Cykeläventyr med 9åring - Sthlm

Hej hej! Jag och min 9åring skulle vilja göra ett äventyr tillsammans, gärna över några dagar med spännande övernattningar i tält. Vi bor i Stockholm och vill utgå här ifrån. Jag kommer ha cykelvagn till all packning och min son cyklar själv. Vi vill att resan skall vara säker och inte allt för utmanande och avskräckande så det blir vår första och sista cykelresa tillsammans 😂
Är det nån som har några tips på var vi kan cykla? Verkar finnas hur mycket som helst! Någon som orkar delge mig lite råd så vore det uppskattat!
Bästa hälsningar från Johan i Järfälla

HasseQ

Temp. avstängd
Det finns en hel del fina småvägar att cykla N om Stockholm, problemet är väl mest att hitta mysiga campingställen. Det är ju ingen vildmark direkt, även om det finns små bitar skog här och var där man kanske kan trycka in ett tält. Jag skulle satsa på Sörmland, båt till Mariefred eller tåg till Gnesta, och sen cykla en runda. Kolla in butiker, fikaställen och matställen i förväg.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Som sagt pendeltåg till Gnesta är bra idé. Tyvärr kan spärrvakterna gnälla om att cykelkärran inte är tillåten. Borde gå bra om du fäller ihop den. Även Sörmlands länstrafiken moderna tåg har platser för cyklar.

Södertörn funkar utan tågtransport. Tåg t ex vägen förbi Tyresö slott till Vissvass och så vidare via Åva till Västerhaninge Tungelsta Grödinge färjan till Mörkö och så tillbaka via Södertälje och Tullinge på småvägar och cykelbanor.

Thure

Hmm, och hur är det med att fricampa i naturen på Åland ?:)

https://www.visitaland.com/articles/allemansratten/

Stora delar av fasta Åland och skärgårdarna är glest befolkade. En del affärer finns på landsbygden och i skärgårdskommunerna. https://issuu.com/visitaland/docs/alands_ringvag_2020

Jag har paddlat en del i skärgården och där har det gått bra att fricampa men det kan vara lite svårt att få tag i dricksvatten när man paddlar kajak.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips