Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

Trafiken till övre norrland är upphandlad av Trafikverket. VY vann senaste upphandlingen (på vad som ryktas ett allt för lågt bud, de gör stora förluster på den). SJ var också med och bjöd så de är allt intresserade av verksamheten.
Javisst är tågbolagen intresserade. Men då vill de förstås ha vinst på verksamheten. Under större delen av året är det lågtrafik på norrlandstrafiken, därför utgår statliga subventioner för att det hela (förhoppningsvis) ska gå ihop ekonomiskt. Men det är ett risktagande för operatören med tanke på alla olika strul som ofta uppstår.

Här är förresten två länkar om prissättningen på tågbiljetterna:
 
Vi hade en tveksam upplevelse på Vy-tåget förra sommaren. Visserligen var vi framme i Murjek i tid på morgonen (vilket inte var fallet 2019 då jag liftade till Kvikkjokk istället för att vänta på nästa buss) men vår sovvagn saknade fungerande ventilation/AC vilket upprörde många medresenärer. Det intressanta/nedslående var att personalen ombord bara beklagade sig och sa att felet var anmält sedan länge, utan några åtgärder. Mellan raderna läste jag ett missnöje från deras sida och att det uppenbart handlade om ett bolag som höll hårt i pengarna. Men det är klart: om det inte finns någon annan vagn att sätta in så går det ju att försvara ett sådant beslut.
 
Öppna fönstret 5 cm om alla i kupen är OK med det.För varmt har det varit även när dessa. Vetteran vagnar var nya på SJ tid.Får anv öronproppar ofta pga snarkning är vanligt
Ställ ner temp på vred till inställningar till av och vädra korsdrag före läggdags
 
Egentligen skulle man behöva lite officiell statistik. Hur ofta tågen är försenade med hur mkt, och hur ofta resenärer missar anslutningar. Det är ju lätt för alla att klaga på ett forum över småsaker som inte funkade. Nu funkar det väl att boka till Abisko via sj i Augusti ?
 
Egentligen skulle man behöva lite officiell statistik. Hur ofta tågen är försenade med hur mkt, och hur ofta resenärer missar anslutningar. Det är ju lätt för alla att klaga på ett forum över småsaker som inte funkade. Nu funkar det väl att boka till Abisko via sj i Augusti ?


Hittar en del sittplatser på nattågen, vilket det lär bli i värsta fall, men inga sovkupéer. Är ju bra sugen på en sovkupé om man nu ändå ska besvära sig med nattåg tänker jag.
 
Prova några dar hit & dit oxå, för att se hur det ser ut.

Ser ut som det brukar, dåligt! :D

Hittar dock sovkupébiljetter som senast i slutet av juli medans det i augusti är det enstaka sittplatser på nattåget på vad jag tycker ser ut som är slumpmässiga dagar.

Men jag har ju väntat sedan mars nu då så jag väntar ju lite till antar jag! 🙃
Fatta skrällen när de äntligen släpps, kommer ju tappa det. Lite sunk cost fallacy i det här känner jag...
 
Ser ut som det brukar, dåligt! :D

Hittar dock sovkupébiljetter som senast i slutet av juli medans det i augusti är det enstaka sittplatser på nattåget på vad jag tycker ser ut som är slumpmässiga dagar.

Men jag har ju väntat sedan mars nu då så jag väntar ju lite till antar jag! 🙃
Fatta skrällen när de äntligen släpps, kommer ju tappa det. Lite sunk cost fallacy i det här känner jag...
Det där med Resplus för oss som bor söder om Stockholm är nog rätt kört. Ska man vänta in att planeringen av banarbeten söder om Stockholm blir klara så kommer biljetterna norrut att vara slut redan.
Banarbeten byts mot slutsålt innan man hinner blinka. :oops:

Man åker ju buss till alperna, kanske en idé för bussbolag att börja åka på Norrland under högsäsong!? (eller finns det redan).
 
Vi hade en tveksam upplevelse på Vy-tåget förra sommaren. Visserligen var vi framme i Murjek i tid på morgonen (vilket inte var fallet 2019 då jag liftade till Kvikkjokk istället för att vänta på nästa buss) men vår sovvagn saknade fungerande ventilation/AC vilket upprörde många medresenärer. Det intressanta/nedslående var att personalen ombord bara beklagade sig och sa att felet var anmält sedan länge, utan några åtgärder. Mellan raderna läste jag ett missnöje från deras sida och att det uppenbart handlade om ett bolag som höll hårt i pengarna. Men det är klart: om det inte finns någon annan vagn att sätta in så går det ju att försvara ett sådant beslut.
Det skrivs en hel del på nätet om den upphandling som gav Vy norrlandstrafiken. Vy har gjort stora förluster och det kan förklara bristande service. Allt är kanske inte bara Vys fel men de har blivit bötfällda flera gånger för bl a bristande punktlighet. Här är en sida jag hittade som visserligen inte ger svar på alla frågor men man inser att Vy nog inte visste vad man gav sig in i när budet vid upphandlingen gavs.
 
Hittar en del sittplatser på nattågen, vilket det lär bli i värsta fall, men inga sovkupéer. Är ju bra sugen på en sovkupé om man nu ändå ska besvära sig med nattåg tänker jag.
Ugh. En gång bokade jag sittplats med nattåget hem från Duved. Det var inte som jag tänkt mig:

1. Alla lampor var tända i vagnen, hela natten. Lika ljust som mitt på dagen. Oklart varför.
2. Folk pratar och umgås konstant, precis som på dagen. För all del, det är inte otillåtet att ha trevligt.
3. Det GÅR fantamig inte att sova sittande. Efter ett par timmar kunde jag ha lagt mig på golvet i ren desperation.

Dessutom insåg jag att gamla tåg inte har några eluttag vid sätena. Glöm podcast och ljudbok! Jag kom fram till Sthlm C helt osoven, åt en hotellfrukost som smakade räv och däckade sedan på X2000 söderut. Tack gud för moderna tåg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 64
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16
niklaz Nattåg Sthlm - Murjek 26-27 juli 2008 inställt Fjällvandring 31
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.