Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014?

Hej
Jag planerar att i juni ta färjan till Helsingfors och sedan cykla till St Petersburg. Därifrån till Murmansk och sedan Lofoten. Sedan via Trondheim hem till Stockholm. Det skulle vara roligt att få ihop en liten grupp av likasinnade. Folk som gillar att cykla ca 8-10 mil om dagen och laga mat på spritkök eller öppen eld i midnattssolen. Man kan ju så klart avbryta resan tidigare om man vill. Även att få sällskap bara till St Petersburg tycker jag vore kul. Att cykla själv har jag redan gjort en hel del. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.
Kan även låna ut några cyklar och hjälpa till att serva dem.
Finns det förresten någon av läsarna som redan har cyklat i regionen Murmansk - Lofoten? Hur är vägarna och hur långt är det mellan affärerna?
 
Vilket äventyr :cool:

Har inte cyklat men funderat på att bila och därför gjort lite research. Sträckan från Murmansk och söderut mot Petersburg lär vara i riktigt dåligt skick. En hel del tung trafik, tjälskadade och underdimensionerade vägar men massvis med farliga korsningar och infödingar som kör som om man var själv på vägen. Det ryktas om att det är fler rattonyktra än nyktra. Folk som åkt sträckan intygar att eventuella njursten som man haft skakat sönder ;)

Det är så glest med bensinstationer att inga tillfällen att tanka får missas. I affärerna är utbudet ofta begränsat. Det handlar om glesbygd även med ryska mått mätt.

Med andra ord otroligt häftigt men det gäller att se upp och vara på sin vakt.
 
Hej
Jag planerar att i juni ta färjan till Helsingfors och sedan cykla till St Petersburg. Därifrån till Murmansk och sedan Lofoten. Sedan via Trondheim hem till Stockholm. Det skulle vara roligt att få ihop en liten grupp av likasinnade. Folk som gillar att cykla ca 8-10 mil om dagen och laga mat på spritkök eller öppen eld i midnattssolen. Man kan ju så klart avbryta resan tidigare om man vill. Även att få sällskap bara till St Petersburg tycker jag vore kul. Att cykla själv har jag redan gjort en hel del. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.
Kan även låna ut några cyklar och hjälpa till att serva dem.
Finns det förresten någon av läsarna som redan har cyklat i regionen Murmansk - Lofoten? Hur är vägarna och hur långt är det mellan affärerna?

Tänkte också någon gång cykla till St Petersburg. Undrar hur komplicerat det är med visum när man färdas med cykel just i det området
 
s:t petersburg

Skulle jag eventuellt kunna haka på till troligen nångång sommaren 2014 (juli?). Hur planerar man detta vidare?:)

Tänker nog dock försöka längs kusten tillbaka på finska viken o sen nån färja tillbaka till sverige riga eller tallin eller gdansk typ.

Grov uppskattning medmätt på dataskärmen o google maps ca 45-50 mil va helsinki-s:t petersburg?:)) från ryska gränsen tror jag man cyklar längs kusten...

(tror nog Karlaugust kan lockas följa med på detta åsså..:))

I övrigt är jag 40plus som man säger o någorlunda tränad o van ute ..har dock aldrig långcyklat me packning men har en sjysst cykel som jag skulle kunna tänka mig och lassa på lite tunga grejer på..:)(=begränsad budget dock )

det e väl bara o köra! Åke N
 
Andreas Thinius fr Tyskland berättar på sin websida www.cycleguide.de om sina turer, bla Petersburg till Murmansk via Solovetsky. Lite knepigt att navigera på sidan tycker jag. Men den som söker, han finner.
 
Jag cyklade Trondheim- Kirkenes för några somrar sedan. E6 är inte så inspirerande. Tog därför med gott samvete färjan ut till Lofoten. La till Vesterålen och Senja för att få samma kilometrar. Val fick jag se på färjan till Andenes. Ni gör ett gott val att cykla från norr till söder. Man syns bättre eftersom man cyklar på havsidan och syns bättre. RV 17 rekommenderas som vanligt varmt då det i mitt tycke är vackrast på sträckan. Från Trondheim hade jag nog cyklat in vid Hjerkinn och fortsatt mot Sverige. En ganska vacker och inte så trafikerad väg. Sen vidare på tresiffriga vägar mot Stockholm.
 
Vi var ett gäng som åkte denna sträcka med en Landrover Defender samt 2 motorcyklar sommaren 2011.
Vid ryska gränsen vid Vyborg tg det ca 3tim att ta sig igenom, mycket lastbilar och ingen har bråttom i huvudtaget, och även om u har alla papper i sin ordning så letar dom gärna efter fel, så att du inte ska bli genomsläppt. Nåväl, St. Petersburg är en fantastiskt vacker stad!, enormt stor, detaljerad karta är ett måste.Finns mycket sevärt. Sen har du 140mil bush upp till Murmansk. De sista 30 milen, kring vita havet och ut på Kolahalvön är klart bristfälliga (iallafall då) Ler/grusväg, endast en bilbredd och i princip den enda trafiken man möter är lastbilar. Det är svårt att hitta bra kartor, men vägen är given! Finns typ en vägkorsning halvvägs upp, annars är det raka spåret.

Kan varmt rekommendera Hotell ParkInn i centrala Murmansk, jobbar(jobbade?) en svensk tjej i recepetionen, god standard och med en frukostbuffé som slår det mesta.

Att sen ta sig till via ryskt militärområde upp till norska gränsen ska normalt inte ge några problem, men tänk på att gränsstationen stänger ca 22-23 tiden på kvällen, och du får inte vistas på militärområdet under natten, så kommer du för sent så skickar dom dig bestämt tillbaka till Murmansk (20mil). Vårt eget äventyr kring gränsen och på militärområdet kan det skrivas en hel bästsäljare om, så låter det vara.. =P

Sen är ju Nordnorge kanske vackrast i världen om sommaren, om man har tur med vädret vill säga. Vi gjorde en tur till Nordkapp och Tromsö på vägen. Tromsö rekommenderas varmt om man har lite tid över. Sen som Luktafotogen skrev, så försök använda småvägarna söderut, genom Tamokdalen, Lofoten, Rv. 17 mfl. Tänk bara på att det tar tid att ta sig fram i Norge, vägarna norr om Narvik är sinnessjukt krokiga och kuperade, men ack så vackert=)

Rekommenderar även jag att ta Hjerkinn-Rondane-Idre-Mora på väg hem till Sthlm.
 
Helt ärligt trodde jag att Norge skulle plana ut uppe i norr men det gör det aldrig. Möjligen Alta- Kirkenes som är lite flackare.

Nordnorge är som vackrast när vinterns sista solstrålar färgar bergen röda för att försvinna och inte komma åter förrän om några månader. Eller när bergstopparna syns som en relief mot norrskenet. Alla som inte tycker som jag i den frågan har hål i huvet. ;)
 
Tänkte också någon gång cykla till St Petersburg. Undrar hur komplicerat det är med visum när man färdas med cykel just i det området

karlaugust! Jag cyklade i Ryssland sommaren 2012. Då var det så att om man ville stanna längre än en månad behövde man ett inbjudnadsbrev. Det kunde man antingen organisera privat eller så kunde man köpa ett komplett affärsresevisum hos t.ex rysslandsresor.se. Jag lyckades nästan med ett privat inbjudnadsbrev (från en tjej som jag hade brevväxlat några gånger inom en språkutbytesorganisation kallat tandem) men det visade sig att det skulle ta en månad att få inbjudnadsbrevet stämplat. Denna väntetid skulle försena min resa och därför betalade jag 2500 kr till rysslandsresor.se. Deras visum funkade faktiskt, men jag var tvungen att inom 72 timmar ta in på ett hotell för att registrera mig i Ryssland.

Nu kan jag mycket mer ryska och jag tycker det vore verkligen roligt om du följde med, Karlaugust! Kontakta mig via mail ifall du är intresserad!

Skulle jag eventuellt kunna haka på till troligen nångång sommaren 2014 (juli?). Hur planerar man detta vidare?:)

I övrigt är jag 40plus som man säger o någorlunda tränad o van ute ..har dock aldrig långcyklat me packning men har en sjysst cykel som jag skulle kunna tänka mig och lassa på lite tunga grejer på..:)(=begränsad budget dock )

det e väl bara o köra! Åke N

Åke, jag är också 40+ (Häromdan fyllde jag trettionitton). det vore kul om du också följde med! Känner du Karlaugust? Jag kan dock inte cykla så sent som i Juli. Planerar lämna Stockholm omkring 10/6. Kan du då? Kontakta mig gärna via wilfried.steinbach@gmail.com

Andreas Thinius fr Tyskland berättar på sin websida www.cycleguide.de om sina turer, bla Petersburg till Murmansk via Solovetsky...

Tack, Claes för tipset! Denna Blogg kände jag faktiskt inte till fastän tyska är mitt modersmål.. Ditt också?

Vi var ett gäng som åkte denna sträcka med en Landrover Defender samt 2 motorcyklar sommaren 2011.
Vid ryska gränsen vid Vyborg tg det ca 3tim att ta sig igenom, mycket lastbilar och ingen har bråttom i huvudtaget...
Kan varmt rekommendera Hotell ParkInn i centrala Murmansk, jobbar(jobbade?) en svensk tjej i recepetionen, god standard och med en frukostbuffé som slår det mesta.
...
Rekommenderar även jag att ta Hjerkinn-Rondane-Idre-Mora på väg hem till Sthlm.
Som tur är har vi ingen bil eller motorcykel med oss. Med cykel brukar ingen reagera när man cyklar förbi kilometerlånga köer. Och papperskrångel har jag inte heller råkat ut för ännu!
Ska kolla om svenskan finns kvar i ParkInn i Murmansk ifall jag kommer dit!
Tack också för tips ang vägval!


Helt ärligt trodde jag att Norge skulle plana ut uppe i norr men det gör det aldrig. Möjligen Alta- Kirkenes som är lite flackare.

Nordnorge är som vackrast när vinterns sista solstrålar färgar bergen röda för att försvinna och inte komma åter förrän om några månader. Eller när bergstopparna syns som en relief mot norrskenet. Alla som inte tycker som jag i den frågan har hål i huvet. ;)

jag tror du menade höstens sista solstrålar? Tack för alla tips! Vill inte du följa med?
 
Jag menade vinterns men skrev lite fel med några månader eftersom Glomfjord är så nära polcirkeln man kan komma. Vi hade snövinter det året och solen blev sällsynt.
 
Nu spammar jag den här tråden men affärer i Norge finns det gott om. Har man ett par dagsetapper 15-20 mil i packningen klarar man sig bra. Enda gången var på RV17. Då var jag och det Tyska paret jag tog följe med en bit väldigt lyckliga över att fylla på förråden. Det var i affären nära Engavågen. Har nog aldrig varit så glad över att finna en livsmedelsbutik och jag fick svårt med att rymma allt lyx som inhandlades. Bland annat en flaska sojaolja som hängde i min nätficka och råkade slipas ner mot asfalten så att innehållet sakta spreds i droppar 30 mil norrut tills misstaget upptäcktes. Toaletter finns ofta vid färjelägena där man kan ta en snabbdusch vid handfatet. Mellan Narvik och Bodö finns en kringkörningsväg runt en tunnel där det sipprar vatten som värmts längs en läng sydvästlig granitvägg. Har man tur kan man duscha där!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
luktafotogen Någon mer som medvetet undviker cykelleder? Långcykling 12
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
SeekOut Någon som cyklat i Mongoliet? Långcykling 6
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
Carrooll Cykla Gbg - Barcelona. Någon som vill hänga med? Långcykling 9
AnnMikaela Någon som vil långcykla i sommar? Långcykling 4
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
BananaBoss En triplet, någon? Långcykling 5
focus någon som cyklat söder ut från narvik Långcykling 7
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
abielk Silvervägen någon? Långcykling 0
bananmannen Beijing -> London, någon? Långcykling 1
Swedontour Någon som vill hänga på? Långcykling 5
Malin Rendahl Någon intresserad av att cykla gnm Central amerika?? Långcykling 3
Håkan K Hjulbygge, någon? Långcykling 5
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
Cippan Crescent Oden någon? Långcykling 0
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
hedencrona skandinavien runt, någon? Långcykling 12
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
E.S.S Är det någon som har en bra cykel att sälja Långcykling 5
Shockstone Känner ni till någon amerikanskt diskussionsforum ? Långcykling 2
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
hannulan Kyrgysztan, Tadjikistan och nåt mer kanske? Långcykling 4
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Långcykling 1
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.