Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022
- Trådstartare kffp
- Start datum
Javisst är tågbolagen intresserade. Men då vill de förstås ha vinst på verksamheten. Under större delen av året är det lågtrafik på norrlandstrafiken, därför utgår statliga subventioner för att det hela (förhoppningsvis) ska gå ihop ekonomiskt. Men det är ett risktagande för operatören med tanke på alla olika strul som ofta uppstår.Trafiken till övre norrland är upphandlad av Trafikverket. VY vann senaste upphandlingen (på vad som ryktas ett allt för lågt bud, de gör stora förluster på den). SJ var också med och bjöd så de är allt intresserade av verksamheten.
Här är förresten två länkar om prissättningen på tågbiljetterna:
Trafikverket ställde inga priskrav om Norrlandstrafiken
Det är tågoperatören själv som sätter priserna. Det togs ingen hänsyn till priserna när Vy vann upphandlingen om Norrlandstrafiken.

Vy om biljetterna: Ju senare bokning desto dyrare priser
”Det är tillgång och efterfrågan som styr prissättningen av tågresandet” säger Stefan Linder, affärschef på Vy nattåg. Enligt honom har de flesta biljettyperna inte höjts mer än fyra procent.

Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Vi hade en tveksam upplevelse på Vy-tåget förra sommaren. Visserligen var vi framme i Murjek i tid på morgonen (vilket inte var fallet 2019 då jag liftade till Kvikkjokk istället för att vänta på nästa buss) men vår sovvagn saknade fungerande ventilation/AC vilket upprörde många medresenärer. Det intressanta/nedslående var att personalen ombord bara beklagade sig och sa att felet var anmält sedan länge, utan några åtgärder. Mellan raderna läste jag ett missnöje från deras sida och att det uppenbart handlade om ett bolag som höll hårt i pengarna. Men det är klart: om det inte finns någon annan vagn att sätta in så går det ju att försvara ett sådant beslut.
HasseQ
Temp. avstängd
Egentligen skulle man behöva lite officiell statistik. Hur ofta tågen är försenade med hur mkt, och hur ofta resenärer missar anslutningar. Det är ju lätt för alla att klaga på ett forum över småsaker som inte funkade. Nu funkar det väl att boka till Abisko via sj i Augusti ?
Egentligen skulle man behöva lite officiell statistik. Hur ofta tågen är försenade med hur mkt, och hur ofta resenärer missar anslutningar. Det är ju lätt för alla att klaga på ett forum över småsaker som inte funkade. Nu funkar det väl att boka till Abisko via sj i Augusti ?
Hittar en del sittplatser på nattågen, vilket det lär bli i värsta fall, men inga sovkupéer. Är ju bra sugen på en sovkupé om man nu ändå ska besvära sig med nattåg tänker jag.
Prova några dar hit & dit oxå, för att se hur det ser ut.
Ser ut som det brukar, dåligt!
Hittar dock sovkupébiljetter som senast i slutet av juli medans det i augusti är det enstaka sittplatser på nattåget på vad jag tycker ser ut som är slumpmässiga dagar.
Men jag har ju väntat sedan mars nu då så jag väntar ju lite till antar jag! 🙃
Fatta skrällen när de äntligen släpps, kommer ju tappa det. Lite sunk cost fallacy i det här känner jag...
Det där med Resplus för oss som bor söder om Stockholm är nog rätt kört. Ska man vänta in att planeringen av banarbeten söder om Stockholm blir klara så kommer biljetterna norrut att vara slut redan.Ser ut som det brukar, dåligt!
Hittar dock sovkupébiljetter som senast i slutet av juli medans det i augusti är det enstaka sittplatser på nattåget på vad jag tycker ser ut som är slumpmässiga dagar.
Men jag har ju väntat sedan mars nu då så jag väntar ju lite till antar jag! 🙃
Fatta skrällen när de äntligen släpps, kommer ju tappa det. Lite sunk cost fallacy i det här känner jag...
Banarbeten byts mot slutsålt innan man hinner blinka.
Man åker ju buss till alperna, kanske en idé för bussbolag att börja åka på Norrland under högsäsong!? (eller finns det redan).
Det skrivs en hel del på nätet om den upphandling som gav Vy norrlandstrafiken. Vy har gjort stora förluster och det kan förklara bristande service. Allt är kanske inte bara Vys fel men de har blivit bötfällda flera gånger för bl a bristande punktlighet. Här är en sida jag hittade som visserligen inte ger svar på alla frågor men man inser att Vy nog inte visste vad man gav sig in i när budet vid upphandlingen gavs.Vi hade en tveksam upplevelse på Vy-tåget förra sommaren. Visserligen var vi framme i Murjek i tid på morgonen (vilket inte var fallet 2019 då jag liftade till Kvikkjokk istället för att vänta på nästa buss) men vår sovvagn saknade fungerande ventilation/AC vilket upprörde många medresenärer. Det intressanta/nedslående var att personalen ombord bara beklagade sig och sa att felet var anmält sedan länge, utan några åtgärder. Mellan raderna läste jag ett missnöje från deras sida och att det uppenbart handlade om ett bolag som höll hårt i pengarna. Men det är klart: om det inte finns någon annan vagn att sätta in så går det ju att försvara ett sådant beslut.

Nya avtal ska rädda Vy Tåg – Järnvägar.nu
Vy Tåg blöder. 2021 blev förlusten 445 miljoner kronor. Nu förhandlar Vy Tåg om nya avtal med Norrtåg och Region Värmland och företaget har vänt sig till Trafikverket för att minska förlusterna

Ugh. En gång bokade jag sittplats med nattåget hem från Duved. Det var inte som jag tänkt mig:Hittar en del sittplatser på nattågen, vilket det lär bli i värsta fall, men inga sovkupéer. Är ju bra sugen på en sovkupé om man nu ändå ska besvära sig med nattåg tänker jag.
1. Alla lampor var tända i vagnen, hela natten. Lika ljust som mitt på dagen. Oklart varför.
2. Folk pratar och umgås konstant, precis som på dagen. För all del, det är inte otillåtet att ha trevligt.
3. Det GÅR fantamig inte att sova sittande. Efter ett par timmar kunde jag ha lagt mig på golvet i ren desperation.
Dessutom insåg jag att gamla tåg inte har några eluttag vid sätena. Glöm podcast och ljudbok! Jag kom fram till Sthlm C helt osoven, åt en hotellfrukost som smakade räv och däckade sedan på X2000 söderut. Tack gud för moderna tåg.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg