan Göteborg och Stockholm är inte heller de ovanliga. Jag reser den sträckan minst en gång i månaden och förseningar är mer än vanligt än ovanligt.
 
Jag har varit i kontakt med både SJ och Trafikverket idag, och de pekar på varandra.
Läser i DN idag om att Trafikverket har använt ett nytt planeringssystem som de haft stora inkörningsproblem med. Inte för att upplysningen hjälper någon, men det försiggår mycket bakom kulisserna som vi resenärer inte får veta. I varje fall inte direkt.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
KÖR BIL och är ni ˋmiljömedvetna ´tar det några dagar nå till norrland med billigare elbilar.
Man får samåka i full bil om man kan.
Vandra där ni bor ist tar flera år tills alla problem är lösta i värsta fall Aldrig,
 
Läser i DN idag om att Trafikverket har använt ett nytt planeringssystem som de haft stora inkörningsproblem med. Inte för att upplysningen hjälper någon, men det försiggår mycket bakom kulisserna som vi resenärer inte får veta. I varje fall inte direkt.

Så är det. Satt i telefonkö till SJ i fyra timmar innan jag blev klickad, har inte heller fått någon kontakt via mail eller messenger. Har snurrat på deras AI-chatt ett par gånger och en gång blev jag faktiskt vidareskickad till en människa som informerade mig om att de har löpande kontakt med Trafikverket angående banarbete osv. Jag frågade om man kanske inte även skulle unna sig löpande kontakt med resenärerna men då avslutades chatten utan att jag fick möjlighet att spara chattloggen. Såatteh... ja.

Har lyckats få tag i sittplatser till Umeå nu, försökte att förlänga bytestiden i Sthlm till att vara mer än 20 minuter. Det gick inte att göra om man ville ha resplus-garantin då det i nuläget inte fanns några anledningar till att tro att tåget mellan gbg-sthlm skulle vara sent då en fredag kväll i augusti.......🤡

Kommer att uppdatera den här tråden efter turen med hur det gick med resandet.
 
KÖR BIL och är ni ˋmiljömedvetna ´tar det några dagar nå till norrland med billigare elbilar.
Man får samåka i full bil om man kan.
Vandra där ni bor ist tar flera år tills alla problem är lösta i värsta fall Aldrig,

Vore grymt men har varken råd med elbil eller har möjlighet att ställa bilen i Umeå när jag ska avsluta i Abisko.
Vandrar redan där jag bor, som jag har sagt tidigare så har jag tagit en längre semester för att just kunna åka lite längre bort så det är ganska bestämt att det blir Norrland som trådstarten säger, rekommenderar en annan tråd för de som vill diskutera annat.
 
På den gamla ˋgoda tiden´då SJ fungerade OK kunde man för en rimlig ersättning sätta bilen på tåget och hämta ut tex i Umeå köde till Nordkap och sedan till GBG.
Förra året mötte jag 4 Finska ungdomar som kört från Helsinki till Abisko pga Covid- 19 mistänker att det ej kostade mer än 4 tåg biljetter att köra 1P i bilen rekomenderade jag ej.
 
På den gamla ˋgoda tiden´då SJ fungerade OK kunde man för en rimlig ersättning sätta bilen på tåget och hämta ut tex i Umeå köde till Nordkap och sedan till GBG.
Förra året mötte jag 4 Finska ungdomar som kört från Helsinki till Abisko pga Covid- 19 mistänker att det ej kostade mer än 4 tåg biljetter att köra 1P i bilen rekomenderade jag ej.
Korrekt, servicen med biltåget som bl a gick direkt från Göteborg till Luleå var enastående och något vi utnyttjade flera år. Att ställa bilen på vagnen, inta sovkupén på samma tåg och vakna upp i Luleå där man kunde ta bilen och köra vidare i norra Sverige eller som i mitt fall ex Lofoten var en suverän service. Verkligen synd att SJ inte har kvar den servicen.
 
  • Gilla
Reactions: hsp

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.