Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig?

Hej!

Jag heter Alexander, är 22 år, och älskar cykeläventyr! Äntligen har jag kommit till skott med att börja planera sommarens cykelsemester, tjohoo! Även om jag gillar att ta saker som de kommer och alternera min rutt utefter vägen så är den grova planen att ta mig från Treriksröset/Tromsø till Smygehuk. Sverige från norr till söder helt enkelt. På vägen mellan min start och slutpunkt finns det flertalet destinationer/vägar/städer som jag önskar besöka under resan. Högt upp på listan står våra underbara nationalparker och absolut Kebnekaise. Då km/dag inte är det viktigaste för mig så räknar jag med att resan kommer ta ungefär 1 månad. jag berättar gärna mer om reseplaneringen och liknande om det finns ett intresse : )

Nu undrar Jag om det finns någon här som sitter och planerar ungefär samma resa som mig? För mig är den sociala delen och möjligheten till nya kontakter en stor del av mina cykelresor, därför skulle jag tycka det var superkul att hitta några likasinnade här! Till alla andra, kanske har du gjort liknande resa och har erfarenhet som du vill dela med dig av? Jag uppskattar all information som ni kan tänka er att delge med mig!

För er som undrar, har jag tidigare erfarenhet av touring och har bland annat cyklat Stockholm -->Kalmar (tur och return) + Öland och Gotland runt själv.

ser verkligen fram emot att höra från er!
 
Hur tänker du ta dej till treriksröset?
Hej!

Tanken i dagsläget (som absolut inte är slutgiltig) är att jag kommer ta mig till antingen Narvik/Abisko/Tromsö med tåg eller flyg (flyg till Narvik/Tromsö då) Om jag flyger kan jag få med cykel som special bagage, men om jag tar tåget så har jag hört gott om bussgods för att frakta cykeln!

Har du några andra tips eller kanske erfarenheter av detta?
 
Hej igen. Har inte själv långcyklat i dessa trakter, men vistats där en hel del och bl a träffat och pratat med långfärdscyklister både längs kusten, i Finnmarkens inland och på vägen från Kilpisjärvi och söderut. Vad jag förstått så startar du cykla i Tromsö och ta kustvägen till Narvik (??) En helt underbar sträcka! Få cykeltransport till Kilpisjärvi säjs vara jäkligt svårt både norr och söder ifrån. Men att cykla (eller bila) dit är helt överkomligt. Ett litet litet tips bara, ska du cykla genom Finnmarken på sommaren, så ta med MYGGMEDEL. I Karajokk och Kautekaino har jag träffat flera grovt sönderbitna, på gränsen till hysteriska, cyklande. Och förstås är det långa avstånd på nordkalotten, men det ser du ju på kartan.
Fråga gäna om du undrar något. Annars god tur!
 
En sån underbar ide. Tänk om jag vore 50 år yngre Då skulle jag hänga på. Cyklade en del förr. Inga sådana strapatser men tog mig en vecka då och då i Östergötland och angränsande län. 50-60 mil på en vecka. Sov i skogen i bland under bar himmel. Har nog inte i något annat sammanhang upplevt en sådan frihetskänsla och en sådant oberoende som under mina turer med cykel. Och vilka oförglömliga möten med människor jag mötte. Nu är jag 70 år gammal och hänger på mig ryggsäcken och vandrar ett par dagar då och då. Jag har inte så mycket tips att ge dig utöver det att ta tid på dig när du möter människor som undrar vem du är och vart du är på väg. Det är dom mötena som lyser klarast när du blir lika gammal som jag. Kommer du att skriva i detta forum om resan ska jag följa dig nogsamt. Lycka till.
 
Kom att tänka på några trevligheter också. Från Kilpisjärvi och söderut kommer efter tag till Karesuando. Ett trevligt, nästan lyxigt vandrarhem mitt i byn och en fin camping strax söder om (i alla fall för ett par år sedan). Ytterligare en bra bit söderut kommer man till en by som heter Arevaara. Ta till vänster här (=österut) och följ den lite mindre vägen längs Muonio älv, mycket fint och naturskönt! Man kommer då in "bakvägen" till Pajala. Och slipper trängas med dom stora och tunga malmbilarna som kör järnmalm från Kaunisvaaragruvan till Svappavaara.
 
I Karesuando börjar också den cykelled, som går genom hela Sverige och slutar i Helsingborg. Men rekommenderar dock att följa Torne älv ner till Haparanda och sedan välja fortsatt väg därifrån.
 
Hei, sykler dere bare over grensen da? Uten karantene og hele spektakelet? Vi har tenkt å vandre fra Sverige til Norge, men hørt om at det skal være skape grensekontroll. Noen som har gjort seg noen tanker her?
 
Hej!

Jag heter Alexander, är 22 år, och älskar cykeläventyr! Äntligen har jag kommit till skott med att börja planera sommarens cykelsemester, tjohoo! Även om jag gillar att ta saker som de kommer och alternera min rutt utefter vägen så är den grova planen att ta mig från Treriksröset/Tromsø till Smygehuk. Sverige från norr till söder helt enkelt. På vägen mellan min start och slutpunkt finns det flertalet destinationer/vägar/städer som jag önskar besöka under resan. Högt upp på listan står våra underbara nationalparker och absolut Kebnekaise. Då km/dag inte är det viktigaste för mig så räknar jag med att resan kommer ta ungefär 1 månad. jag berättar gärna mer om reseplaneringen och liknande om det finns ett intresse : )

Nu undrar Jag om det finns någon här som sitter och planerar ungefär samma resa som mig? För mig är den sociala delen och möjligheten till nya kontakter en stor del av mina cykelresor, därför skulle jag tycka det var superkul att hitta några likasinnade här! Till alla andra, kanske har du gjort liknande resa och har erfarenhet som du vill dela med dig av? Jag uppskattar all information som ni kan tänka er att delge med mig!

För er som undrar, har jag tidigare erfarenhet av touring och har bland annat cyklat Stockholm -->Kalmar (tur och return) + Öland och Gotland runt själv.

ser verkligen fram emot att höra från er!

Hejsan.

Kul att läsa om dina planer. Vill verkligen göra någonting liknande i sommar. Antingen blir det typ samma, dvs att cykla från Treriksröset ner till Smygehuk. Eller försöka göra en "Kropp Challenge", att cykla till Kebnekaise, gå upp där och sen veva hem igen. Du kan söka på det på nätet för mer inspiration och tips om långfärdscykling.

Fördelen med en sådan resa är att man slipper allt med tåg/flyg alt. att skicka cykel i paket över hela landet...

Gjorde en långfärdscykling förra sommaren och då från Smedjebacken (typ fem mil söder om Borlänge) till Kiruna. Så är inte helt ny på det här. Men förberedelser och träning i all ära, envishet är vad som tar sig igen sådan här saker 😅

Vad gäller den sociala biten så är min bild att det är hur lätt som helst att ta kontakt med människor när man cyklar på detta vis. Många är nyfikna på vad man håller på med. Har du dessutom en go dialekt hörs det på en gång att du är långt därifrån. Fick boende, mat och tips på tältplatser flera gånger och oftast innan jag han fråga.

Hör gärna om du har fler detaljer kring din resa!

//M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
Nikhi Nordkap & Treriksröset Långcykling 7
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Kevin123 Treriksröset Långcykling 3
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Benny G Nordkap- Treriksröset Långcykling 19
JA64 treriksröset Långcykling 3
JA64 treriksröset-smygehuk Långcykling 29
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
vetlanda Två 17 åringar till treriksröset. Långcykling 13
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
jimpaw färdvis till treriksröset ? Långcykling 5
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Senoren Treriksröset-Smygehuk Långcykling 133
Mickael83 Sponsorer Treriksröset - Smygehuk Långcykling 25
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10
ecsrigu Treriksröset Långcykling 6
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.