Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare

Hej! Jag och två kompisar tänkte vandra kring Rjukan och Gaustatoppen nu 1-5 juli. Vi har två olika förslag på rutt, som jag har bifogat som bilder. Båda innefattar att utgå från Rjukan, gå upp till Gaustatoppen via den västra leden, och sen gå längs med gaustatoppen söderut och vika av antingen västerut eller österut. Det ena förslaget slutar inte i Rjukan, utan en bit utanför och skulle då innefatta att antingen lifta in i Rjukan eller ta en buss eller liknande för att komma tillbaka till bilen som vi har ståendes i Rjukan.

Vi tänkte spendera första halvdagen när vi kommer fram med att bara ta oss upp från Rjukan till ca 1000 m höjd, upp på fjället. Sen andra dagen tänkte vi ta oss upp på Gaustatoppen, ta nån våffla och sen vandra vidare. Den västra rutten är ca 35 km, och den östra ca 40 km.

Mina frågor är:

Hur är vattnet däromkring, är det lugnt att dricka?

Är det nån som har vandrat i området innan och kan komma med tips/synpunkter på ruttförslagen?

Hur är västra approachen uppför Gaustatoppen, ser ganska brant ut?

Bilagor

• 35222214_10155854019388821_72034482818908160_n (1).jpg
    35222214_10155854019388821_72034482818908160_n (1).jpg
    64.6 KB · Visningar: 666
  • 35297270_10155854058668821_7003922286210187264_n (1).jpg
    35297270_10155854058668821_7003922286210187264_n (1).jpg
    54.4 KB · Visningar: 491
Mina frågor är:

Hur är vattnet däromkring, är det lugnt att dricka?

Är det nån som har vandrat i området innan och kan komma med tips/synpunkter på ruttförslagen?

Hur är västra approachen uppför Gaustatoppen, ser ganska brant ut?

1. Jag har druckit vattnet från bäckar i området. Det har gått helt fint, trots att där är ett å annat får. Man kan ju undgå de värsta fårställena..

2. Har gått topptur på Gaustatoppen x flera sommar/vinter, men alltid från öst, ”normalveien” där man först kör bilen upp till bommen (vinter) eller sjön (sommar). Man startar då på ca 1100 meter (?). Vad det gäller dina två förslag tycker jag den västra varianten ser mest kul ut. Det är ”bakvägen upp” och säkert inte lika många som går där jämfört med att komma österifrån. Brant upp mot ryggen som leder till Gaustatoppen, ja, men kan inte tänka mig att det är några problem att vandra. Landskapet på det hållet (väster) tycker jag också ser mer spännande ut, än at komma österifrån. Från dalbotten nere i Rjukan upp till toppen är det bort mot 1600 höjdmeter, det är bra om man vil gå många höjdmeter :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svar!

Vet du hur det är med parkering i Rjukan, har tänkt att det inte borde vara några problem att parkera där i 5 dagar, men är det det?

Inga problem att parkera i Rjukan ett par dgr, så länge man har sunt förnuft. Det är en stilla by med enbart trevligt folk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips