Fundering: köpa sko+pedal för långcykling?

Hej,

har funderat på att införskaffa nya pedaler som i sin tur passar till cykelpjuks också att inköpa! Vad ska jag satsa på? Billigt, ej för lera o grejer bara landsväg kanske grus, enkelt att få på och av, samt möjligt att köra med vanliga skor också på samma pedal!

tack /Peder
 
Fråna Shimano

Shimanos SPD-pedaler är det de flesta använder till MTB.
Det gåtr bra att gå i skorna.

En bra pedal med SPD på ena sidan och vanlif på andra är PD-M324
PD-M324_127x88_v2_m56577569830553723.jpg

465:- från
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Bra skor är SH-T092
SH-T092_127x88_v2_m56577569830553713.jpg

775:- hos
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=31-54&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
Men kolla oxå hos dun LCH (Lokale CykelHandlare) det är snart dax för Vättern och då bruakr de ha bra xtraerbjudande.

OBS
Jag skulle aldrig köpa skor utan att prova dem 1st.

/Håkan
 
SPD från Shimano, men till skillnad från Håkan så tycker jag du kan köpa en "vanlig" pedal. Dvs en dubbelsidig, det är trevligt vid start och stopp. Vill man använda vanliga skor så köper man till en platta som passar i pedalen och ger en sida för vanliga dojjor...
 
SPD- pedal och MTB eller touringsko

Skaffa en SPD-pedal eller ett system som passar på SPD-kompatibla skor. Då går det nämligen att gå i skorna.

Enkelsidig, dubbelsidig med SPD på båda sidorna eller den ena SPD och för dojor utan SPD-klossar på den andra (kombi) beror på hur du nyttjar cykeln.

Jag har Wellgo 823 (dubbelsidiga SPD) på min långfärdshoj, de har ersatt ett par kombi eftersom jag aldrig cyklar utan mina cykelskor. På min stålretroracer har jag Shimano PD-A515 enkelsidiga. Jag är nöjd med långfärdskomforten på båda paret pedaler.

På fötterna har jag Scott Awaba. Det är sköna cykelskor med "casuallook" med mycket bra och styva sulor för cykling. De är faktiskt bättre på långfärd än de Diadora rena MTB-skor jag hade före. Det är klart att den styva sulan gör dem en aning klossiga att gå i. Vet du med dig att du kommer att gå mycket i samband med dina långfärder kan det vara bra att ha ett par extra skor med eller prioritera ned cyklingsegenskaperna hos de cykelskor du väljer. Jag prioriterar cyklingsegenskaperna.
[Ändrat av klippen 2005-05-29 kl 09:43]
 
Jag håller med HåkanC om hans förslag med Shimano PD-M324 med vanlig pedal på ena sidan och SPD på andra. Vi hade dessa pedaler på både min hustrus mountainbike och min liggcykel på vår nyleigen avslutade cykeltur på 160 mil.

Jag var själv tveksam till dem men jag vet att Tua och Ingemar använde dem utan problem på sin fantastiska cykelresa genom sydamerika från söder till norr, vilket övertygade mig.
MVH/Bengt Falke
 
Touringsko

Vid en längre tur förra sommaren använde jag SPD-pedal med "adapter" på ena sidan som gör att man kan cykla med vanliga skor. Det gjorde jag aldrig. Har nu plockat bort adaptern för att enklare klicka i efter stopp etc. Jag skulle föredra en sådan här lösning eftersom du då har möjlighet att känna dig fram och avgöra om du vill ha möjlighet att cykla med vanlig sko ibland.

Jag skulle för längre turer satsa på ett par touringskor för SPD. Själv har jag nu ett par mer klassiska MTB-skor, men kommer förmodligen att komplettera dessa med ett par touring för långcykelturer. Blir något bekvämare när man har skorna på hela dagarna, samt möjlighet att matcha civila kläder på ett lite trevligar sätt.

/Nicklas
 
Äggvisparna är suveräna på många sätt och vis, men för den cyklingen du beskriver så är de förslag du fått väldigt bra.

/Mattias
 
Blandat ihop, eller?

PederafG; sa:
bör jag inte ha SPD för långcykling, dvs. SL-modellen? eller?

Nja, om jag har förstått din fråga rätt blandar du ihop SPD och SPD-SL

SPD-SL är mer tänkta för tävlingscyklister, typ Lance Armstrong. Pedalerna är enkelsidiga och klossarna är inte försänkta i sulan på skon och det är därför onödigt svårt att gå i cykelskorna.

SPD är den ursprungliga MTB-standarden, klossen är såpass liten att det går att försänka den i skorna och det går då att gå i cykelskorna. Se mitt 1a inlägg i tråden för konkreta exempel på pedaler och skor.


Här kan du läsa om Shimanos pedaler och skor:
http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181175&bmUID=1117464823734

/Håkan
 
Jag använder shimanos pedal med spd på ena sidan och vanlig på nadra sidan (som ses i början av tråden) på min vardagscykel och tycker det är kanon. Pedalen är balanserad på ett sådant sätt att jag får rätt sida upp genom att antingen sätta foten på pedalen framifrån eller bakifrån beroende på vilkeen sida jag vill ha upp. Så har man intetvärbrådis så funkar detta perfekt tycker jag.

Hade jag en separat hoj för touring eller bytte pedaler inför varje touring tur kanske jag skulle valt vanlig dubbelsidig mn jag är ändå tveksam. På racern sitter det dock, naturligtvis, dubbelsidiga spd...

/Andreas
 
PederafG; sa:
Men vad säger ni om Crank Brothers Eggbeater Chrome då??

Lätta att komma i och ur.
Låg vikt.
Suveräna i lera och slask.
Snälla mot knäna.
Lite vingliga när man står upp och trampar pga sin minimala stödyta.
"Kräver" bra skor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.