Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

Nu (ändrade under dagen) verkar det klart för VY hur de kan köra sina tåg till och från Lappland under banarbeten runt Gävle i början av augusti.
Kannske SJ får besked snart hur de kan köra till och från Umeå under tiden.
Sista biljetten för sommarens resa till Sverige bokat. :)

Henning
 
Nu (ändrade under dagen) verkar det klart för VY hur de kan köra sina tåg till och från Lappland under banarbeten runt Gävle i början av augusti.
Kannske SJ får besked snart hur de kan köra till och från Umeå under tiden.
Sista biljetten för sommarens resa till Sverige bokat. :)

Henning


Japp, mina biljetter är ÄNTLIGEN inköpta! Ett himla meck, och dyrt därtill.

Jobbar dock fortfarande med att försöka få använda min STFrabatt på tågbiljetterna då det inte går att använda mer än en kampanjkod åt gången och använder redan en för att få djurtillåten liggvagnskupe. Ska också försöka att öka bytestiden i sthlm till mer än 20 min utan att tappa resplusgarantin.

Ska återkomma med en sammanfattning när allt är gjort så att nästa person som letar på forumet kan få lite bättre svar. Kortfattat är det pisskrångligt, stressigt och jättedyrt att resa på tåg med hund, rekommenderar bil till den som kan.
 
Japp, mina biljetter är ÄNTLIGEN inköpta! Ett himla meck, och dyrt därtill.

Jobbar dock fortfarande med att försöka få använda min STFrabatt på tågbiljetterna då det inte går att använda mer än en kampanjkod åt gången och använder redan en för att få djurtillåten liggvagnskupe. Ska också försöka att öka bytestiden i sthlm till mer än 20 min utan att tappa resplusgarantin.

Ska återkomma med en sammanfattning när allt är gjort så att nästa person som letar på forumet kan få lite bättre svar. Kortfattat är det pisskrångligt, stressigt och jättedyrt att resa på tåg med hund, rekommenderar bil till den som kan.

Vad är problemet med att välja bytestid? Bokar du via SJs hemsida väljer du "filtrera" och bytestid i den vyn (där kan du också tvinga fram en annan resväg genom att söka via en station också)
 
Vad är problemet med att välja bytestid? Bokar du via SJs hemsida väljer du "filtrera" och bytestid i den vyn (där kan du också tvinga fram en annan resväg genom att söka via en station också)

Fungerade inte i det här fallet, fick inte upp några resförslag alls med en bytestid på 60 min utan det står bara "Något gick fel" på sidan. Varför det är så och exakt vad som är problemet vet jag inte, SJ har sagt till mig att det inte är ett problem att jag inte fick upp några förslag (it's not a problem, it's a feature!).
Försökte ringa SJ om detta men blev klickad efter 4h telefonkö så försökte nå SJ under ett par dagar via mail, messenger och chatt. Fick chattkontakt med SJ vid ett tillfälle och då fick jag svaret att funktionen med önskad bytestid på sidan fungerade problemfritt men då de inte förutsåg några förseningar utan att 20 minuter bytestid till nattåget skulle räcka en fredag em/kväll i sthlm så då gick det inte att få längre bytestid. Lite luddigt ja men så var också svaret jag fick i chatten tyvärr. Bad om att få chatten skriftligen via mail vilket jag skulle få men inte fick.
Inväntar fortfarande svar på mina andra mail.

Som förslag fick jag att jag kunde boka ett tidigare tåg separat för att få längre bytestid men då helt utan resplus. Valde resplus då jag inte skulle bli förvånad om tåget blir mer än 1h försenat.
 
Senast ändrad:
Japp, nu finns det tydligen biljetter i mitten av augusti, trots att det stått "slutsålt" i flera månader. Hmmpf.

För min del har jag dock *nästan* bestämt mig för att det får bli låglandsled i år istället. Känns inte riktigt värt kostnaden och strulet (även om det verkar lösa sig nu) för att få andas fjälluft i ett par dagar. Halland, kanske. Eller något åt västkusten till. Runt 3h resa med pålitliga SJ känns plötsligt lockande...
 
Japp, nu finns det tydligen biljetter i mitten av augusti, trots att det stått "slutsålt" i flera månader. Hmmpf.

För min del har jag dock *nästan* bestämt mig för att det får bli låglandsled i år istället. Känns inte riktigt värt kostnaden och strulet (även om det verkar lösa sig nu) för att få andas fjälluft i ett par dagar. Halland, kanske. Eller något åt västkusten till. Runt 3h resa med pålitliga SJ känns plötsligt lockande...


Låter vettigt!
Hade jag inte gjort en omfattande administration för att få loss dessa veckor till norrlandsfjällen iår hade jag nog också struntat i det. Däremot vet jag inte vad som säger att det blir enklare att resa norröver nästa år? Hittills göra det ju svårare och dyrare år för år, förstår inte varför den trenden skulle brytas.

Däremot finns ju Norge inom bilavstånd med superhärliga DNT och deras finfina hytter 🥰 det är nog där jag rekommenderar att man lägger sin kosing och tid framöver.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16
niklaz Nattåg Sthlm - Murjek 26-27 juli 2008 inställt Fjällvandring 31
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.