Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta.

Hallå.
Jag planerar att göra en lång cykelresa med start våren 2015. Jag tänkte börja i Sverige och försöka komma ner till Namibia men gärna längre, jag cyklar så länge pengarna räcker och jag har lust. Kommer att leva så billigt som möjligt och campa. Huvudsyftet är att se så mycket vacker natur som möjligt och bara njuta av att inte behöva jobba.

Har ingen erfarenhet av cykling och kan ingenting om varken cyklar eller camping så det faller sig naturligt att jag har många frågor om både det ena och det andra, kan säkert få reda på det mesta genom att bara googla och söka i forumet men tycker det blir enklast att starta en egen tråd.

Först gäller det cykeln. Jag har fått en begagnad Nishiki Pro SLD som jag tänkte använda.
http://www.nishiki.se/kollektion/race-hybrid/pro-sld
Har hört att det bästa är en cykel med stålram men om jag kan undvika att köpa en ny cykel så innebär det många extra dagar i frihet, därför vill jag göra det bästa av den jag redan har. Jag tror att det mesta på cykeln är originaldelar. Är det något som är absolut nödvändigt att byta ut? Den har ju väldigt smala däck till exempel, känns mer som en racingcykel. Bör jag byta bromsar?

Något viktigt att tänka på när det gäller val av tält? Jag avskyr kyla så jag kommer nog inte cykla i allt för kalla områden, men det blir nog svårt att undvika helt.

Ni som gjort liknande resor, har ni fixat med visum och allt sånt trams innan avresa eller under resans gång? Finns ju en del länder där man måste vara i sitt hemland för att ansöka, men vet inte vilka länder i Afrika som kräver det.

Några prylar som är viktiga att införskaffas som kan vara svåra att få tag på utanför Europa? Andra saker som jag borde undra? Böcker att läsas? Era egna erfarenheter? Platser jag inte bör missa? Alla tips och tankar är välkomna!
 
kööööör bara! :)

Det fina med cykling är att det är så okomplicerat. I Afrika blir det säkert mer utmanande men vid det laget kommer du ju ha cyklat tre månader redan och kanske har fått lite koll.

Kör på pakethållare i stål, Tubus är bra och surly säljer en frampakethållare som är tung som fan men har en hylla fram om du måste bära en melon eller ett sexpack öl. Den heter Nice rack. Annars finns så kallade low riders för väskorna fram.

Cykeln funkar säkert bra, i Sydamerika där jag är nu cyklar många på liknande åk på alla extremt dåliga grusvägar här. Men köp så feta däck som du får plats med skulle jg säga. Schwalbe marathon mondial evolution line håller bra som attan. Du bör vara medveten om att det kan vara svårt att hitta reservdelar till 28 tumshjul, men det kan nog alltid lösas, jag har dock aldrig varit i riktiga Afrika så jag vet inte hur det ser ut just där.

Bromsarna behöver du inte nya om dom bromsar bra. Ta med ett par extra klossar eller byt till nya innan du sticker. Kolla andra cykelbloggares packliator för att se vilka verktyg de tar, och komplettera utifrån dom beroende på hur lättpackad vs hur självförsörjande du vill vara.

Vanligast är att köra med fyra stora väskor som du säkert sätt, men bikepacking funkar också, med ett gäng småväskor utplacerade på cykeln istället. Kolla adventurecrave.se på min cykel om du vill se hur det kan se ut.

Bu orkar jag inte skriva mer på telefonen för nu men lycka till!
 
Tackar för svaret! En del bra tips där. Jag tänker också som så att när jag väl är framme i de mer utmanande länderna så har jag iallafall lite erfarenhet. Tänkte åtminstone lära mig laga punka innan jag ger mig ut.
Bromsarna funkar bra men det är är skivbromsar, det jag menade är om jag bör byta till klossar för enkelhetens skull?
Kikade lite på din blogg och den ser intressant ut, ska ta mig tid och kolla lite noggrannare senare.
 
Breda däck, typ 2.0 har jag kört med där nere, smalare skulle jag inte vilja ha. Men detta är beroende på vilken slags vägar du tänkt ta dig an. Möjligheten att endast trampa på asfalt finns, men ser personligen inte direkt tjusningen med detta.

V-bromsar skulle jag helt klart satsa på, lättare att laga om nåt strular. Dock mött långfärdscyklister med skivbromsar där nere.

Ett populärt tält är bl a MSR HUBBA HUBBA som jag själv använt, funkar bra. Välj liggunderlag med omsorg, jag m fl har haft problem med uppblåsbara med pyspunkor etc. i kontinenten Afrika om man ska generalisera.

Sen bör du SÖKA, finns en massa information att finna här på forumet, facebookgruppen för långfärdscyklister samt på diverse bloggare, några finner du under min länksamling: http://www.travelaroundtheworld.se/LANKAR/

Mvh Daniel
 
Eftersom du inte har varit ute tidigare och cyklat så är mitt första råd att sticka ut och cykla.


För alla vi som hänger här kan ge dig en massa bra råd, och dessa råd kommer definitivt inte vara entydiga. Vad som är perfekt för någon behöver inte vara perfekt för dig.

Så fort det blir lite varmare tycker jag du ska sticka ut och cykla för att testa hur cykeln känns med packning, komma underfund med vad du använder och inte använder av din packning. Börja med kortare turer över en långhelg, utvärdera packningen och stick ut igen. För att sedan köra någon längre tur i sommar.

Sen kan det givetvis vara en bra idé att läsa på cykelbloggar för att se vad folk har med sig på långturer, för att få inspiration och sen själv fundera över vad du tror att du kommer behöva.
 
26" hjul underlättar lokala gummiköp utanför Europa. Ram, gaffel, pakethållare och packrack i stål. Du bör nog satsa på ett annat åk.
go tur
 
Ska definitivt försöka ge mig ut på en längre färd i sommar, ska bara hitta någon sväng i Sverige som lockar.
Så cykeln är inget att satsa på? Hade inte köpt den om jag hade valt själv men jag fick den gratis. Man kanske kan byta med någon. Vill ju att det ska vara så enkelt som möjligt när någonting går sönder där nere. Men framför allt att det inte går sönder till att börja med.

Vad ska jag tänka på när det gäller kök, tänker framför allt på vilket bränsle som är mest förekommande?
 
Bensin och diesel är det lättaste att finna och det jag skulle kört på är ett multibränslekök.
I Kenya och söderut så kan man finna gas, men hur lätt det är att finna är olika.

Mvh Daniel
 
Lycklig att se att fler vill kasta sig ut! :)

Jag planerar att cykla från Sverige till Wien i sommar, är det någon som har tips på rutter som är bra. Jag vill gärna se så mycket natur och miljöer som möjligt och jag älskar att fota.

Tacksam för alla svar!
 
Ang. hjul-/däckdimensioner har jag alltid kört med 28 tums hjul och däck a 1,6 i tjocklek. Inga som helst problem vare sig till Kapstaden eller Beijing. 28 tums är rentav att rekommendera: vackrare cykel och skönare rull ;) (ok det var subjektivt). Dessutom något högre "fri höjd" (clearance) vilket är positivt på ojämna vägar.
 
Vill flagga för mekanisk empati. Med tanke på var du ska cykla lär kedjan hålla max 500 mil och redan då vara ganska kraschig. Tänk på hur du använder cykeln från dag 1. Om du har konventionellt växelsystem ska du försöka hålla kedjan rak och inte bara köra på samma drev hela tiden. Samma med bromsarna. Har du plastdetaljer på oken kan de lätt smälta om du inte tar det lugnt med bromsningen i långa nedförsbackar. Är vägen dålig kan man behöva hålla farten nere. Däck skulle jag nog ta med ett par extra. Kedja och drivlina får gärna vara i toppskick innan avfärd. Verktyg till hela cykeln skulle jag också ta med samt växel och bromswire, kanske en extra eker.

Det låter härligt det där med att inte ha något jobb. Har semestrat så 1998, 1999, (byggt terränglastbil i sex år) 2006, 2007, 2008, 2010 men nu får det vara slut med det. :) Kanske onödigt med vinterkläder. Likaså andra saker. Gjorde tältkilar av trä för att kunna sova på en viss plats jag saknat i 10 år, osv. Här är iaf. min packlista för Norgecyklingen jag gjorde:

Fingerhandskar, tunna, Haglövs.
Överdragsvantar, Hestra, vattentäta.
Mössa, Jobman.
Mössa, öppningsbar (Användes även som ansiktsskydd i kalla nedfösrbackar).
Cykelglasögon, Pro.
Tröja i ullfrotté, Iris (1998)!
Tröja, byxa i melinoull, Akla.
Byxa, Fjällräven Pak 5, 2st.
Skjorta 2st (Haglöfs, Fjällräven).
Jacka, Haglöfs Barrier hood.
Jacka, skal, Haglöfs Lim Hood.
Regnbyxor, Arcteryx med hellånga dragkedjor.
Kalsonger, Aclima 2st.
Resehandduk.
Vattenfilter, Msr water works, stort.
Vattensäck, MSR Dromedary, 10l.
Kök, Trangia mellanstort med en kastrull .samt hemmagjord plastbytta.
Bränsleflaska, Trangia, 0.3 liter.
Strumpor, ull, 2x2, Lundhags.
Vinterskor, Shimano SPD.
Damasker till vintersko, Pro.
Sovsäck, Haglöfs, syntet, noll grader.
Liggunderlag, Thermarest ridge rest.
Bergkilar, hickory för tältet, egen tillverkning.
Verktyg, hylsor, momentnyckel, åtdragningstabell, Leatherman kniv, nål, tråd, tyg, strips, silvertejp, olja, trasor, cykelvård, ett däck, en slang, lagningslappar (Gore-tex, slang och till cykelväskorna), solution.
Cykelväskor: Ortlieb front & back roller plus med extraväskor fram.
Torrsäck, Ortlieb 20 liter.
Solpanel, PowerFilm F15-300N.
Blybatteri, 1.2 Ah. Laddade mobilen direkt med 12V billaddare utan sol, Biltema. (fantastiskt onödig nödlösning).
Mobiltelefon, Sonyericson Satio/ Nokia 3110C.
Plastsked köpt på Ica. Håller i kyla.
Fiskeutrustning.
Petsl fällkniv.
Vaude hogan ultralight tält.
Extra storm/ tvättlina, 20 meter+ klädnypor.
2st hemmagjorda nätfickor.
4st karbiner (Naturkompaniet).
1kg sojaproteinkuddar (vegetarian).
Vitaminer och kosttillskott.
Hudsalva, serat, första hjälpen. Serat användes även till att smörja dragkedjorna på jacka och byxor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...