Cykla från abisko till ystad

Hej!
Ska upp till abisko med tåg den 27 aug och funderar därefter att cykla hem den 3 sep.
Hur är det att cykla såhär års?
vart får jag tag på en bra cykelkarta?
Något mer att tänka på, aldrig gjort något liknande förr?
 
Funderar du på att köra längs ostkusten ner så finns det en cykelkarta som heter "cykelspåret längs ostkusten".
Den sträcker sig från Haparanda - Ystad, jag har inte kört den leden själv än så jag kan inte säga hur den är.
Dock verkar kartan helt ok.
Tror jag köpte den via cykelfrämjandet men googla så hittar du den säkert.

Funderar du på att köra rakt ner genom landet så är det nog "Sverigeleden" som gäller.
Det är ingen liten tur du ger dig ut på så lagom etapper, bra mat, kläder för både varma och kalla dagar är väl att rekomendera.
Glöm inte att ta nån vilodag då och då.

Hoppas du får en trevlig tur med gott väder.
 
ca 20 dagar

Det kommer att ta dig 2o dagar ner till Smyge från 3-riksröset, kan gämföras med Abisko.

Jag har kört 45an ner till Mora och det var jäkligt bra väg att cykla, jag gjorde det i juni/juli närtrafiken är tätast. Dock var den inte tät mer än runt Gällivare, Östersund och Mora.
Sedan rekeomenderar jag västra sidan av Siljan, Dala Floda, Malingarna, Nyhammar, Gränges, Ställberg, Ställdalen, Nora, Örebro, Borensberg, Mjölby, Tranås, Eksjö, Bodafors, Sävsjö, Lammhult, Alvesta, Älmhult, Osby, Hässleholm, Höör, Veberöd, Skurup, Abbekås, Smyge.

Ska inte vara några störe problem med vädret då september brukar vara en fin solig månad, räkna dock med MOTVIND! Du kommer bara att mötas av 6 större backar, resten är bara lite småkuperat tycker jag. Ibland går det utför i flera mil och sedan kan det vara flackt lika mycket.

Kollar du kartan så går 45an ibland intill inlandsbanan och där är det en fröjd att cykla.

Här av dig om du vill veta mera om guldkornen eller bottennappen på min tur genom Sverige.

Jag rekomenderar att du tar tåget till Kiruna, byter till buss till Vittangi, byter buss där och åker till Karesuando. Cyklar fel håll till Kilpisjärvi, Tar båten till 3-riksröset, går tillbaks till Kilpisjärvi. Nästa dag tar du bussen tillbaks till karesuando. Vore synd att missa chansen att cykla genom hela Sverige.

Stiffmeistern
 
Nu bryter jag in med en kanske dum fråga, SJ har inte sett speciellt glatt på cyklar tidigare, nu har tydligen EU skickat ut något om att tåg SKALL ta med cyklar, vad gäller???
Jag ligger lite i förhand tänker ev hitta på någon liknande dumhet nästa år...
 
Nu bryter jag in med en kanske dum fråga, SJ har inte sett speciellt glatt på cyklar tidigare, nu har tydligen EU skickat ut något om att tåg SKALL ta med cyklar, vad gäller???
Jag ligger lite i förhand tänker ev hitta på någon liknande dumhet nästa år...

Jodå, EU vill att cyklar ska kunna åka med på tåg och regeringen har det i sin transport agenda också. Men nu är det SJ vi pratar om och dom ser resenären och deras önskemål som något som stör dom i sin verksamhet där dom kör tåg ;) http://www.cykelguiden.nu/kronikordetaljer.asp?id=22

Lite info på hur det ser ut idag.
http://www.banverket.se/pages/11780/Tabell-cykel-pa-tag-2009.pdf
http://www.banverket.se/pages/11780/Banverket_Cykelkarta_2009_REV20090721.pdf
 
Packa i plast

Nu bryter jag in med en kanske dum fråga, SJ har inte sett speciellt glatt på cyklar tidigare, nu har tydligen EU skickat ut något om att tåg SKALL ta med cyklar, vad gäller???
Jag ligger lite i förhand tänker ev hitta på någon liknande dumhet nästa år...

Detta är inget problem, sänk sadel, lossa styre och vik en större plastpressenning om cykel, ta fram en rulle tejp och vira runt sedan är det OK på de flesta tåg. På X2000 ska du nog lossa hjulen och demontera annat som kan sticka ut och vara nogran när du packar. De ska skita i vad du har i ditt paket milt uttryckt.

Men det finns snabbare, enklare och billigare sätt att ta sig till Kilpisjärvi.

Ska du ta dig till 3-riksröset ska du flyga till Tromsö, boka tidigt så kostar det under 2500 sek från Köpenhamn. Du får då ta med dig 2 "kolli" på 25 kg vardera (med SAS), du måsste boka det ena kollit (cykeln) när du bokar flygbiljetten. Du tar flyget så du hinner sova gott i Tromsö, eller om du är partytypen raggar du upp en sjuksköterska vid stängningsdax på krogen och spar pengar på husrum på detta sätt. Sedan tar du en morgonbuss från Tromsö till Kilpisjärvi och är framme innan 11.00. Efter som du är en snabb cykelreperatör är cykel monterad och packad till 13:00 då du tar båten ut till treriksröset, sedan går du/cyklar tillbaks till vägen och fortsätter sedan i raskt tempo till Karesuando. Du borde vara framme innan 12 på natten.

Sedan är det bara raka spåret ner till Smyge!

Stiffmeistern
 
[...]
Du tar flyget så du hinner sova gott i Tromsö, eller om du är partytypen raggar du upp en sjuksköterska vid stängningsdax på krogen och spar pengar på husrum på detta sätt. Sedan tar du en morgonbuss från Tromsö till Kilpisjärvi och är framme innan 11.00. Efter som du är en snabb cykelreperatör är cykel monterad och packad till 13:00 då du tar båten ut till treriksröset, sedan går du/cyklar tillbaks till vägen och fortsätter sedan i raskt tempo till Karesuando. Du borde vara framme innan 12 på natten.

Sedan är det bara raka spåret ner till Smyge!

Stiffmeistern

Haha, talar från egna erfarenheter? :D
 
Ja och nej!

Vad gäller ragget nej men resten ja.

Känner däremot en tjej som jobbat på sjukhuset i Tromsö och det finns gott om dem i Tromsö. Finns även ett par trevliga hak att ragga på, men nu är jag 43, stadgad och har en som på 12 månader så jag får överlåta de nattliga äventyren i Tromsö till andra. Själv hade jag varit glad om jag fått gå till sängs tidigt i Tromsö och sovit en hel natt, haha.

Men jag är natyrligtvis sugen på en ny tur genom vår avlånga bananrepublik i september då jag har långsemester. Har dock inte fört fram detta förslag här hemma (än)!

Hursom, på jobbet är man i alla fall karl i sitt eget hus, eller?

P.S. Om någon försöker sig på något och lyckas i Tromsö kan han/hon ju dela med sig av sina erfarenheter här.

Stiffe
 
Sedan är det bara raka spåret ner till Smyge!

Stiffmeistern

E45;an fortsätter ner till Sicilien så det finns ingen anledning att stanna efter så kort sträcka;). Jag är ingen långfärdscyklist, till och från jobbet går bra när solen skiner och fåglarna kvittrar.

Jag tänkte ändå slänga in ett litet inlägg i den här tråden och säga: Hur vackert det än må vara efter norrbottenskusten med midnattssol och fågelkvitter i flera månader så kan jag inte tänka mig att det kan vara en positiv upplevelse att cykla efter E4;an med 2+1 filer och mitträcke. Det är så trångt där vägen är 1-filig så för mig förefaller det livsfarligt att färdas med cykel på den trådsmala vägrenen. Därför borde inlandsvägen vara det bästa vägvalet hur mycket det än tar emot att säga det!
 
Håller med...

att turen ner till Smyge bara är uppvärming men som alla vet så är det detta med arbete. Det är helt OK att arbeta men det tar så´n jävla tid. Nä fy fanken, arbete är bara för fattiga människor!

Och att cykla längs kusten låter lockande för en del men vägen är på tok för smal för det och tyvärr ser man inte så mycket av havet som man hoppats.

Träffade 2 Tyskar på 7-växlade stålhästar i Skånes Värsjö längs gamla E4an och de hade planerat längs kusten upp till Nordkap, vart cyklar man annars om man är Tysk??

Jag hoppas jag lyckades övertala dem att ta 45an upp, de trodde de var tvugna att bestiga fjäll den vägen.

Hursom lyckades jag övertala dem (var inte så svårt) att byta bakdreven till ett med 3 kuggar extra.

Alla cyklar som säljs med navväxel har fel utväxling, gämför med en gammal hederlig sak från 60-70-tal så får ni se.


Stifflern
 
Senast ändrad:
Vi, maken och jag, cyklade sommaren 07 sträckan Jokkmokk - Örkelljunga. 208 mil, mestadels längs med kusten och cykelspåret. Inte alls E4:an, det är antingen ren cykelväg eller småvägar, oftast asfalterade.
E4:an hade som någon skrev varit rena katastrofen, vi genade vid något enstaka tillfällen - volymen och näradödenupplevelsen tar död på alla intryck. Fy sjutton.
Ha en härlig tur, vi är sugna på att få ihop en ny långtur, får se vad och om det blir.

Mvh, pergit
 
Charmonix t o r?

Kanske Charmonix kan vara något? Passa på och bestig Mt Blanch innan ni cyklar hem.

Orkar ni cykla ner så orkar ni även knalla upp på toppen med hyrda grejor och guide.

Det är dessutom en kille som sprungit upp på toppen och ner igen under 6 timmar i gymnastikskor, jaja en del ska ju alltid vara värst.

Läste att någon springit upp på Aconcaguas topp och ner igen på 19 timmar, och då var det från vägen. Det tar oss dödliga 2 dagar att gå från vägen till baslägret.

Jag bor i Klippan så om du bor i Örkelljunga kan du får låna 2 fina kartor jag har över cykelvägar/leder i Tyskland.
En sträckning går från Manheim ner till Basel längs Rhen. Hade varit jäkligt kul att prova den.

Stifflern
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.