Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar

Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter och funderingar från sommarens cykelsemester. Jag bestämde mig för ca 1½ år sedan att jag skulle cykla från Kiruna till Ystad. När jag sedan gjorde lite mer research förstod jag att ska man göra det på "riktigt" är det ju Treriksröset-Smygehuk som gäller. Men jag bestämde mig ändå för den förstnämnda rutten och i vintras hade jag äntligen de finansiella resurserna för att planera och realisera det hela.

Den utrustning som införskaffades var en cykel, ett vaude bivi samt 2 vaude cykelväskor och en styrväska av okänt märke. Jag valde även att cykla med ryggsäck. Jag träningscyklade runt 45 mil innan jag gav mig av varav ungefär 30 av dem på en cykel utan växlar och de sista 15 på den faktiska färdcykeln.

Färdrutten var Kiruna-Gällivare (E10/E45), sedan E45 hela vägen ner till Mora, sedan gick jag över på väg 26 ned till Jönköping, från Jkpg till Växjö via väg 30, från Växjö till Höör på väg 23 och avslutningsvis väg 13 från Höör till Ystad. Sedan cyklade jag till Trelleborg (via Smygehuk) för att ta färjan till Tyskland för att möta upp min skjuts och sedan hem.

Gällande rutten jag valde så gjorde jag det utifrån att undvika ej-cykelbara vägar men samtidigt för att undvika grusvägar och annat meck som Sverigeleden innebar. Om man ska köra samma rutt som jag gjorde så funkade den väldigt väl men jag vill uppmärksamma på ett par knepiga ställen.

Orsa-Mora, när man passerar Orsa och ska till Mora är vägen väldigt smal och tungt trafikerad med lastbilar och husbilar mm. Här gäller det att ha ett otroligt fokus i 2-3 mil.

Vägen in till Jönköping - Se till att ta av på en alternativ sträckning om du kommer norrifrån och INTE råka hamna på vägen Mullsjö-Jönköping som jag råkade göra pga dålig research.

Den viktigaste lärdomen av alla är att om man tänker hålla sig på större vägar (och inte cykelleder) så ska man se till att kolla upp in och utfarter ur större städer som man ämnar passera så att man inte råkar hamna på motorväg, motortrafikled eller 2+1-väg som inte tillåter cyklister. Här gjorde jag ett par missar i researchen vilket medförde att jag hamnade på E18 i Kristinehamn samt cyklade på motortrafikled i Jönköping.

Jag hade otrolig tur med vädret för expeditionen tog 16 dagar (varav 1 hel vilodag och 2 halva vilodagar) varav det var 12 dagar med uppehåll/bra väder och 4 med regn/dåligt väder. Jag spenderade 5 nätter i tält och 11 på vandrarhem/hus. Snitthastigheten låg på 12-13 mil om dagen beroende på om man räknar på 14 eller 16 dagar. Jag fick inte punktering en enda gång på hela färdsträckan på runt 190-195 mil!

Dock hade jag andra problem med cykeln. Dels så slog trampan in i ramen vilket ledde till att jag fick lösa det med en temporär lagning efter halva resan vilket medförde att jag tappade 12 av 24 växlar, fick cykla på de lägsta växlarna resten av resan. Vidare var jag tvungen att byta stänkskärm eftersom jag konstant råkade sparka till den främre stänkskärmen när jag startade pga det begränsade utrymmet för fötterna. Detta eftersom jag för att komma iväg var tvungen att kränga styret till v och h pga den tunga lasten och då slog jag lätt i fötterna i skärmen.

Ur ett hälsomässigt perspektiv fick jag efter tre dagar problem med knäna pga överbelastning samt domningar i ring och lillfingret. Knäna löstes med tigerbalsam och hög smärttolerans och fingrarna håller jag på och rehabiliterar nu efteråt med övningar och vila. Fingrarna hade troligen kunnat undvikas om jag hade investerat i ett bättre styre än ett vanligt rakt, så att jag hade kunnat variera sittställningen samt om jag hade investerat i frontrollers och skippat ryggsäcken.

Själva resan gick på runt 7000-8000 men då snålade jag inte och använde Trangiat väldigt sparsamt och då räknar jag inte utrustnings och andra förberedelsekostnader. Vidare så tappade jag mitt Vaude Bivi mellan Orsa-Mora och då väderleken blev sämre bestämde jag mig för att sova på vandrarhem resten av resan vilket ökade kostnaderna.

Frågor och funderingar

Det jag dock undrar från andra långfärdsscyklister är om ni under resans gång alltid får problem med knäna vid någon tidpunkt? Eller om jag bara hade slarvat med förberedelserna samt överansträngde dem de första dagarna vilket jag sedan fick dras med resten av resan.

Hur undviker ni att sparka på framdäcket/stänkskärmen när ni rullar iväg på en tungt lastad cykel? När jag tog första trampet så var jag alltid tvungen att kränga styret till höger och vänster innan jag fått upp farten så jag kom iväg, 7/10 gånger medförde det att jag sparkade till framskärmen vilket oundvikligen ledde till att den blev sned och började slå in i hjulet till slut.

Ni som primärt tältar, hur får ni era kläder och utrustning torra vid längre regnperioder? För mina regniga dagar så hade jag ett väldigt tätt regnställ, men eftersom jag svettades såpass mycket under regnstället så medförde det att cykelkläderna iaf var dyblöta (och viss utrustning) när dagsetappen var avklarad. Nu löste jag det genom att jag sov på vandrarhem dessa dagar och därigenom kunde torka kläderna. Men hur klarar ni som tältar av att få saker torra?

Detta var min lilla berättelse. Är det några frågor är det bara att fråga på! :)

PS. Jag genomförde hela cykelturen ensam, såg att det inte framgick.
 
En mer samhällelig observation var också att kommunerna är grymt dåliga på att sköta om sina cykelvägar. Utanför Hässleholm till exempel hade man i ett par långa avsnitt asfalterad cykelbana som dock var full med skarpa småstenar vilket medförde att det smattrade som tusan i stänkskärmen. Detta gjorde att jag många gånger undvek cykelbanor även där de fanns för att undvika punktering. Sedan ska vi inte prata om att använda cykelbanor inne i samhällen pga den vanligt förekommande företeelsen att slänga glasflaskor i backen på cykelbanor...
 
Kortare dagar och vila ofta...

Hej.
Bra redogorelse. Mina synpunkter...

Det ar nog valdigt individuellt hur mycket problem man far med knana. Andra faktorer ar hur mycket man ar van att cykla, hur langa dagar man kor, hur ofta man tar vilodagar, vikten pa ekipaget och vagens karaktar med backar och ojamnheter i underlaget. Att cykla over 10 mil om dagen utan vilodagar och namnvard traning pa en fullastad langhoj ger nog de flesta knaproblem. Kortare dagar och manga vilodagar i borjan ar min melodi. Aven om jag inte far problem med knana latt sa tog det anda 3 manader innan jag kande mig fulltranad for att cykla langt manga dagar i rad.

Ekipaget blir nog vingligare om Du inte har nagra framvaskor. Min cykel gar valdigt stadigt och jag vinglar inte till vid start. Men sa har jag ocksa tva tungt packade framvaskor.

Nej jag klarar inte att halla mig torr om vadret inte ar bra. Antingen gilla laget eller hanga pa boende med tak och helst wifi...

//Magnus H.
 
Jag håller med Magnus här - förstår inte varför man ska stressa så jämt. (Nu menar jag generellt, inte dig cocosnot). 50 mil i veckan, max. Det brukar ju ta några veckor att komma in i livsstilen också.

Våta kläder går inte att undvika om det regnar i en vecka i sträck. Det viktiga är att "kvällsutrustningen" håller sig torr. Sovsäck och ngt underställ SKA vara torrt när du ska använda det. Sen är det bara att ta att man får cykla i våta kläder.
 
Bra synpunkt.

Ja for tusan, bra synpunkt. Nattklader och sovsack forvarar jag alltid i vattentata pasar i mina vattentata vaskor. Jag har dessutom en trasa till taltet att torka torrt inne om det blivit blott nar jag tog ner det.
 
Jag utelämnade den delen av historien, men jag hade ursprungligen en reskamrat och för att få våra semestrar att gå ihop bestämdes det att resan skulle avklaras på max 21 dagar, tilläggas ska att ingen av oss var någon atlet eller hade någon tidigare erfarenhet av långcykling. När min kamrat sedermera hoppade av när det återstod 1 månad kvar till avfärd så hade jag inte mycket att göra. I det aktuella fallet var hastigheten till viss del "prestigeladdat" men även för att jag cyklade själv och inte hade speciellt mycket annat att göra än att cykla.

Men nu i efterhand delar jag din åsikt Lars B, att det inte ger något att stressa och att ska man klara av längre distanser är det bättre att satsa på mindre antal mil och att kroppen håller samt att man faktiskt hinner se och uppleva något mer än asfalt, campingar och vandrarhem.

Gällande blöta kläder så klarade jag mig utan skavsår öht under de första 6 dagarna. Men efter eller snarare under första regniga dagen vilket medförde våta kalsonger så kom skavsåren och jag lyckades därefter inte bli av med dem under resterande färd trots ivrigt användande av vaselin. (Gällande att det är bra att iaf ha torra underkläder tillhands för att undvika skavsår)

En annan intressant sak var att jag öht inte nyttjade cykelbyxor utan cyklade med träningsbyxor alternativt vanliga shorts och en "gelkudde" till sadeln vilket fungerade ypperligt.
 
Frågor och funderingar

Det jag dock undrar från andra långfärdsscyklister är om ni under resans gång alltid får problem med knäna vid någon tidpunkt? Eller om jag bara hade slarvat med förberedelserna samt överansträngde dem de första dagarna vilket jag sedan fick dras med resten av resan.
.

Alla som cyklar för mycket får ont i knäna till slut. Mindre cykling och mer öl brukar hjälpa mot knäont. Det tar även några veckor innan man är i form om man inte tränar innan. Jag tränar aldrig innan någon cykeltur utan tar det lugnare i början.

Hur undviker ni att sparka på framdäcket/stänkskärmen när ni rullar iväg på en tungt lastad cykel? När jag tog första trampet så var jag alltid tvungen att kränga styret till höger och vänster innan jag fått upp farten så jag kom iväg, 7/10 gånger medförde det att jag sparkade till framskärmen vilket oundvikligen ledde till att den blev sned och började slå in i hjulet till slut.
.

Jag har slängt stänkskärmen så jag slipper det problemet. Starta på en lägre växel så behöver du inte ta i så mycket i början. Trampa lugnt så sliter det inte heller lika mycket.


Ni som primärt tältar, hur får ni era kläder och utrustning torra vid längre regnperioder? För mina regniga dagar så hade jag ett väldigt tätt regnställ, men eftersom jag svettades såpass mycket under regnstället så medförde det att cykelkläderna iaf var dyblöta (och viss utrustning) när dagsetappen var avklarad. Nu löste jag det genom att jag sov på vandrarhem dessa dagar och därigenom kunde torka kläderna. Men hur klarar ni som tältar av att få saker torra?

Man vänjer sig efter ett tag att vara blöt. Det regnade i över 50 dagar i sträck när jag gjorde min första cykeltur och efter det sa jag aldrig mer regn och cykel. Jag försöker välja platser där det regnar mindre och det har funkat ganska bra. Det är viktigt att byta till torra kläder när man har cyklat klart för dagen och är i tältet. Försök sedan torka de blöta kläderna nästa dag och det funkar om det inte regnar.

/Stellan
 
rätt kadens

Den vanligaste orsaken till knäont är att man cyklar med för tung utväxling med för låg kadens. Rätt är enligt min uppfattning, som många troligtvis inte delar, är kadens på minst 85 och lätta växlar.

Sittpositionen är också viktig men även tramptekniken. Ett par riktiga cykelskor och SPD pedaler som underlättar rundtrampet minimerar risken för knäont.

Min andra reflektion är att man ska undvika cykla med kalsonger och kortbyxor och använda rätt anpassade cykelbyxor,inte bibs för då tar det för lång tid att ta av alla tröjor när man ska på toa.

På min cykeltur i sommar fick jag inte knäproblem eftersom jag använder hög kadens och låga växlar. Min bakdel och sadel blev kompisar efter ca 2 veckor och jag använde mig av cykelbyxor två stycken som jag tvättade när jag bodde på hostels.

Beträffande blöta kläder så delar jag Lars Bengtssons uppfattning, gilla läget.
 
För mig brukar knäont bli bättre om man sänker eller höjer sadeln bara lite lite. Kan göra en himla skillnad. Personligen inbillar jag mig att jag får mer ont av att använda SPD eftersom utan kan man göra små förändringar av fotens position och belasta knäet lite annorlunda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H April: Nordkap, Kiruna, Storuman Långcykling 6
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
b_100 Kiruna-Italien pågår. Långcykling 0
pergit Kiruna-Skåne Långcykling 9
swat Fråga om cykeltur mellan Kiruna och Narvik Långcykling 1
per710303 Svappavaara-kiruna? Långcykling 1
mrbambocha Cykla från abisko till ystad Långcykling 11
HellyH Örebro-Ystad Långcykling 3
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
Dantiberg Trerik - Smygehuk Långcykling 28
JA64 treriksröset-smygehuk Långcykling 29
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Senoren Treriksröset-Smygehuk Långcykling 133
Mickael83 Sponsorer Treriksröset - Smygehuk Långcykling 25
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.