nybörjare som skall köpa pedaler

Hej,

Jag har köpt mig en landsvägscykel och vill komplettera med ett par bra pedaler och skor, skall cykla vätternrundan och är i princip nybörjare när det gäller detta så om någon kunde tipsa mig om detta så är jag tacksam.
/Niclas
 
Bara racer?

Hej ölle! Om du enbart skall ha pedalerna/skorna till racer eller har det gott ställt, så köp speciella racerpedaler. Sök då efter pedaler som ger dig ett så litet avstånd mellan innre tåleden och pedalaxelns mitt som möjligt sk. bioposition. Du vill dessutom ha en pedal som ger dig så stor plattform/annlägningsyta för stöd som möjligt och minst 4 graders rörlighet i sidled. Detta för att skona knälededen och ge en så god överföring av kraft som möjligt. Här har det hänt mycket de senaste åren så jag har svårt att ge dig råd. Förr hade dock Time ett gott anseende. Skall du dock ha en pedal/sko lösning som även passar MTB eller till touring/vardags rekomenderar jag dig MTB-pedaler. Dessa ger en mycket mindre anläggningsyta/sämre kraft och sämre bioposition och är inte lika bra för knäna att sitta och nöta länge på. Här dominerar Shimano med en uppsjö av olika pedaler/skor, men alla som har hojjat mycket och provat både Shimano och Time´s ATAC-pedaler skulle rekomendera Time. De har de bäst bioposition, kvalite´n, anläggningsyta och rörlighet i sidled samt rensar bäst i lera. Jag vet att många som kör med Shimano nu blir sura, men nu är det sagt! Jag kör själv med enbart Shimano efter som de var först och det är dyrt/bökigt att ha både och. Gör inte samma misstag. Times ATAC MTB-pedaler finns i två modeller(ca 850/1150) är det bästa alternativet om du vill ha samma pedaler på både racer och MTB/touring cykel. Övriga MTB-pedaler kan verka prisvärda men har inte löst distubutionen med reservdelar lika bra och/eller är av tvivelaktig kvalite.
 
Ang. skor

Jag svarade ovan inte på detta med skor eftersom jag anser att det är alldeles för individuellt. Det beroende så mycket på hur ens fot ser ut. Skon skall sitta så stadigt och foten arbetar under lång tid i ett statiskt läge(speciellt på vätternrundan), att passformen och biopositionen är mycket viktig. Rekomenderar dig att ta kontakt med en kunnig butik tex Europeiska Cykel Importen tel: 08-6483480 08-6495020
Lista över kunniga och okunniga cykelhandlare:
http://home5.swipnet.se/~w-51766/svshops.html
 
Tackar för råd

Hej "the dude"

kanon! jag skall kolla lite i butikerna här i göteborg, kanske dyker det upp lite frågor till då!
/Niclas
 
Hej, om du bara vill komma billigt undan så kan jag rekomendera Shimano 515 (tror jag de heter). De är billiga och funkar väldigt bra på min landsvägshojj. Men de har väldigt liten anläggningsyta o så, går väl inte att jämföra med en landsvägspedal. Men de kostar knappt en femhundring tror jag, jag är väldigt nöjd med mina. Annars så är nog Time ett bra tips som du fick tidigare. Har bara hört gott om dem. Har haft ett par väldigt bra Timeskor (som jag dock körde med SPD pedaler). Vad det gäller skor så kör jag både landsväg och MTB i SID Dominator. Superskor! Men jag kör bara korta landsvägs turer, inte några vätternrundor direkt.

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Andreas123 Trött i underarmarna (nybörjare) Långcykling 3
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
Bohak Utrustningsfrågor från en entusiastisk nybörjare =) Långcykling 18
Fandango Korsa USA för nybörjare. Långcykling 4
WesternWin Nybörjare med stora planer Långcykling 33
rab Nybörjare undrar om Shimanos olika växeltyper? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
Banankontakt Flyg, cykel och nybörjare Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.