Hjälp med Turförslag - Feedback

Tja!

Det är så att jag och en kompis ska upp och vandra vecka 31 i kebnekaise området.
Vi är lite sådär lagom sena med våran planering av exakt hur våran vandring ska gå till och jag tänkte fråga er om hur jag ska knåpa ihop våran lilla tripp.

Vi har några mål som vi gärna skulle villa uppnå på resan.

1. Upp på topparna på kebnekaise
2. Bestiga Kaskasatjåkka
3. Att ha någon dag där vi kan utforska närliggande terräng runt våran tältplats.

Vad tror ni om...
Dag1 - Nikkaluokta - Kebnekaise fjällst
Dag2 -Vandring vid fast tältplats
Dag3 - Kebnekaise toppbestigning
Dag4 - Kebnekaise fjällst - Mot kaskasatjåkka , HUR LÅNGT KMR MAN?
Dag5 - Bestigning kaskasatjåkka
Dag6 - Kaskatjåkka - tarfalla , GÅR DET?
Dag7 - Tarfalla - nikkaloukta

Går det att genomföra detta?
Jag har någelunda fjällvana, då jag har fjällvandrat ett antal gånger innan med min bror runt sylarna m.m.

Vi har inga glaciär eller klättringsvana.

Ytterst tacksamm om ni kan hjälpa mig med planeringen =)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Med "topparna på Kebnekaise", menar du båda topparna då? Går det i så fall guidade turer till båda topparna från fjällstationen när ni är där?

Inga problem med er planering. Stigningen från Tarfala mot Kaskasatjåkkå kan vara lite trist, men det får man ta då man har schysst utsikt västerut :)

Nordtoppen bör/ska man ha stegjärn och isyxa för att nå. Du märker när ni väl är där också ;)

// Jocke

Tack för era svar :)

Vandringen till/från Kaskasatjåkka, går det att vandra då nedanför Duolbagorni och gå i dalen nedanför vierranvarri? .. och sedan vidare
Det är ju en liten omväg, men man får se lite mer.

Det kanske är att föredra att gå den vägen som "hemväg" och gå via tarfala vid uppstigningen?
Vad tror ni?

Du menar alltså Singivagge? Fin dal, Just den östra utgången debaterras det vilt då och då om hur svår den är. Att ta den, sen koupervage och sen avsluta med Svarta passet över till Tarfala är görbart.

Tar ni den ordningen så börjar ni med Singivagge och sliper då upptäcka att ni inte grejar östra delen efter att ha gått igenom dalen.

Christian

Det är just Silverfallet (östra mynningen) som kan innebära problem, speciellt om det regnar. Hyffsat brant och ni märker rätt snart om ni klarar stigningen eller inte. Börja isåfall precis som Christian säger denna väg istället för tvärtom. Trist att gå tillbaka ;)

// Jocke

Hur är det med nedgången från svarta passet ner i tarfala? Jag har gått den utan problem åt andra hållet, men kan det smälta fram så mycket att det blir opasserbart?

Dvs, kan man tvingas vända, eller är det bara jobbigt, i värsta fall?

Christian

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips