Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig?

Har precis sålt bilen och nu behövs en cykelvagn. Vet dock inte riktigt vad jag bör köpa för att inte ångra mig.
Så då vänder jag mig till er cyklister vänner =). Jag har bestämt mig för att jag vill ha en 2 hjulig kärra. Det är mest för transporter där bilen saknas som den kommer användas. Men har även funderar på att kanske använda den på en cykelsemester, men kanske skaffar jag mig cykelväskor då istället, då jag läst lite om att en del tycker det är opraktisk att ha vagn på sin cykelsemester. De som jag mest funderar på just nu är dessa

De jag tittat på är Burley Nomad, väldigt lätt. Ska väga ca 6,5 kg. Gjord av aluminum, regntät. Pris ca 3600:-
http://www.burley.com/products/trailers/default.aspx?p=Nomad&i=4
Är det värt att lägga dessa pengar, jag menar är dem så pass mkt bättre än tex denna som bara kostar 1500:-

http://www.duells.se/katalog/Assets/product_images/big_pics/47-741.jpg
Transportvagn, ej för barn
Mycket lätt att fälla ihop. Chassi/ram i pulverlackade stålrör plus förkromade fälgar. Däck 20 x 1,75. Vikt 13,5 kg. Lastar ca 35 kg. Storlek utvändigt: bredd 72 cm, längd 79 cm. Storlek invändigt: bredd 43 cm, längd 65 cm. Levereras med fäste 47-740-1. MAxhastighet 15 km/h

Har ni någon idee vad jag bör välja? Det är stor viktskillnad, hur pass viktigt är detta egentligen? Skiljer det mkt på kvaliteten tro?
 
Specifikationer

Som vanligt när man skall specificera något så gäller vad vill du ha, vad skall du ha det till och vad får det kosta? Du verkar på det klara med vad du vill ha det till. Bra. Har du cyklat med olika cykelvagnar med last i? Egenvikten på vagnen, infästningspunkten på cykel och lastkapacitet är andra viktiga faktorer.
Själv har jag inventerat marknaden och kommit fram till att en lätt modifierad Bob är nog bästa valet för mig.
Då jag värdesätter lätta grejor även när vattenbackarna skall hem eftersom det är mina muskler som skall lyfta dem över backarna.
Efter att ha prövar en kopia på G Kropps kärra med ca femtio kilos last i, bestämde jag mig för att låg infästningspunkt var mycket viktig. Bob och flera barnvagnar har detta. Efter att utomlands sett en hemmabyggd Bobkopia med en lösning på parkeringsbryderiet för enhjuliga kärror, ökade min tro på dylika.
Luftmotstånd och segelyta pratar alla försäljare väldigt lite om, men du skall ge motkrafterna. En kärra som lastad tål 15km/h, skulle jag passa mig för. Min cykling går måhända inte numera i 50 km/h, men utför gör den det med råge!
Just nu säljs någon barnvagn billigt i Malmö omonterad, för ca 1600:-.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-07-31 kl 10:02]
 
Konstigt

Märkligt med en maxhastighet på kärran på 15 kmh. Hade den varit på 50 kmh eller så hade jag kunna förstå det, men 15... Bara därför skulle jag undvika den. Sedan så tycker jag att det ser ut som om den tappar en del lastvolym tack vare hur man löst det med "räckena" på sidorna.

Titta lite på BOB trailers med. Kanske lite dyrare, men det kan det vara värt.

Skillnaden mellan 1 eller 2 hjul på kärran vet jag inte, men borde inte rullmotstånd/luftmotstånd öka med 2 hjul?

Grundvikten på kärran olastad är oerhört viktig. Efter det att du köpt kärran kan du inte påverka den, och du kommer få dras med den hela tiden. Det är stor skillnad på 6,5 och 13 kilo. Kanske inte när du testar dom i butiken men när du är trött, har motvind och skall upp för ytterligare en backe så kommer du vara glad att du valde den lättare kärran.

Samma sak gäller vindmotstånd. Fundera mycket på hur mycket vind kärran kommer fånga upp när du cyklar.

/Mattias
 
Bob trailer har jag också hört ska vara bra, men vad jag vet så är dessa enhjuliga och inte vad jag söker just nu. Eller har de någon två hjulig variant?

Angående fart tror jag inte det är så mkt att oroa sig över. Jag har inspekterat de flesta olika märken som finns på den tvåhjuliga sidan (iaf vad jag hittat via nätet). De flesta nämner denna fart eller så nämner de ingen fart alls. Det är nog mest för om du lastar 50 kg så kan de bli lite vingligt om kärran börjar hoppa efter ett gupp el liknande.
Skulle du själv ha 50 kg extra på ex cykeln så skulle den nog inte heller var så rolig om du kör över ett gupp i 40-50 knyck. Så hastigheten behöver vi nog inte bry oss om, som vanligt gäller sunt förnuft.

Angåend konstruktionen på den billiga varianten ser jag de uppstående sidorna som positivt. För det innebär att jag kan lägga större saker rakt ovanför. Nomaden har inte en jämnhöjd "ribba" så där blir det nog svårare att lägga större prylar ovanpå. Iof går nog avlånga saker, typ plankor men breda saker blir krångligare.

Men det är som sagt stor viktskillnad. Så ska jag på längre turer så borde jag defenitivt satsa på Burleyn, fast jag tror inte de blir så många långturer med kärra.
Nomaden är finns det lite mångtvetydliga uppgifter om hur mkt last den klarar. Hemsidan säger 100 lbs (45,5 kg), fast den tyska burley hemsidan (www.burley.de) säger 27 kg... skumt...

Tittar man på luftmotståndet så tycker jag den billigare varianten borde klara sig rätt bra, jämte Nomaden.

Ett jämnbördig rör, dvs lika dimensionen. Vilken är då lämpligast för vikt, böjlighet osv. Aluminium eller Stålrör? Jag vet inte om det Cr-mo rör i den billiga, står bara stålrör.
[Ändrat av pher_ 2003-07-31 kl 13:33]
 
Jag har en Burley Nomad som jag/vi trivs ypperligt med! Den är lätt, har bra kapell och kan packas ihop så att den tar lite plats i förrådet. Däremot vill jag inte påstå att den är vattentät, eftersom det blir glipor i varje hörn (väven är dock tät och bra rippstop). Du får allt packa i plastpåsar/vättentät säckar. Burley har en hastighetbegränsning på 15 mph på sina kärror, men vi har kört både pack- och barnkärran i 65 km/h och de låg stadigt.
En annan bra sak med Burleys kärror är infästningen, den kräver inte att man sätter fast något i cykeln utan du fäster kärran i det bakvända L:et som blir vid baknavet. Det gör att det är lätt att byta cykel. Infästningen är också "vridbar" så om cykeln välter så står kärran kvar (det funkar!).
/Stina
 
Tack för ditt svar. Har infästningen någon typ av fjäder? Har sett att många modeller har en rätt grov fjäder som det hela verka sitta fast vid, denna verkar rätt böjbar? Jag ska se om jag kan hitta någon bild på hur infästningen ser ut och jämföra.
Dock kanske påfrestningar blir stora om man svänger cykeln med kärra typ mer än 90 grader och fjädern blir klämd?

Har du då köpt flera "L" separat om du vill ha vagnen på flera cyklar? Eller går det att flytta runt snabbt och smidigt mellan cyklarna?

Varför valde du en Burley, jämte billigare varianter?

En annan undran jag har är angående infästningen. För en av mina cyklar så går det vajer på båda sidorna vid bakhjulsinfästningen. Kanske kommer dessa att skavas av om jag sätter dit en cykelkärra infästning? Någon med erfarenheter? Cykeln är en 5 växlad crescent bockstyre med Sachs (Torpedo) inbyggda växelnav.
[Ändrat av pher_ 2003-08-04 kl 18:52]
 
pher_; sa:
Tack för ditt svar. Har infästningen någon typ av fjäder? Har sett att många modeller har en rätt grov fjäder som det hela verka sitta fast vid, denna verkar rätt böjbar? Jag ska se om jag kan hitta någon bild på hur infästningen ser ut och jämföra.
Dock kanske påfrestningar blir stora om man svänger cykeln med kärra typ mer än 90 grader och fjädern blir klämd?
Har du då köpt flera "L" separat om du vill ha vagnen på flera cyklar? Eller går det att flytta runt snabbt och smidigt mellan cyklarna?
[Ändrat av pher_ 2003-08-04 kl 18:52]
En närbild på infästningen finns på sista sidan i
http://www.burley.com/images/PDF/Nomad_manual.pdf
Infästningen verkar inte ha någon fjäder (var ute och pillade nyss), däremot en led med 1.5 frihetgrad; full rörlighet höger-vänster och lite rörlighet upp-ner. Har inte märk någon förslitning än, efter tre års användande.
Det bakvända L:et jag menade är det som är i ramen, vid baknavet. Kolla i manualen (PDf-filen ovan). Andra kärror har ofta en lös delar som man fäster i cykeln, för att sedan kunna fästa cykelkärran i detta fäste. Burley saknar denna lösa del, istället fäster man en plastplatta runtom L:et.

pher_; sa:
Varför valde du en Burley, jämte billigare varianter?
[Ändrat av pher_ 2003-08-04 kl 18:52]
Vi har barnkärran dagligen och packkärran på långcyklingar. Med barn, blöjor mm ville vi ha en lätt kärra. Ett känt märke ger oss också (förhppningsvis) mindre krångel. Jag köpte dessutom kärrorna i samband med en tjänsteresa till USA, så de blev inte så dyra.
pher_; sa:
En annan undran jag har är angående infästningen. För en av mina cyklar så går det vajer på båda sidorna vid bakhjulsinfästningen. Kanske kommer dessa att skavas av om jag sätter dit en cykelkärra infästning? Någon med erfarenheter? Cykeln är en 5 växlad crescent bockstyre med Sachs (Torpedo) inbyggda växelnav.
[Ändrat av pher_ 2003-08-04 kl 18:52]
Kan vara ett problem, efttersom plattan ligger emot ramen på cykeln. Såg på B:s hemsida att det finns en annan infästning också, men den verkar vara för utanpåliggande växlar. Kanske finns det en Västeråsare som vill dema sin kärra? Vi har ingen sådan växel i vårt hushåll.
/Stina
 
Återigen tack för svar.

Mmm, får fundera lite till, den verkar bra den där Nomaden.. fast också rätt dyr i Sverige. Har sett priser från USA på den och det skiljer sig nog en tusenlapp iaf. Kanske ska man göra som du och försöka köpa den utomlands, tråkigt att de ska vara såna påslag här i Sverige vad man än ska köpa.

Tack alla för hjälpen.

Mvh
 
BOB

Tjena.

Jag köpte en BOB på globetrotter i Tyskland och en väska från Ortlieb som passar fint.

Har kört den en del, bla på banvallsleden från Halmstad-Ljungby-Vislanda-Karlshamn och nu på semestern körde jag och min tjej från Mora hem till Perstorp, totalt 1250 km. Hon kör med väskor fram och bak och jag med bara kärran, totalt hade vi 17 kg last var och det var inga problem.

Totalt har jag kört 300 mil med den och det enda är att 3 eker har gått i bakhjulet, nu kör jag med MTB och den får gå 600-700 mil om året inklusive träning och tävling så om det är kärran som är orsaken vet jag inte.

Jag cyklar även till och från jobbet och handlar på vägen hem och då passar en stor plastback perfekt på kärran. Dom där vita med lock som finns att köpa för några 100 kr. Där får jag plats med läskback och ett normalt inköp.

När det är last på kärran är det inga problem att ställa cykeln ifrån sig och när den är olastad lutar jag den mot väggen på ICA.

Att köpa en kärra som är lika tung som BOBen lastad skulle inte jag göra och den enhjulade som Göran Kropp hade hade tydligen brister i konstruktionen.

Dessuom är en tvåhjulad kärra bredare och som alla vet så kör bilisterna jävligt nära som det är.

Stefan
 
pher_; sa:
http://www.duells.se/katalog/Assets/product_images/big_pics/47-741.jpg
Transportvagn, ej för barn
Mycket lätt att fälla ihop. Chassi/ram i pulverlackade stålrör plus förkromade fälgar. Däck 20 x 1,75. Vikt 13,5 kg. Lastar ca 35 kg. Storlek utvändigt: bredd 72 cm, längd 79 cm. Storlek invändigt: bredd 43 cm, längd 65 cm. Levereras med fäste 47-740-1. MAxhastighet 15 km/h

Löjligt, köp inte den, har kört drygt 50 km/h med våra BOB Yak http://www.bobtrailers.com/ med ca 25 kg last utan minsta problem. Att BOB bara har ett hjul gör den mkt följsam. De lastar upp till ca 33 kg (70 lb) enl rekommendation.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
köpa Bob Yak

Jag har försökt hitta Bob Yak men vet ingen i Sverige som säljer den ??? Har kollat o den verkar få bra recensioner överallt... kolla in http://www.eopinions.com jätte bra ställe.
Som sagt var finns dessa kärror o köpa i Sverige ?
Vägrar skaffa bil, fattig student än så länge o älskar att cykla :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Biomed Cykelvagn för 2 barn + hund Långcykling 7
MariaSandgren Välja cykelvagn Långcykling 11
egs Cykelvagn + Brompton Långcykling 6
nova09 cykelvagn med dämpning?? Långcykling 8
Tottofagrin Cykelvagn för 35-40kg hund + lite till Långcykling 15
realout Enhjulig cykelvagn? Långcykling 14
mtbsmuffe Cykelvagn enhjulig Långcykling 2
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
Klaus Enhjulig cykelvagn kontra bagar på cykeln? Långcykling 0
Swedish Berman Förslag till cykelvagn/väskor Långcykling 0
Swedish Berman CYKELVAGN Långcykling 2
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
emparasso Vlika kransar bör man kombinera? Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Jackiie Hur märker man av tryckskador? Långcykling 5
Jackiie Hur hittar man campingplatserna? Långcykling 14
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
Soffgrupp Hur vet man vilket vevparti som passar? Långcykling 12
notaraver Vad kan man se och göra i Norrland Långcykling 19
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
Illsley Teknin när man bromsar för att minska slitage? Långcykling 21
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
erikahl hur man undviker att vurpa Långcykling 14
hzz Kan man blanda Shimano-Campagnolo? Långcykling 3
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.