Feedback på Sarek tur

Hej alla Sarek kunniga… jag skulle behöva lite feedback på en rutt i Sarek i sommar.

Har tänkt mig en rundtur. Det är jag, min sambo och ev hennes bror som skall vandra. Vi har alla lite vandringsvana och normalgod fysik, vi bär hyfsat lätt, men inte ultralätt.

Tanken är att vi skall börja och sluta vår vandring på samma ställe, detta för att vi funderar på att ta bilen upp. Detta är inte skrivet i sten, utan finns det goda transportmöjligheter tillbaka till Kvikkjokk från andra avslutningsmål, så är det möjligheter som är intressanta.

Efter att ha studerat kartan och läst en del i forumet och i Grundstens "På fjälltur " så ser vår tänkta rutt ut så här:

Kvikkjokk – Aktse – Skierfe – höjden norr om Rapadalen – ner i Rapadalen vid Alep Vássjájågåsj – Rapadalen – Snawávágge – Mikkastugan – Álggavágge – Niejdariehpvagge – Sarvesvágge – Luottoláhko – Njoatsovágge – Pårek – Kvikkjokk

Vi kommer att starta runt den 14/7.

Det jag funderar mest på är:

1.Tiden! Hur många dagar kan turen ta, exkl 2-3 extradagar? Hur långt kan man beräkna att man klarar att gå per dag i Sarek? Jag har läst allt ifrån 10km/dag till att det är väldigt lättgånget = 20km vissa dagar? Jag spekulerar i 9 dagar + 2 extra… realistiskt?
För lite tid, eller har jag tid över?

2.Vaden, finns det några megahinder?

3.Stigningarna… så vitt jag kan se på karta så är det inte några luftigare/svårpasserade passager att ta sig förbi… möjligen på skrå vid Gierdogiesjtjåhkkå, har jag läst. Nerför Snawávagge?.

4.Pårek – Kvikkjokk ser blött ut på kartan.. men som jag förstått det så är det vältrampad stig med spänger?

5.De två extra dagarna kommer om de inte används till vandring, att användas för toppturer på Nåite och ev Borddetjåhkkå. Några problem som kan dyka upp här? Alternativ?

6.Något jag missat att tänka på?

Jag är givetvis öppen för andra ruttförslag.

Thomas
 
Punkt 4 o 5

det är inte speciellt blött utan bra stig med spänger på många ställen.Kortare partier som kan vara blöta finns nära
Tatasjön (jaja,det stavas väl med andra och många fler bokstäver nu!) innan man kommer på Kungsleden igen från Pårekhållet.Snabbgånget är det också.
Nåite är lätt att gå upp på (inte gått själv,men det ser lätt ut).
Pårtetjåkkå gick vi upp på utan större besvär från Sydsidan,ej från Luottolako,där är det nog en helt annan sak.
Det är brant ner från Snavvavagge när man går mot Mikka-hållet.Jag skulle förmodligen få backa nerför,uppför samma väg använde jag "fyrhjulsdrift" ibland.
Ni behöver inte gå ner i Njåtsosvagge från Luottolako om ni inte vill,man kan gena högre mot Säkok.
Har själv tänkt gå Alkavagge-Sarvesvagge på nåt sätt i sommar,de är de enda delarna av er tänkta tur jag inte gått.
Alla andra delar av er tur är jättefina(om vädret är bra).
 
Det är brant ner från Snavvavagge när man går mot Mikka-hållet.Jag skulle förmodligen få backa nerför,uppför samma väg använde jag "fyrhjulsdrift" ibland.
Ni behöver inte gå ner i Njåtsosvagge från Luottolako om ni inte vill,man kan gena högre mot Säkok.
.

Tack för bra feedback.

Brantheten ner från Snawavagge kanske ett litet orosmoment, men det låter som om det skall gå... i värsta fall får man väl gå i RD...

Genvägen från Luottoláhko är ju intressant som en tidsvinnare...(?)

Thomas
 
1.Tiden! Hur många dagar kan turen ta, exkl 2-3 extradagar? Hur långt kan man beräkna att man klarar att gå per dag i Sarek? Jag har läst allt ifrån 10km/dag till att det är väldigt lättgånget = 20km vissa dagar? Jag spekulerar i 9 dagar + 2 extra… realistiskt?
För lite tid, eller har jag tid över?
Jag gjorde ett snabbt överslag:
  • Kvikkjokk - Aktse - 1,5 dagar
  • Aktse - Mikka - 3 dagar
  • Mikka - Louttolahko - 2,5 dagar
  • Louttolahko - Kvikkjokk - 1,5 dagar
Antal dagar summerar till 8,5, så du hinner m a o! :)
Det går naturligtvis att forcera vissa sträckor om du skulla hamna i tidsnöd. Till exempel kan du beta av Louttolahko-Kvikkjokk på 1 dag. Men summa summarum tycker jag att din kalkyl håller.

2.Vaden, finns det några megahinder?
Inte som jag kan se det. Du har ju så klart den berömda Tjågnorisjågåsj en bit innan du når Mikkastugan, men då du vandrar finns nog snöbryggan kvar. Då det gäller Sarvesjåhkå och Alggajåhkå så har jag inte vadat dessa jokkar för egen del. Men enligt denna tråd så ska de normalt inte erbjuda några större problem. Alep Vassjajågåsj kan vara strid efter en period av värme (den avvattnar en glaciär), men överfarter bör alltid finnas.

3.Stigningarna… så vitt jag kan se på karta så är det inte några luftigare/svårpasserade passager att ta sig förbi… möjligen på skrå vid Gierdogiesjtjåhkkå, har jag läst. Nerför Snawávagge?.
Studera terrängen noga då du stiger ned i Alep Vassjajågåsj. Jag hamnade i ett onödigt brant parti. Då det gäller sträckan nedför Snavvávagge så är stigen tydligt upptrampad och nedstigningen är på långa vägar dramatisk.

Jag antar att du tänker ta dig upp på Louttolahko via Jeknavagge. Även där är stigningen inga större problem, men det är en del block och då stenarna är blöta kan det vara en idé att hålla sig en bit från avsatsen ned i Jeknavakkjåkåsj.

4.Pårek – Kvikkjokk ser blött ut på kartan.. men som jag förstått det så är det vältrampad stig med spänger?
Det stämmer.

5.De två extra dagarna kommer om de inte används till vandring, att användas för toppturer på Nåite och ev Borddetjåhkkå. Några problem som kan dyka upp här? Alternativ

6.Något jag missat att tänka på??
Låddepakte?
 
TAck Thomas

Skönt att få planeringen någorlunda bekräftad... skall studera de eventuella vaden och stigningarna du nämner ikväll, när jag har kartan framför mig...

Låddepakte har jag tänkt på som ev topptur... anledningen till att den valts bort initialt är att den ligger lite tidigt och att jag kände mig osäker kring tidsåtgången... men nu så känns det ju helt klart som att det kanske skulle vara intressant att prioritera Låddepakte före Borddetjåhkkå...

Låddepakte verkar lättare och sevärdare.

Thomas
 
Har som sagt inte kartan framför mig men Jeknavagge känner jag inte igen... utan tänker mig Sarvesvágge och sen ta sikte på sjön uppe på Louttolahko... parkera och upp på Nåite, men Jeknavagge kanske är en ginare väg?

Thomas
 
Senast ändrad:
Oj vad det suger i vandringstarmen när jag läser ditt vägval. Megatur med varierad terräng i hjärtat av Sarek. Speciellt Sarvesvagge som är min favorit. Riktig vildmark med stor chans att få se stora älgar.

En liten kommentar om svårgiheter och vad som kan förrycka en tidsplanering.
Väder och vad är de 'enda' svårigheter som inte kan planeras bort vid köksbordet.
Vädret är avgörande för om vaden är lätta eller svåra. Startade förra årets tur från Kvikkjokk till Ritsem sista veckan i juli.

Gick med gympadojor från Kvikkjokk till Pårek, spångat och lättgånget.

Det var mycket snö kvar på höjder > 1000meter. Det blev högsommarväder efter några dagar, vilket satte fart på snösmältningen. Många på kartan små jokkar fick jag välja väg över, inte bara att gå över som är vanligt.

Sarvesjokk bedömde jag som osäker att vada innan passuppgånget till Niejdariehpvagge. Var kanske extra noggrann då jag vandrade själv. Flera km av Niejdariehpvagges övre del var snötäkt så där var det lättgånget.

Välj gärna en tältplats i Sarvesvagge förslagsvis i närheten av renvaktarstugan. Ett Shangrila i hjärtat av Sarek.

Om vädret gör att förseningar uppstår, fundera redan nu på alternativa vägval som kan korta av turen.

Skulle jag välja EN utsiktstopp blev det Nåite på Luttolako. Men som alltid vädret avgör toppturen.

God tur.

/Janne
 
Oj vad det suger i vandringstarmen när jag läser ditt vägval. Megatur med varierad terräng i hjärtat av Sarek. Speciellt Sarvesvagge som är min favorit. Riktig vildmark med stor chans att få se stora älgar.

En liten kommentar om svårgiheter och vad som kan förrycka en tidsplanering.
Väder och vad är de 'enda' svårigheter som inte kan planeras bort vid köksbordet.
Vädret är avgörande för om vaden är lätta eller svåra. Startade förra årets tur från Kvikkjokk till Ritsem sista veckan i juli.

Gick med gympadojor från Kvikkjokk till Pårek, spångat och lättgånget.

Det var mycket snö kvar på höjder > 1000meter. Det blev högsommarväder efter några dagar, vilket satte fart på snösmältningen. Många på kartan små jokkar fick jag välja väg över, inte bara att gå över som är vanligt.

Sarvesjokk bedömde jag som osäker att vada innan passuppgånget till Niejdariehpvagge. Var kanske extra noggrann då jag vandrade själv. Flera km av Niejdariehpvagges övre del var snötäkt så där var det lättgånget.

Välj gärna en tältplats i Sarvesvagge förslagsvis i närheten av renvaktarstugan. Ett Shangrila i hjärtat av Sarek.

Om vädret gör att förseningar uppstår, fundera redan nu på alternativa vägval som kan korta av turen.

Skulle jag välja EN utsiktstopp blev det Nåite på Luttolako. Men som alltid vädret avgör toppturen.

God tur.

/Janne

Hej Janne, kul att du gillar mina vägval.

Skall studera vadet över Sarvesjokk... och en natt är planerad i Sarvesvagge.

Ja... vädrets makter är svåra att planera in... så 2-3 dagars marginal är att föredra och precis som du nämner så kommer Nåite att vara toppen som är sannolikast att vi bestiger, vi vet ju då hur vi ligger till tidsmässigt.då den ligger sent på turen och sen dels att Louttolahko - Kvikkjokk enligt flera källor är ganska lättgånget.

Tips på alternativa, snabbare vägar som kan korta turen vid behov, mottages tacksamt.

Thomas
 
Ner från Snawávágge

Brant, men absolut ingen fara.
Tja... helt ofarligt är det inte:
  1. Precis som Britt sa så behöver man kanske backa ner på dom värsta ställena.
  2. På väg ner mot lägsta punkten på stigen ska man inte lita på att stenblocken på sidan av stigen sitter fast... för det gör dom kanske inte.
  3. Vid ihållande regn kan stigen undermineras och plötsligt brista och försvinnna ner för slänten. (egen erfarenhet: Sarekvandringen 2003 dag 6). Det kallas inte för rasbrant för intet...

M.a.o. ta det försiktigt!

Annars låter det som en trevlig tur! Har gått de flesta delarna av den fast inte på en och samma tur.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Tja... helt ofarligt är det inte:
  1. Precis som Britt sa så behöver man kanske backa ner på dom värsta ställena.
  2. På väg ner mot lägsta punkten på stigen ska man inte lita på att stenblocken på sidan av stigen sitter fast... för det gör dom kanske inte.
  3. Vid ihållande regn kan stigen undermineras och plötsligt brista och försvinnna ner för slänten. (egen erfarenhet: Sarekvandringen 2003 dag 6). Det kallas inte för rasbrant för intet...

M.a.o. ta det försiktigt!

Annars låter det som en trevlig tur! Har gått de flesta delarna av den fast inte på en och samma tur.

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Tack Claes,

Skall läsa om din Sarekvandring i kväll... har varit inne på din sida förut och lärt mig mycket matnyttigt.

Snawavagge skall nedstigas med försiktighet... möjligtvis kan vi vända på turen så att vi får branten uppför... men tanken var att vi skulle få enkel transportvandring på Kungsleden första 1,5 dagen och att sen komma in "rätt" över Rapadalen. Nu visade ju det sig att det även är lättvandrat mot Pårek och på Louttolahko, så det kanske kan vara en idé vända på steken...

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.