Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

Leve den fria marknaden.
Fragmenteringen har även den otrevliga sidoeffekten, att biljetternas ombokningsbarhet minskar i användbarhet - ev. tillgodohavanden kan bara användas på resp. entreprenörs delsträckor.
Tips: gör en (stor) del av resan till en otroligt vacker del av din semester med hjälp av Inlandsbanekortet.
 
Senast ändrad:
De senaste inläggen av GustavOh och smux (#59 resp. #60) pekar tydligt på att det behövs påverkan. Vy och SJ får väl sina fiskar varma av alla missnöjda resenärer som begär ersättning. Men Trafikverket gömmer sig bakom en tjock myndighetsfasad. De har också ansvar, liksom departement, regering och politiker. Vi kan inte ha en sådan här oförutsägbar tågtrafik till övre Norrland. För att inte tala om vad de utländska turisterna tror om Sverige.

Alla är inte så förtjusta i STF men det behövs en stor organisation för att kunna påverka. Denna tråd borde de läsa (och kanske redan gör). Jag försökte hitta det ställe på deras webbsida där man kan ge synpunkter till dem om lämpliga ämnen att bedriva kampanj om. Men det lyckades jag inte med. Kanske någon vet länken till den? Tror den har nämnts tidigare här på forum.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Här är länken til STF som du troligen letar efter: https://www.svenskaturistforeningen...klare-att-resa-kollektivt-till-friluftslivet/

Alla är inte så förtjusta i STF men det behövs en stor organisation för att kunna påverka. Denna tråd borde de läsa (och kanske redan gör). Jag försökte hitta det ställe på deras webbsida där man kan ge synpunkter till dem om lämpliga ämnen att bedriva kampanj om. Men det lyckades jag inte med. Kanske någon vet länken till den? Tror den har nämnts tidigare här på forum.
 
De senaste inläggen av GustavOh och smux (#59 resp. #60) pekar tydligt på att det behövs påverkan. Vy och SJ får väl sina fiskar varma av alla missnöjda resenärer som begär ersättning. Men Trafikverket gömmer sig bakom en tjock myndighetsfasad. De har också ansvar, liksom departement, regering och politiker. Vi kan inte ha en sådan här oförutsägbar tågtrafik till övre Norrland. För att inte tala om vad de utländska turisterna tror om Sverige.

Så är det. Detta är faktiskt en helt och hållet politisk fråga.
(Norrlands)Tågtrafiken är en upphandlad verksamhet och inte en marknad. Ansvaret ligger på den som upphandlat.
 
Sovplats "slutsålt" stora delar av andra delen av juli, när jag kollade för en vecka sedan! Nu tycks det plötsligt inte vara så längre?!!

Nåväl, jag ska iväg redan 10 juli. Men nattåg blir det inte. För viktigt för att inte veta om jag får sova något eller kommer fram så min färdplan håller. Så det blir flyg.

Men tågproblemen gäller verkligen inte bara Norrland! När jag ska hem tar jag mig inte vidare från Arlanda. Flyget från Gällivare landar 18.10 och sista tåget mot Dalarna avgår för tätt inpå. Dalfolket är ena väldiga resenärer, och vana att behöva ta bilen till Arlanda.
 
(...) Men tågproblemen gäller verkligen inte bara Norrland! (...)
Nej, det är ju ett generellt systemfel, alstrat på rent ideologiska grunder. Jag åker tåg hyfsat ofta men kan inte minnas någon enda helt strulfri resa de senaste åren.

30/5 skulle vi "bara" åka Lund-Göteborg t o r. Hade tid att passa och valde en ankomsttid med mycket god marginal (ca 1,5 timme till deadline). Trodde vi - i verkligheten såg det ut såhär:
- vårt SJ-tåg blir helt inställt p g a "fordonsfel",
- enda återstående alternativet är ett Öresundståg - som både tar längre tid och är försenat. Vår marginal till deadline krymper till noll minuter,
- tåget omdirigeras till annan perrong med 30 sekunders varsel (tänk perrongscenen från Jacques Tatis "Semestersabotören). men vi hinner springa ifatt (till skillnad från en och annan tant med rullator)
- vi biter på naglarna, men lokföraren kör faktiskt in förseningen...
- ...bara för att stoppas av "växelfel" precis vid infarten till Gbg C.
- vi har under tågresan lagt upp en (dyr) katastrofplan för vidareförflyttningen och missar vår dotters examinationsceremoni med endast sju minuter.

Just nu bråkar SJ och Öresundståg om underhåll av Öresundstågs vagnar, upphandlat hos SJ:s verkstäder i Hässleholm...
 
Senast ändrad:
Sovplats "slutsålt" stora delar av andra delen av juli, när jag kollade för en vecka sedan! Nu tycks det plötsligt inte vara så längre?!!

Nåväl, jag ska iväg redan 10 juli. Men nattåg blir det inte. För viktigt för att inte veta om jag får sova något eller kommer fram så min färdplan håller. Så det blir flyg.

Men tågproblemen gäller verkligen inte bara Norrland! När jag ska hem tar jag mig inte vidare från Arlanda. Flyget från Gällivare landar 18.10 och sista tåget mot Dalarna avgår för tätt inpå. Dalfolket är ena väldiga resenärer, och vana att behöva ta bilen till Arlanda.

Platser i liggvagn är slutsålda den 29. Juli, plats i sovvagn verkar finnas men ej bokbara. När jag skulle klicka på det, så kommer en röd text upp: sådana platser finns inte. Klickar jag på sovvagnkupe, ( 3 bäddar i en kupe) bara för mig själv till det dubbla priset, då kommer jag vidare och skulle kunna boka. Men en enskild bädd i en sovvagnskupe verkar inte går att boka. Vet inte om det är något tekniskt fel för det verkar inte logiskt. Har börjat kolla nu på flyg från Kiruna till Stockholm istället men inte bestämt.
 
Fjällsemestern är viktig! Därför är det idiotiskt att göra sig beroende av SJ - något som bevisligen inte fungerar. Vill man åka tåg till fjällen rekommenderar jag norska järnvägen. Det har funkat felfritt alla gånger jag har åkt.
Det finns jernbane så långt norrut som till Fauske vilket ligger ganska nära polcirkeln. I och med att järnvägen går igenom norska fjällen är det inga problem att starta vandringen direkt från stationen och avsluta vandringen vid en annan station.
 
Tur att man har bil och slipper denna Cirkus som Tåg till fjällen verkar vara. :)

Efter som man känner en hel del folk i saneringsbranschen så har kanske även lockelsen i att åka tåg/nattåg blivit lite stukad, vilket tillsammans gör tröskeln än högre till att ta tåget.
 
Senast ändrad:
Nej, det är ju ett generellt systemfel, alstrat på rent ideologiska grunder. Jag åker tåg hyfsat ofta men kan inte minnas någon enda helt strulfri resa de senaste åren.

Systemfel definitivt, men jag tror nog att det handlar mer om ointresse och (politisk) bekvämlighet än ideologi.

Som resenär har jag ju ett väldigt enkelt behov.
Jag befinner mig vid punkt A. Vid en viss tidpunkt behöver jag befinna mig vid punkt B.

Jag struntar blankt i vem som äger tågen, vem som servar dom, vem som betalar lokförarens lön, vem som fördelar spårtider, vem som smörjer växlarna och byter lampor i signalerna.

Jag förväntar mig att den som tar emot mina pengar för att hjälpa mig från A till B vid en viss tid också tar ansvar för att jag faktiskt kommer dit.

Jag fattar naturligtvis att järnvägstransporter är mer komplicerade än att bara hoppa in i loket och dra i en spak. Jag fattar att det finns en massa saker som kan trassla och att lokföraren eller tågvärden inte kan rå för att det klivit upp en älg på spåret etc.

Men säljer du en biljett från Lund till Göteborg så är det din förbaskade skyldighet att se till att jag faktiskt kommer fram.
Är tåget trasigt så är det din förbaskade skyldighet att ha reservtåg.
Har du "personalbrist" så är det din förbaskade skyldighet att ha tillräckligt många anställda för att klara vabbruari.
Drabbas dina avgångar av signalfel och växelfel så är det din förbaskade skyldighet att åtminstone kräva så dryga skadestånd av trafikverket att du kan hålla dina resenärer skadelösa.

etc.

Allt detta borde vara självklarheter. Det är lagstiftningsbara problem. Men intresset finns inte.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips