Cykla Helgelandskusten, Norge

Jag planerar en cykeltur längs Helgelandskusten i norra Norge. Är det någon annan som har cyklat där? Jag har lite undringar...
Fråga 1: Det är tunnlar lite här och var längs väg Fv17. Funkar det bra att cykla igenom dem? Tycker att det låter ganska obehagligt. (Jag vet att Svartistunneln är stängd för cyklister så jag ska försöka ta mig runt den.)
Fråga 2: Får man ta med sig cykel på alla färjorna i Nordnorge?
Tacksam för svar!
/Emma

Bilagor

• Helgelandskusten.jpg
    Helgelandskusten.jpg
    36.8 KB · Visningar: 12,301
Cyklade där för ett par år sedan, underbart vacker sträcka. Inga problem att cykla genom tunnlarna även om det bitvis var lite obehagligt med alla bilar så tätt inpå. Se till att alltid ha belysningen på när du kör genom tunnlarna och ta gärna på en reflexväst själv också.

Det var aldrig några problem att få ta cykeln med på färjorna. Oftast mycket hjälpsam och trevlig personal.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Cyklade där för ett par år sedan, underbart vacker sträcka. Inga problem att cykla genom tunnlarna även om det bitvis var lite obehagligt med alla bilar så tätt inpå. Se till att alltid ha belysningen på när du kör genom tunnlarna och ta gärna på en reflexväst själv också.

Det var aldrig några problem att få ta cykeln med på färjorna. Oftast mycket hjälpsam och trevlig personal.

Det var bra besked, tack! Har tips på smultronställen längs vägen? :)

Ang Helgelandskusten

Instämmer med Leos beskrivning. Cyklade Helgelandskusten på väg hem från Nordkapp och Lofotenöarna. Troligen Skandinaviens vackraste väg och fullt av fina ställen att ta paus eller slå läger. Hade dålig koll på området men så här efteråt önskar jag att vi stannat några dagar och vandrat eller besökt öarna ut med kusten.
Se till och ha gott om låga växlar och gärna lätt packning för backarna är ofta långa och branta. Go tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips