Köpa ram - vad ska jag tänka på?

Jag tänkte bygga en ny cykel under hösten och har precis börjat kolla mig runt efter en ram. Jag ska ha cykeln till långfärd, dvs köra långt med mkt packning, men mina frågor och funderingar är nog ganska allmänna. Tänkte att jag skulle köpa begagnat då jag vill hålla nere kostnaden och har tiden för att leta. Men vad ska jag leta efter, och vad är det för fällor jag kan gå i? Vill ha en stålram.

Tror att jag vill ha 8 delad kassett bak och 3 delat fram. Vad ställer detta för krav på ramen, kommer man kunna fixa till en ram för 7 delat bak så att den passar 8 delat? Går det tom att använda en ram för ett oväxlat hjul?

Vilka ställen är speciellt utsatta (och som jag behöver dubbelkolla extra noga innan köp)?

Vad ska jag kolla angående ramen för att sedan kunna hitta en bra gaffel? Är det där röret som gaffeln sitter i oftast lika stort? Och hur stort brukar det vara isf?

Hur blir det med ramen och vevpartiet, nåt speciellt jag behöver tänka på?

Förutom hjulstorleken (som bör vara 26") behöver jag fundera mer på vilka hjul jag vill ha när jag köper ram?

Ja, egentligen finns det ju mer frågor, men jag börjar med de här.
 
Beträffande delningen så är alla 7-10 delade mtb-nav 135 mm OLD, varför det inte bör bli några särskilda problem här. Dock har de flesta tandembaknav 145 mm OLD och moderna racerbaknav 130 mm OLD

Dock är det annan bredd på en 7-delad body än en 8-10 delad body.

Du bör fundera om du vill köra skiva eller V-broms/Cantilever-broms, då skivor kräverspeciella fästen i ram + gaffel. Sedan bör ram + gaffel kunna svälja önskad däcksbredd - fast de flesta mtb-ramar brukar klara av betydligt grövre däck än vad som är optimalt för långcykling i västerlandet!

Gaffelröret på de flesta mtb brukar vara 1 1/8 ", men det finns en del undantag som t.ex. vissa modeller från Cannondale
/Niklas
 
av dom frågeställningar du radar upp är det nog vevpartiets lagring jag, i alla fall så här spontant, tycker är viktigast att kolla. endera att kasetten är ok eller också att man försäkrat sig om att den verkligen går att få loss och därmed byta ut. förutsatt att ramen inte är helt sne, vind och gått 25.000 mil är min erfarenhet att det mesta går att fixa till men just vevpartiets lagring har jag stött på patrull vid.
 
Det kan ju vara ide att bygga runt tandemhjul, 40 ekrade, DTs navmått blir då naturligt en del av de gaffelmått du bör hålla. Att böja ut gamla enkelpinnare eller -6 växlade kan gå och kan vara mindre lämpligt, det beror på ramen.
Vevlagerinfästningen blir väl styrande om du avser ha ett 3 parti fram. Se även till att bakhjulsinfästningen är tillräckligt långt bak så att du slipper fästa bakväskorna akter om navmitt. Hälen måste få plats. Franska långfärdscyklar brukar ha något förlängd bakhjulsinfästning just därför.
Att hitta en begagnad damram med rätt mått till styrstammen låter som en utmaning, men dylika skall ju mötas.
Go tur
 
Jag tror nog att jag bör ha en bredd (OLD) på 135 mm.

Vad gäller bromsar vill jag ha v- eller cantileverbromsar. Har båda samma fästen i gaffel o ram? Fästs de överhuvudtaget i ramen? (jag har bara haft skivbromsar tidigare)

Vevlagerinfästningen blir väl styrande om du avser ha ett 3 parti fram.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Att hitta en begagnad damram med rätt mått till styrstammen låter som en utmaning, men dylika skall ju mötas.

Damram, varför ska jag ha det? Det enda som jag tycker händer med såna ramar är att man tappar känslan för var cykeln är och det blir lite vingligare. Jag hade tänkt mig en ram med ett vertikalt övre rör (dvs det folk kallar herram). Jo, det kan nog bli svårt att hitta en ram som inte är för lång, det går ju knappt att köpa såna nya, men problem är ju till för att lösas...
 
Nja du missförstod mig nog en smula men flickor i allmänhet brukar behöva diamantramar som har kortare överrör d v s styrlagret sitter närmare sadelröret. Kortare armar bl a.

I fråga om växlar tar jag (felaktigt?) för givet att du vill ha 3x8. Min långfärdare har 3x7 och jag hade gärna haft 3x10. Om kedjan skall gå någorlunda rakt mellan drevet och kransen måste därför vevlagret vara förskjutet åt vänster.
 
Nja du missförstod mig nog en smula men flickor i allmänhet brukar behöva diamantramar som har kortare överrör d v s styrlagret sitter närmare sadelröret. Kortare armar bl a.

Jag tror inte att jag missförtod dig, jag tror att du missförstår mig. Vad behöver man en diamantram för? Det är väl avståndet mellan sadel och styrlager som är viktigt om man ska anpassa till nån med korta armar?

I fråga om växlar tar jag (felaktigt?) för givet att du vill ha 3x8. Min långfärdare har 3x7 och jag hade gärna haft 3x10. Om kedjan skall gå någorlunda rakt mellan drevet och kransen måste därför vevlagret vara förskjutet åt vänster.

Jo, jag hade nog tänkt mig 3x8.

Menar du nu att man måste anpassa ramen till storleken på kassett (förutom bredden då)? Hur är denna anpassning? Har aldrig hört talas om det förut.
 
Diamantram är en herram av traditionell typ.

Om du sätter ett vevparti med 3 klingor på en ram som från början haft två klingor så sitter kedjan snett i mittläget, i innerläget går den sannorlikt mot bakgaffeln.
Så att grejorna är anpassade har en del praktiska konsekvenser.
 
Jag tror nog att jag bör ha en bredd (OLD) på 135 mm..

Bra!

Vad gäller bromsar vill jag ha v- eller cantileverbromsar. Har båda samma fästen i gaffel o ram? Fästs de överhuvudtaget i ramen? (jag har bara haft skivbromsar tidigare).

Ja, det är samma fästen för bromsarmarna i både ram och gaffel för både V-broms och cantileverbroms. Dock kräver cantileverbroms ett extra ramfaste för vajerhöljet. På V-bromsarna sitter detta hölje direkt på den ena bromsarmen.

Damram, varför ska jag ha det? Det enda som jag tycker händer med såna ramar är att man tappar känslan för var cykeln är och det blir lite vingligare. Jag hade tänkt mig en ram med ett vertikalt övre rör (dvs det folk kallar herram). Jo, det kan nog bli svårt att hitta en ram som inte är för lång, det går ju knappt att köpa såna nya, men problem är ju till för att lösas...

Du ska definitivt ha en diamantram (s.k. herr-ram) för bästa stabilitet till lägsta vikt - självfallet i lämplig ramstorlek.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
hamra Ram-storlek Långcykling 8
talltopp touring ram Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
hannessandahl Vevlager till tjecoslovakisk ram Långcykling 3
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
hannulan Lowriders på ram utan fästen Långcykling 3
JSB Flytta växelreglage från ram till styre Långcykling 3
Albertsson Ram, Thorn eller Fort ? Långcykling 2
Drifter Söker tips om lätt, billig XC ram Långcykling 0
swat MTB ram Långcykling 1
Rambrott på aluminium ram Långcykling 2
mothesta Ram? Långcykling 2
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.