Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring

Hej, planerar inför sommarens fjällvandring och skulle vilja ha lite feedback om eventuella svårigheter eller annat viktigt att veta.

Jag har försökt veva ihop stugplatser & sträckor som jag inte har vandrat tidigare som Kårsavagge och Unna Allakas området, samt Övre Vistasvaggi och Alisvagge. Kilometerangivelsen är vid några sträckor på ungefär. Jag kommer att ha tält med mig och använder mig av stugorna när det passar. Jag kommer att ha en relativ lätt packning. Bifogar en översikt över den sträckan jag ska vandra. Hoppas den rödstreckade linjen syns på bilden.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • 22-05-28, rutten över sommarens fjällvandring_1.jpg
    22-05-28, rutten över sommarens fjällvandring_1.jpg
    2.7 MB · Visningar: 65
En rejäl och imponerande tur. Jag saknar bara en plats. När du ändå planerar att genomföra så många vandringskilometrar i denna del av fjällvärlden, så MÅSTE du väl se till att passera Frippes fall också.

Lycka till med planerandet!

/Håkan F
 
En rejäl och imponerande tur. Jag saknar bara en plats. När du ändå planerar att genomföra så många vandringskilometrar i denna del av fjällvärlden, så MÅSTE du väl se till att passera Frippes fall också.

Lycka till med planerandet!

/Håkan F
Tack, jag har faktiskt tänkt på det, ligger inte direkt på den streckningen jag ritat. Men tror den ligger lite till höger när man går upp från Kårsavaggi via Latnjavaggi. Jag sparade en bild med en markering om Frippes fall som du en gång la upp här, som vanligt hittade jag den inte nu när jag behövde det.
Det är kanske för många km på vissa sträckorna, särskild mot slutet.
 
Vilken fin tur! :D Det vanliga tipset rörande vadet vid Valfojåkka är att gå norr om sjö 946 om vadplatserna avskräcker. Vadet öster om valfojåkka-nödstugan är brett och grunt. Även ett vad strax innan Stourkärpel går att gå upp en liten bit österut (200m), men det ser ut som på din sträckning att du inte passerar där.
 
Vilken fin tur! :D Det vanliga tipset rörande vadet vid Valfojåkka är att gå norr om sjö 946 om vadplatserna avskräcker. Vadet öster om valfojåkka-nödstugan är brett och grunt. Även ett vad strax innan Stourkärpel går att gå upp en liten bit österut (200m), men det ser ut som på din sträckning att du inte passerar där.
Tack, norr om sjö 946? På kartan heter en sjö 948 och 962. Hittar inte en sjö som heter 946 men du kanske menar 948. Då skulle man gå norr om sjön. Det ser trångt ut längs norrsidan men kanske går. Får se hur det ser ut i verkligheten.
Vadet vid Stuor Kärpel behöver jag inte passera, följer inte de prickorna på kartan exakt.
 
Tack, norr om sjö 946? På kartan heter en sjö 948 och 962. Hittar inte en sjö som heter 946 men du kanske menar 948. Då skulle man gå norr om sjön. Det ser trångt ut längs norrsidan men kanske går. Får se hur det ser ut i verkligheten.
Vadet vid Stuor Kärpel behöver jag inte passera, följer inte de prickorna på kartan exakt.
Finns några bilder "Dag 1" på sjön: https://utenatter.wordpress.com/2017/08/18/katterjakk-nikkaluokta-augusti-2017/ . Vadet vid Valfojåkka diskuteras här lite då och då, och ibland är det lugnt, ibland är det inte det, så det är bra med alternativ tänker jag.
 
Finns några bilder "Dag 1" på sjön: https://utenatter.wordpress.com/2017/08/18/katterjakk-nikkaluokta-augusti-2017/ . Vadet vid Valfojåkka diskuteras här lite då och då, och ibland är det lugnt, ibland är det inte det, så det är bra med alternativ tänker jag.
Tack, jag tittade snabbt på bilderna och ja, det ser brant ut norr om sjön. Tror inte jag vågar gå där. Ser också du vandrade i Augusti och det fanns snö kvar. Jag ska vandra i mitten av Juli till slutet, så det finns risk för mer snö vid den tiden. Vi får se tills dess hur vattenståndet och ser ut.
 
Jag gick Unna Allakas - Katterjåkk 1-3 aug förra sommaren, då var det fortfarande snö på sina ställen så du får nog räkna med snö.

Leden är omdragen så den går över det andra vadet på din kartbild. Det var två passager med några öar i mitten. På den ena var det lite högt att ta sig upp så jag var glad att jag gick norrut och inte behövde glida ner där.
 

Bilagor

  • 3CBD12A7-4CA4-4B39-B806-E644F61E2B04.jpeg
    3CBD12A7-4CA4-4B39-B806-E644F61E2B04.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 59
2020 gick jag Abisko - Lapporten - Mårmapasset - Vistas.
Det gröna partiet norr om Aliseatnu är riktigt tufft. Björkskog, vide, fötterna försvinner, det är du och älgarna...
Jag fick Lantmäteriet att ta bort stigmarkeringen för det finns ingen stig.
Länsstyrelsen var heller inte pigga på att röja denna del och då åkte markeringen bort.
Kanske är det lättare att komma västerifrån.
Nissonjohka kan det vara en del vatten i, jag vadade den längre västerut. Djupare ravin, men lägre vatten där.
Är du pigg i benen och vädret är fint kan jag rekommendera turen över Mårmapasset.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.