Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

Tågpriserna i Sverige är det sjukaste. För att jag ska välja tåget så ska det kosta 10% av dagens priser!
Ombokningsbar biljett för en familj på 4 personer tur och retur Sundsvall - Abisko med liggvagn hamnar runt 7000 sek. Dessutom kommer man sällan i närheten av dit man vill och måste boka taxi eller buss sista biten.

Tur att vi fortfarande har vårat vägnät och bilar.
Tåg känns så 1800-tal, speciellt när vi kan köra bilar som släpper ut minimalt med problematiska ämnen i naturen.
Alla investeringar på järnväg borde omprioriteras till vägnätet.
 
Tågpriserna i Sverige är det sjukaste. För att jag ska välja tåget så ska det kosta 10% av dagens priser!
Ombokningsbar biljett för en familj på 4 personer tur och retur Sundsvall - Abisko med liggvagn hamnar runt 7000 sek. Dessutom kommer man sällan i närheten av dit man vill och måste boka taxi eller buss sista biten.

Tur att vi fortfarande har vårat vägnät och bilar.
Tåg känns så 1800-tal, speciellt när vi kan köra bilar som släpper ut minimalt med problematiska ämnen i naturen.
Alla investeringar på järnväg borde omprioriteras till vägnätet.
Håller med dig om att tågtrafiken till norra delen av landet inte lever upp till de förväntningar man har. Det är dyrt, förseningar, banarbeten osv. Tyvärr är investeringarna i järnvägen mycket eftersatta. Men bilen är inget alternativ för mig till lapplandsfjällen, det är 3 dagar enkel väg från Skåne samt kostnader för övernattningarna. Jag skulle gärna se mindre bilägande, inte av tvång utan för att det fanns fler fungerande och prisvärda alternativ.
 
Ja, själv blir jag också direkt provocerad av att det så ivrigt förespråkas järnvägsresor av det ena eller andra skälet och mycket reklam men när man väl vill använda tjänsten så finns ingenting av det som utlovas! Kan ju ha lite överseende om det kanske fungerar lite dåligt men nu fungerar det ju inte alls?? Verkar som att tågtrafiken mest förespråkas av sådana som inte använder den eller har råd att komma sent.

Generellt gäller det ju att resa kollektivt fungerar för den som inte har någon tid att passa. Sedan tvingas många åka kollektivt ändå av ekonomiska skäl men det finns också en gräns där det inte är ekonomiskt gångbart längre, norrlandsbiljetterna är ju ett sånt gränsfall, det hade ju besparat mig oerhört mkt ovisshet och velande om jag bara (lol) tog bilen dyrare ja men jag kommer också med största sannolikhet fram dit jag vill när jag vill utan krångel om djurkupeer, väskor, tider, byten, förseningar, matpauser, raster, etc. Dyrt är det men har man bara semester i ett visst antal dagar så har man...
 
Istf att disk politik kan man ju ge tips på hur du/ni kan komma till vildmarken utan att vara beroende att åka till SV fjällen bor man i skåne är det tex närmare till Europa ska finnas bra berg i tex södra Polen tex kanske ej bra ide idag pga kriget i år men i framtiden.
Västra Sv åk till N osv fick nog av strul förra året.
Ett dyrare alt kan ju vara Island,Scottland osv.
Största problemet med tåg och andra kollektiva lösningar är ju för arbetspendlare,för turister är ju det oftast 1 gång/år men jag åkte på en ´blåsning´förra helgen då ett tåg var inst utan upplysning mellan GBG och Borås när jag skulle träna för vandringar med att gå vildmarksleden från Hindås och blev över 1h försenad ock med alla raster och gått lite fel pga dålig märking pga alla nybyggda vägar runt GBG kom hem ca 24.00 ist för lite mer normala tider.
På vägen hem även problem med att natt trafik börjat och att man åker på ´sigtsing´i egna närområdet med kollektivtrafik och inte direkt dit man ska så jag fick gå ifrån skogen runt på belysta vägar hem.
 
Istf att disk politik kan man ju ge tips på hur du/ni kan komma till vildmarken utan att vara beroende att åka till SV fjällen bor man i skåne är det tex närmare till Europa ska finnas bra berg i tex södra Polen tex kanske ej bra ide idag pga kriget i år men i framtiden.
Västra Sv åk till N osv fick nog av strul förra året.
Ett dyrare alt kan ju vara Island,Scottland osv.
Största problemet med tåg och andra kollektiva lösningar är ju för arbetspendlare,för turister är ju det oftast 1 gång/år men jag åkte på en ´blåsning´förra helgen då ett tåg var inst utan upplysning mellan GBG och Borås när jag skulle träna för vandringar med att gå vildmarksleden från Hindås och blev över 1h försenad ock med alla raster och gått lite fel pga dålig märking pga alla nybyggda vägar runt GBG kom hem ca 24.00 ist för lite mer normala tider.
På vägen hem även problem med att natt trafik börjat och att man åker på ´sigtsing´i egna närområdet med kollektivtrafik och inte direkt dit man ska så jag fick gå ifrån skogen runt på belysta vägar hem.


Bra, tips på alternativ till sj/vy emottages gärna men samtidigt gärna färre tips som handlar om att åka någon annanstans än dit trådstarten föreslår.

Island, Skottland och allt är ju jättefint men om ni trots önskemål ska hjälpa till med förslag utöver Norrbottensfjällen så behöver förslagen fungera bra tillsammans med en hund i sällskapet.
Min egen uppfattning är att det inte finns jättemånga hyggliga alternativ om man ska flyga med hund, förstår att det förekommer men jag personligen har svårt att motivera det då jag tänker att det inte är för hundens bästa som man vill flyga utan är ju helt för sin egen skull. Hunden struntar ju egentligen i om man är i alperna, skottland eller hemma i trädgården, att sätta hunde ensam i lastutrymmet i flyget känns då svårmotiverat. Bättre för mig då att spendera kvalitetstid med min hund under den korta tid vi har tillsammans så kan jag flyga vart jag vill senare i livet.
 
Jag tittar med, banarbete blandat med slutsålt (som det nog inte är).
Man får väl flyga, jag har gjort det vid några tillfällen även om jag föredrar tåget.
Ska man till Abisko - Riksgränsen funkar det oftast smidigt med linje 91 som som går direkt till/från flyget.
Förra året gick dock den enda bussen 15 min före det enda planets ankomst. :unsure:
Jag ringde och försökte få dem att inse att bussen kommer att gå tom, det gick inte att ändra.
Till Arvidsjaur/Gällivare verkar gå att flyga alla dagar utom lördag, enkelbiljett finns nu för ca 1200kr, osäker hur bra anslutningarna med buss funkar (Arvidsjaur är nog bara taxi!?).
Till Hemavan går också att hitta flygbiljetter för under 1000-lappen, där går man lätt till flygplatsen.
 
Du har väl dels gas förbud och maxvikt att tänka på ev ok med handbage typ mindre topp säck i tunt material
 
Jag konstaterar att man nu kan köpa biljetter fram till den 6 aug, samt efter 16 aug. Däremellan är det "slutsålt", och det mesta tyder väl på att det faktiskt stämmer (även om jag inte förstår när de biljetterna försvann). Det blir nog till att boka ett flyg för mig. Lite bökigt att checka in ryggan (jag har numera gått lättvikt, och vill därmed undvika onödig nötning), men det är ju alltid kul med fågelperspektiv. Och om man reser från Sturup kan man ha turen att få flyga med någon rolig och skramlig liten propellermaskin. Dessutom får jag tillfälle att gynna hotellnäringen i Lappland, och det är väl aldrig fel.

Servicen kring norrlandstågen kunde definitivt vara bättre, men man får också komma ihåg att det är en känd förlustverksamhet som SJ inte vill ta i med tång. Därmed blir kvaliteten därefter.
 
Jag konstaterar att man nu kan köpa biljetter fram till den 6 aug, samt efter 16 aug. Däremellan är det "slutsålt", och det mesta tyder väl på att det faktiskt stämmer (även om jag inte förstår när de biljetterna försvann). Det blir nog till att boka ett flyg för mig. Lite bökigt att checka in ryggan (jag har numera gått lättvikt, och vill därmed undvika onödig nötning), men det är ju alltid kul med fågelperspektiv. Och om man reser från Sturup kan man ha turen att få flyga med någon rolig och skramlig liten propellermaskin. Dessutom får jag tillfälle att gynna hotellnäringen i Lappland, och det är väl aldrig fel.

Servicen kring norrlandstågen kunde definitivt vara bättre, men man får också komma ihåg att det är en känd förlustverksamhet som SJ inte vill ta i med tång. Därmed blir kvaliteten därefter.
Det är Vy som kör Norrlandstågen numera.
 
Korrekt! Som sagt, SJ vill inte ta i verksamheten med tång...

Trafiken till övre norrland är upphandlad av Trafikverket. VY vann senaste upphandlingen (på vad som ryktas ett allt för lågt bud, de gör stora förluster på den). SJ var också med och bjöd så de är allt intresserade av verksamheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 73
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16
niklaz Nattåg Sthlm - Murjek 26-27 juli 2008 inställt Fjällvandring 31
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.