Cykla Treriksröset - Smygehuk

Hej
Jag har planerat att genomföra en dröm om att cykla sträckan Treriksröset - Smygehuk alternativt Karesuando - Smygehuk. Min tanke är att följa Sverigeleden men skulle vara kul o starta från Röset om jag ändå ska göra den grejen. Jag ska göra detta på egen hand och det är den första riktiga långcyklingen. Jag behöver därför alla tips man kan få. Min fysik är bra, fd långlöpare och nu cyklar jag en hel del både inomhus och utomhus. Jag har inga ambitioner med att göra det snabbast möjliga eller nåt sånt. Jag vill bara göra grejen och njuta av Sverige. Men jag har ju naturligtvis en begränsad tid (säg en semesterperiod på fyra-fem veckor) och en budget som jag inte har nån aning om ännu.

Så ge mig alla tips och råd ni kan. Jag behöver det.
Allt från utrustning till ruttinfo. och annat matnyttigt.

Jag kommer att cykla på en vanlig cykel av hybridtyp som jag inte inköpt ännu men ska när jag vet vilken såklart.
 
Det gäller att välja en egen bra avvägning mellan vikt och bekvämlighet. En del gillar bekvämt och ganska tung packning, andra klarar sig med mkt lätt utrustning och kan cykla längre per dag. Ett val man måste komma fram till själv.

Fundera på och testa tält & campinggrejor osv som ett litet projekt i förväg.

Provcykla med prylarna en helg el två innan. Cykla mkt på cykeln innan så att allt funkar.

Googla upp sevärdheter att besöka i förväg.

Välj själv småvägar på kartan, bara kul med omvägar, behöver inte vara rakaste vägen, har du tid kan du ju lägga in vildmarksvägen.

Stressa inte, lev i nuet, en dag itaget.

Eller köp vilka skitprylar som helst och cykla iväg, det funkar.
 
Om du vill ha lite inspiration och kanske se andras vägval etc, här är två sportdrycker som har cyklat från söder till norr under sommaren (du kan dock strunta i tidsaspekten, du verkar ju ha en annan inriktning):
Umara
Maurten
 
När tänkte du göra resan? Just nu är det bara att glömma att ta sig till Treriksröset. Finska gränsbevakningen är stenhård, inte en chans att komma över om man inte har giltigt skäl vilket transit till delar av Sverige du måste passera en bit av Finland INTE är enligt dom. Skulle inte heller gärna göra det alltför sent på hösten, kan bli snöfall en bit in i september och den bestående snön lägger sig i början av oktober.
 
Det gäller att välja en egen bra avvägning mellan vikt och bekvämlighet. En del gillar bekvämt och ganska tung packning, andra klarar sig med mkt lätt utrustning och kan cykla längre per dag. Ett val man måste komma fram till själv.

Fundera på och testa tält & campinggrejor osv som ett litet projekt i förväg.

Provcykla med prylarna en helg el två innan. Cykla mkt på cykeln innan så att allt funkar.

Googla upp sevärdheter att besöka i förväg.

Välj själv småvägar på kartan, bara kul med omvägar, behöver inte vara rakaste vägen, har du tid kan du ju lägga in vildmarksvägen.

Stressa inte, lev i nuet, en dag itaget.

Eller köp vilka skitprylar som helst och cykla iväg, det funkar.
Tack för superbra idéer. Det där med vi att testa innan låter väldigt klokt. Jag tänker mer "lagom" bekvämlighet och lösa saker efter vägen som jag har behov av. Tänker (Snake att jag cyklar 10-12 mil om dagen och så lite vilodagar då och då. Jag vill som sagt se Sverige och har ingen ambition att göra något slags rekord eller tävla. Jag vill bara genomföra det.
 
När tänkte du göra resan? Just nu är det bara att glömma att ta sig till Treriksröset. Finska gränsbevakningen är stenhård, inte en chans att komma över om man inte har giltigt skäl vilket transit till delar av Sverige du måste passera en bit av Finland INTE är enligt dom. Skulle inte heller gärna göra det alltför sent på hösten, kan bli snöfall en bit in i september och den bestående snön lägger sig i början av oktober.
Nästa sommar typ från midsommar och framåt. Tänkte börja uppifrån.
 
Kolla så det är farbart till Treriksröset innan du åker. Kan vara snö på fjället över Malla nationalpark.(cykelförbud). Båten över Kilpisjärvi börjar gå vid den tiden, om sjön är isfri.
 
Jag cyklade Haparanda -Smygehuk för några år sedan. Flyg till Luleå med cykeln, sen godsbuss till Haparanda. Ca 10 mil per dag med vilodagar inlagda. Bodde i tält ute i naturen eller camping, vandrarhem, hos vänner osv. Följde i stort sett Sverigeleden. Ibland några avstickare. Viktigt för mig var det gällde min utrustning: cykel med upprätt styre och lädersadel som fjädrar (ryggproblem krävde detta, mer vindmotstånd men fin utsikt), 24-växlar, vattentäta väskor fram/bak/säck för liggunderlag/tält, regnkläder inkl skydd för skor och hjälm och diskhandskar över cykelhandskarna, skärm på hjälmen och ordentliga solglasögon, cykeldator. Hade inga speciella cykelskor, bara vanliga goretex vandringsskor. Resan tog 24 dagar (exkl vilodagar). Bästa resa jag har gjort, fantastiskt sätt att se Sverige och träffa människor! Otrolig frihetskänsla att rulla i egen takt och njuta. Hoppas du får en fin tur nästa år.
 
Biketouring är suveränt, och blir bara bättre med mer erfarenhet. Har gjort många långa turer, och i början så var jag alltför inriktad på att tänka på mål och sträckor, och att fundera på hur långt man kommer att hinna nästa vecka och hur långt det är kvar. Big Error. Filosofiskt mkt bättre att ta en dag i taget och enjoy, cykla så långt man känner för varje dag, med tiden så kommer man långt.

Några map & info Appar & bookmarks i en Smartphone, för att hitta all service & navigering & sightseeing man behöver. Och en extra powerbank.

Men prova som sagt cykeln och prylarna så mkt som möjligt i förväg. Och kolla in cykelväskor odyl, och hur man packar grejjorna på cykeln. Sen lite verktyg, slangar, buntband & silvertejp oxå !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.